Úvod
V priebehu roka 2017 boli schválené dve novely zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ daňový poriadok“).
Prvá novela daňového poriadku je zverejnená v zákone č. 267/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa daňový poriadok a aj ďalšie zákony:
- zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou z trestnej činnosti, v ktorom sa novelou stanovujú pravidlá proti praktikám vyhýbania sa daňovým povinnostiam, do ktorých bola transponovaná Smernica Rady zabezpečujúca prístup finančnej správy k informáciám v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí,
- zákon č. 479/2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov,
- zákon č. 235/2012 Z. z. o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach, kde došlo k spresneniu súm, ktoré sa zahrnujú do základu odvodu pre výpočet osobitného odvodu.
Druhá novela daňového poriadku je vyvolaná novelou zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov schválenou v NR SR 7. 12. 2017. Dotkla sa len jedného ustanovenia daňového poriadku, a to § 52 ods. 10. Toto ustanovenie sa rozširuje aj o zoznam daňových subjektov, ktoré uplatnili oslobodenie od dane z príjmov v súvislosti s výskumom a vývojom nehmotného majetku nadväzne na nové ustanovenie § 13a a § 13b ZDP.
1. Dôležité okruhy daňového poriadku, ktoré sú touto novelou dotknuté
Nový inštitút „index daňovej spoľahlivosti“
S cieľom zvýšenia daňovej disciplíny založenej na dobrovoľnosti daňovej disciplíny a zvýšenia daňovej transparentnosti sa od 1. 1. 2018 zavádza nový inštitút kvality z hľadiska daňovej disciplíny daňových subjektov, ktorým je „index daňovej spoľahlivosti“. Má za cieľ zlepšiť a zvýšiť dobrovoľnú daňovú povinnosť všetkých daňových subjektov. Zavedenie nového inštitútu „index daňovej spoľahlivosti“ bude mať aj motivačný charakter pre daňové subjekty, ktoré dlhodobo preukazujú dobrú daňovú disciplínu.
Novo zreformovaný inštitút „daňové tajomstvo“
Podnetom, resp. dôvodom prepracovania inštitútu daňového tajomstva s možnosťou rozšírenia jeho poskytnutia bolo zabezpečiť úroveň medzinárodných a európskych štandardov administratívnej spolupráce v daňovej oblasti a odstránenie prekážok pri poskytovaní informácií, ktoré tvoria daňové tajomstvo, v boji proti daňovým únikom a podvodom.
Zvyšovanie daňovej transparentnosti
Naplnenie tohto cieľa správy daní sa zabezpečí prostredníctvom rozšírenia ďalších nových zverejňovaných zoznamov daňových subjektov o ich daňových povinnostiach a úhradách pri vybraných druhoch daní a osobitných odvodov.
Transpozícia dvoch Smerníc Rady EÚ
Súčasťou novely daňového poriadku v boji proti daňovým podvodom a legalizácii dane z príjmov je aj transpozícia Smerníc Rady EÚ, a to:
- Smernice Rady EÚ 2016/2258, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ, pokiaľ ide o prístup daňových orgánov k informáciám získaným v rámci boja proti praniu špinavých peňazí. Týmto sa zabezpečuje prístup finančnej správy k informáciám v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí, ako sú informácie o skutočných vlastníkoch a hĺbkové preverovanie informácií získaných z oblasti boja proti praniu špinavých peňazí nielen v rámci členských štátov, ale aj tretích štátov, ktoré podpísali dohody s EÚ v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí,
- Smernice Rady EÚ 2016/1164, ktorá upravuje pravidlá proti praktikám daňových subjektov vo veci vyhýbania sa daňovým povinnostiam, ktoré majú priamy vplyv na fungovanie vnútorného trhu, zabezpečuje správcovi dane určiť skutočný obsah právneho úkonu alebo skutočnosti pre zistenie, vyrubenie a vybratie dane a zamedziť účelovému obchádzaniu daňovej povinnosti alebo získaniu daňového zvýhodnenia, na ktoré daňový subjekt nemá právny nárok.
Rozšírenie elektronickej komunikácie
Novela daňového poriadku zavádza povinnosť pre právnickú osobu aj fyzickú osobu – podnikateľa, doručovať všetky podania (napr. daňové priznania, hlásenia, prehľady, podanie odvolanie, námietky a iné podania) správcovi dane elektronicky. Táto povinnosť sa vzťahuje na tých podnikateľov, ktorí sú registrovaní na dani z príjmov vrátane dočasnej výnimky z elektronického doručovania podaní pre správcu dane udelenej pre fyzické osoby – podnikateľov, ktorým táto povinnosť vznikne počnúc 1. júlom 2018. Od tohto dátumu aj fyzickým osobám – podnikateľom, vznikne povinnosť doručovať všetky podania správcovi dane len elektronicky.
Predĺženie lehoty na podanie odvolania proti rozhodnutiam správcu dane
Propodnikateľským opatrením zákonodarcu je predĺženie zákonnej lehoty na podanie odvolania ako opravného prostriedku proti rozhodnutiu správcu dane. Novela daňového poriadku sa vzťahuje na všetky daňové subjekty okrem osobitných daňových režimov, na ktoré bude oprávnený len daňový subjekt, ktorý bude spĺňať kritériá na ich uplatnenie.
Osobitné daňové režimy sa budú vzťahovať na podnikateľa, ktorý má oprávnenie na podnikanie podľa osobitného zákona (§ 49a zákona o dani z príjmov). Kritériá na určenie oprávnenosti daňového subjektu na osobitné daňové režimy a ich zoznam bude zverejňovať finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle. Oznámenie o „získaní“ určitého stupňa osobitného daňového režimu bude zasielať daňový úrad prvýkrát tým podnikateľom, ktorí budú spĺňať kritériá osobitných daňových režimov vydaných finančným riaditeľstvom najneskôr do konca roka 2018.
Ustanovenie lehoty na vykonanie vyrubovacieho konania
K doplneniu ustanovenej lehoty na vykonanie vyrubovacieho konania vrátane dokazovania sa pristúpilo z dôvodu zamedzenia neúmerného predlžovania tohto konania. To bolo spôsobené predkladaním tých istých dôkazov a pripomienok zo strany daňových subjektov, čím dochádzalo k predlžovaniu lehoty na predloženie pripomienok k vykonaným dôkazom a k opakovanému spisovaniu zápisníc z prerokovania pripomienok a dôkazov.
Štylistické spresnenie alebo doplnenie niektorých ustanovení
Niektoré legislatívne úpravy daňového poriadku vyplývajú z jeho praktickej aplikácie s cieľom zefektívnenia správy daní vrátane gramatického spresnenia pôvodného znenia niektorých ustanovení daňového poriadku.
2. Zoznam ustanovení, ktoré sa novelou daňového poriadku spresňujú a dopĺňajú
- § 2 – Základné pojmy [doplnenie nového pojmu v písm. h) na účely správy daní]
- § 3 – Základné zásady správy daní (spresnenie zásady správy daní v odseku 6)
- § 8 – Delegovanie [doplnenie nového znenia o delegovaní medzi daňovými úradmi a DÚ VDS (vybrané daňové subjekty)]
- § 11 – Daňové tajomstvo (novoprepracované celé znenie ustanovenia)
- § 13 – Spôsob podania (novoprepracované znenie odseku 5 o elektrickej komunikácii)
- § 14 – ...