Obsah:
Začiatok (história) elektronickej komunikácie pri správe daní
Legislatívna úprava elektronickej komunikácie
Aký je rozdiel medzi zaručeným elektronickým podpisom a kvalifikovaným elektronickým podpisom a aký je dôvod tejto zmeny názvu?
Postup pri doručovaní elektronickými prostriedkami
Zabezpečenie ochrany doručovania podaní prostredníctvom portálu finančnej správy
V akom rozsahu uplatňuje elektronické doručovanie finančná správa ako orgán verejnej moci a iné orgány verejnej moci?
Praktické príklady k povinnej elektronickej komunikácii so správcom dane s účinnosťou od 1. januára 2018 a od 1. júla 2018
Začiatok (história) elektronickej komunikácie pri správe daní
Elektronickou komunikáciou sa rozumie doručovanie podaní správcovi dane elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle.
Elektronickú komunikáciu daňového subjektu so správcom dane upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý nadobudol účinnosť 1. 1. 2012. Spustenie elektronickej komunikácie bezprostredne súvisí so sprevádzkovaním nového informačného systému celej daňovej správy v rámci reformy daňovej a colnej správy, ktorej realizácia začala tiež od 1. 1. 2012.
Začiatky elektronickej komunikácie ako jedného zo spôsobov doručovania podaní zo strany daňového subjektu správcovi dane urobené elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorou je portál finančnej správy (PFS) alebo prostredníctvom ústredného portálu verejnej správny (ÚPVS) počnúc rokom 2012 prešli určitým vývojom.
Táto forma podaní sa vo svojich začiatkoch nevyhla ani technickým problémom (jeho nefunkčnosti), ktorých odstránenie spôsobilo posunutie začiatku realizácie elektronickej komunikácie (elektronické doručovanie, elektronická podateľňa, osobný účet daňového subjektu) od 1. 1. 2013 a aj následné opätovné posunutie elektronickej komunikácie od 1. 1. 2014 a pre správcu dane od 1. 1. 2016. Cieľom predĺženia účinnosti ustanovení o elektronickej komunikácii pri správe daní bolo zabezpečiť dostatočný časový priestor pre komplexnú prípravu plne funkčného informačného systému finančnej správy bez ďalších problémov, ktoré sa vyskytli pri spustení nového informačného systému 1. 1. 2012.
Významným rokom spustenia elektronickej komunikácie do praxe bol rok 2014, kedy sa od 1. 1. 2014 povinná elektronická komunikácia v oblasti doručovania podaní správcovi dane vzťahovala len na vybranú skupinu daňových subjektov a osôb, ktoré boli povinné doručovať podania správcovi dane elektronickými prostriedkami, a pre ostatné daňové subjekty bola elektronická komunikácia dobrovoľná.
Toto postupné zavádzanie povinnej elektronickej komunikácie vybraného okruhu osôb bolo predovšetkým z dôvodu, aby sa predišlo technickému zlyhaniu elektronickej komunikácie pri doručovaní podaní všetkých registrovaných podnikateľov. Že to bolo správne rozhodnutie finančného riaditeľstva svedčí aj skutočnosť, že za obdobie od roku 2014 do roku 2017 nenastali žiadne mimoriadne komplikácie nefunkčnosti elektronickej komunikácie u vybranej skupiny osôb, ktoré od 1. 1. 2014 boli povinné doručovať všetky podania správcovi dane len elektronicky.
Prelomovým rokom doručovania podaní urobené elektronickými prostriedkami prostredníctvom elektronickej podateľne pri správe daní je rok 2018. S účinnosťou od 1. 1. 2018 sa povinná elektronická komunikácia rozšírila na všetky daňové subjekty, ktoré sú podnikateľmi, s výnimkou posunutia povinnej elektronickej komunikácie pri správe dani pre fyzické osoby podnikateľov o pol roka.
Legislatívna úprava elektronickej komunikácie
Elektronické doručovanie podaní, ktorými sa rozumejú rôzne písomností (ako je napr. daňové priznanie, dodatočné daňové priznanie, prehľady, hlásenia, kontrolný výkaz, súhrnný výkaz, odvolanie, námietka, sťažnosť, žiadosť o odklad platenia dane, žiadosť o odpustenie zmeškanej lehoty, žiadosť o predĺženie lehoty, žiadosť o nahliadnutie do spisu dňového subjektu a iné podania), daňový poriadok upravuje v nasledovných ustanoveniach:
K § 13 ods. 5
Vo všeobecnosti spôsob podania daňovým subjektom upravuje § 13 daňového poriadku. Toto ...