A. Všeobecná časť
Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky sa predkladá vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Návrhom zákona sa do slovenského právneho poriadku čiastočne transponuje smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. EÚ L 69, 4. 3. 2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/362“). Cieľom návrhu zákona je náležitá regulácia zásad spoplatnenia vymedzených úsekov ciest mýtom v súlade s uvedenou smernicou so zámerom nastavenia mýtnych sadzieb tak, aby Slovenská republika nebola znevýhodnená v ekonomickom a dopravnom modeli ako tranzitná krajina v rámci stredoeurópskeho priestoru. V rámci transpozície smernice (EÚ) 2022/362 sa v čl. II návrhu zákona upravuje zákon č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a v čl. III zákon č. 8/2009
Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Úplná transpozícia smernice (EÚ) 2022/362 sa vykoná prostredníctvom súvisiacej úpravy v návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanoví spôsob výpočtu mýta, sadzby mýta, spôsob určenia emisnej triedy vozidla a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Zároveň dochádza v čl. IV k úprave zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s cieľom zníženia zdanenia vozidiel používaných na podnikanie na úroveň minimálnych sadzieb daní stanovených v prílohe I smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 4; Ú. v. EÚ L 187, 20.7.1999) v platnom znení (ďalej len „smernica 1999/62/ES“) v spojení s ustanoveniami článku 3 a článku 6 tejto smernice ktorými sú harmonizované minimálne sadzby dane pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton v závislosti od hmotnosti vozidla (alebo jazdnej súpravy), počtu náprav a typu pruženia hnacej nápravy. Hlavným dôvodom na úpravu ročných sadzieb dane z motorových vozidiel je forma podpory štátu pre slovenských autodopravcov na výmenu tachografov v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ)
č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov (Ú. v. EÚ L 249, 31.7.2020). Dochádza tiež k zjednoteniu úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako
pre všetky typy vozidiel aj do 3,5 tony aj nad 3,5 tony.
Návrh zákona má vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, ako aj vplyvy na životné prostredie, nemá sociálne vplyvy, ani vplyvy
na informatizáciu spoločnosti, ani vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ani vplyvy
na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, ani vplyvy na limit verejných výdavkov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi Slovenskej republiky a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo dopravy SR
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia/ implementácia práva EÚ
|
V prípade transpozície/implementácie uveďte zoznam transponovaných/implementovaných predpisov:
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami (Ú. v. EÚ L 69, 4.3.2022) (ďalej len „smernica (EÚ) 2022/362“)
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
|
|
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
| August 2024
|
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
|
|
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
| August 2024
|
|
2. Definovanie problému
|
Spoplatnenie užívania vymedzených úsekov pozemných komunikácií elektronickým výberom mýta vychádza z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru. Prijatím smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o výber poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami, ktorá sa týmto legislatívnym návrhom transponuje, sa má dosiahnuť pokrok v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“.
Návrh zároveň reaguje na požiadavku na zlepšenie podnikateľského prostredia pre autodopravcov prevádzkujúcich kamiónovú dopravu, a to zavedením nových nižších ročných sadzieb daní z motorových vozidiel.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Účelom návrhu zákona je čiastočná transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o poplatky za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami. Cieľom návrhu zákona je dosiahnutie pokroku v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta sú súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Cieľom je tiež upraviť časť zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorá zodpovedá definovanému problému v oblasti daní.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Užívatelia vymedzených úsekov ciest, Národná diaľničná spoločnosť, a. s., poskytovatelia Európskej služby elektronického výberu mýta. Podnikatelia, fyzické osoby a právnické osoby, ktorí používajú vozidlá na podnikanie.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Nulový variant. Opomenutie novelizácie zákona by predstavovalo prekážku pre dosiahnutie pokroku v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“ vyžadovaného legislatívou EÚ smerujúcich aj k plneniu klimatických cieľov EÚ a SR.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Nariadenie vlády SR č. ..../2024 Z. z., ktorým sa ustanovuje spôsob výpočtu mýta, výška sadzby mýta, spôsob určenia emisnej triedy vozidla a systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií
|
7. Transpozícia/implementácia práva EÚ
|
Uveďte, či v predkladanom návrhu právneho predpisu dochádza ku goldplatingu podľa tabuľky zhody, resp. či ku goldplatingu dochádza pri implementácii práva EÚ.
| ☒ Áno ☐ Nie
Ak áno, uveďte, ktorých vplyvov podľa bodu 9 sa goldplating týka:
Goldplating sa týka podnikateľského prostredia – dopravcov:
- Č: 1, B: 6, čl. 7ca smernice (EÚ) 2022/362: GP písm. e) - GP z dôvodu skoršieho uplatňovania ako požaduje smernica. Skorší termín uplatňovania požadovaný záujmovými združeniami dopravcov z dôvodu požiadavky pre jednotný termín zavedenia uplatňovania všetkých pravidiel vyžadovaných smernicou z dôvodu stability sektora.
- Č: 1, B: 6, čl. 7cb smernice (EÚ) 2022/362: GP – písm. f) - GP z dôvodu uplatňovania nižších poplatkov pre autobusy, ktoré sú spoplatnené mýtom už od 1. 1. 2010. Ide o zachovanie súčasnej právnej úpravy.
- Č: 1, B: 13 smernice (EÚ) 2022/362: GP – písm. f) - GP z dôvodu uplatňovania zliav, pričom ide o zachovanie existujúcej právnej úpravy, ktorá je výhodná pre autodopravcov. Uplatňovanie zliav predstavuje zvýšené administratívne náklady pre správcu výberu mýta v súvislosti s ich poskytovaním. Ide o zachovanie súčasnej právne j úpravy.
| |
|
|
8. Preskúmanie účelnosti
|
Vzhľadom na to, že ide o transpozíciu smernice EP a Rady EÚ, preskúmanie účelnosti sa nevykonáva.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
*** posudzovanie sa týka len zmien v I. a II. pilieri univerzálneho systému dôchodkového zabezpečenia s identifikovaným dopadom od 0,1 % HDP (vrátane) na dlhodobom horizonte.
|
9. Vybrané vplyvy materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
| ☐
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyv na dlhodobú udržateľnosť verejných financií v prípade vybraných opatrení ***
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na limit verejných výdavkov
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
| ☐
| Áno
| | | ☒
| Nie
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Materiál je posudzovaný podľa zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
| ☐
| Áno
| | | ☐
| Nie
|
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
10. Poznámky
|
Predkladaný návrh zákona predpokladá zvýšenie výnosov z výberu úhrady mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s.
Prostredníctvom smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/362 z 24. februára 2022, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 1999/62/ES, 1999/37/ES a (EÚ) 2019/520, pokiaľ ide o výber poplatkov za používanie určitej dopravnej infraštruktúry vozidlami, ktorá sa týmto legislatívnym návrhom transponuje, sa má dosiahnuť pokrok v uplatňovaní princípov „užívateľ platí“ a „znečisťovateľ platí“. Mýto je poplatok vychádzajúci z princípu úhrady nákladov na infraštruktúru, nové sadzby mýta sú súčtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou.
Výška predpokladaného zvýšenia výnosov z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., je ovplyvnená zavedením poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou. Zahrnutie týchto poplatkov do sadzieb mýta predstavuje ich zvýšenie o 19 %, zároveň sa zvyšuje poplatok za infraštruktúru o 21 %, takže celkové zvýšenie sadzieb mýta o 40 % podľa návrhu nariadenia od 1. 7. 2025 zvyšuje výnosy z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s. Uvedené zvýšenie výnosov z výberu mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., už ráta s úpravou poskytovania tzv. množstvových zliav v zmysle návrhu nariadenia, t. j. zníženie príslušnej sadzby mýta pro futuro po dosiahnutí príslušného limitu najazdených kilometrov. Úprava množstvových zliav stále znamená ich poskytovanú výšku približne na dnešnej úrovni, cca 8 mil. eur, na náraste celkových výnosoch z mýta sa táto zmena zliav podieľa len výškou cca 0,75 mil. eur.
V súvislosti s návrhom zákona vzniknú v roku 2025 jednorazové náklady pre Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., maximálne vo výške 2 250 000,- eur z dôvodu nevyhnutných úprav informačného systému elektronického výberu mýta. Odhad výšky predpokladaných nákladov vychádza zo skúseností s nákladmi zmenových konaní v minulosti.
MD SR bude s MF SR v rámci rokovaní o príprave návrhu rozpočtu kapitoly, resp. subjektu na roky 2025 – 2027 riešiť použitie zvýšených príjmov z mýta na krytie výdavkov Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., v súlade s ustanoveniami článku 9 ods. 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami v platnom znení, ustanovením § 2 ods. 6 zákona č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov a § 12 ods. 1 zákona č. 639/2004 Z. z. o Národnej diaľničnej spoločnosti a o zmene a doplnení zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, na
- prípravu a realizáciu opráv diaľnic a rýchlostných ciest,
- údržbu, modernizáciu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest,
- zníženia znečistenia z cestnej dopravy (vrátane znečistenia hlukom),
- zlepšenia bezpečnosti cestnej premávky vrátane parkovania na odpočívadlách atď..
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácii – scdpk@mindop.sk, +421 2 594 94 347
Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Sekcia daňová a colná miluse.ocovska@mfsr.sk, marek.kulka@mfsr.sk
|
12. Zdroje
|
Pri spracovaní doložky vybraných vplyvov predkladateľ vychádzal z podkladov predložených Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. ako správcom elektronického výberu mýta.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 1999/62/ES zo 17. júna 1999 o poplatkoch za používanie cestnej infraštruktúry vozidlami v platnom znení (ďalej len „smernica Eurovignette“).
Zákon České národní rady č. 16/1993 Sb. o dani silniční.
Anonymizované podané daňové priznania k dani z motorových vozidiel za zdaňovacie obdobie roku 2022.
|
13. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č.
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
14. Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
|
☐ Súhlasné
| ☐ Súhlasné s návrhom na dopracovanie
| ☐ Nesúhlasné
|
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1/A
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
2025
| 2026
| 2027
| 2028
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 43 714 755
| 94 553 025
| 96 243 506
| 98 063 855
|
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
| 48 601 755
| 99 440 025
| 101 130 506
| 102 950 855
|
v tom: kapitola VPS
| -4 887 000
| -4 887 000
| -4 887 000
| -4 887 000
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| -4 887 000
| -4 887 000
| -4 887 000
| -4 887 000
|
Rozpočtové prostriedky
| -4 887 000
| -4 887 000
| -4 887 000
| -4 887 000
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 48 601 755
| 99 440 025
| 101 130 506
| 102 950 855
|
v tom: Národná diaľničná spoločnosť, a. s.
| 48 601 755
| 99 440 025
| 101 130 506
| 102 950 855
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 2 500 000
| 0
| 0
| 0
|
V tom: Národná diaľničná spoločnosť
| 2 250 000
| | | |
v tom FR SR
| 250 000
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 250 000
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 250 000
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho vplyv nových úloh v ...
|