Základné princípy pri vyplňovaní daňového priznania:
- číselné údaje vyjadrujúce peňažné sumy sa uvádzajú v eurách, a to s presnosťou na eurocenty pri použití zaokrúhlenia podľa § 47 ZDP, t. j. matematicky,
- číselné údaje sa zarovnávajú vpravo,
- iné ako číselné údaje sa píšu zľava,
- nevyplnené riadky ostávajú prázdne, t. j. neuvádza sa na nich 0.
Tlačivo daňového priznania sa skladá z 9 častí a 3 príloh:
Časť
| Obsah časti
|
Úvod
| IČO a DIČ daňovníka, jeho právna forma, zdaňovacie obdobie a druh daňového priznania
|
I. časť
| identifikačné údaje daňovníka – obchodné meno, sídlo, telefónne číslo,
informácie o uplatňovaní a ukončení uplatňovania osobitného spôsobu zahrnovania kurzových rozdielov do základu dane, informácie o skutočnosti, či daňovník je mikrodaňovník a či má nejaké úľavy alebo oslobodenia pri platení minimálnej dane
|
II. časť
| výpočet základu dane a dane úpravou výsledku hospodárenia dosiahnutého v účtovníctve o pripočítateľné a odpočítateľné položky, úprava základu dane o odpočet daňovej straty, o odpočet výdavkov (nákladov) na výskum a vývoj, o odpočet výdavkov (nákladov) na investície a uplatnenia úľav na dani
|
III. časť
| tabuľky pomocných výpočtov a doplňujúcich údajov pre vyplnenie II. časti – napr. položky, ktoré nie sú daňovými výdavkami, odpisy HM, výsledok hospodárenia zistený v účtovníctve, odpočet daňovej straty, tabuľky evidencie a zápočtu minimálnej dane
|
IV. časť
| uplatnenie tzv. exit tax pri presune majetku daňovníka, odchode daňovníka alebo presune podnikateľskej činnosti do zahraničia podľa § 17f ZDP
|
V. časť
| osobitný základ dane vznikajúci pri podieloch na zisku, na výsledku podnikania, vyrovnacom podiele a podiele na likvidačnom zostatku
|
VI. časť
| vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov (tzv. 1 %, resp. 2 %)
|
VII. časť
| Miesto na osobitné záznamy daňovníka, vymedzenie osoby oprávnenej na podanie daňového priznania, počtu príloh a podpis štatutárneho orgánu daňovníka
|
VIII. časť
| Žiadosť o platenie exit tax v splátkach
|
IX. časť
| Žiadosť o vrátenie daňového preplatku
|
Príloha č. 1
| Príloha k § 13a a 13b
|
Príloha č. 2
| Príloha k § 30c
|
Príloha č. 3
| Príloha k § 30e
|
Príloha č. 4
| Príloha k VI. časti, ak daňovník poukazuje podiel zaplatenej dane viacerým prijímateľom podielu
|
Jednotlivé riadky daňového priznania
Obsah:
1. Riadok 100 – účtovný výsledok hospodárenia v nadväznosti na údaje z tabuľky C1 v III. časti daňového priznania
2. Položky zvyšujúce základ dane – r. 110 až 180
3. Riadky pomocnej tabuľky A – Položky, ktoré nie sú daňovými výdavkami
4. Položky znižujúce základ dane – r. 210 až 290
5. Položky upravujúce základ dane (daňovú stratu) – riadky 301 až 308
6. Základ dane alebo daňová strata
7. VI. časť – Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov právnickej osoby
1. Riadok 100 – účtovný výsledok hospodárenia v nadväznosti na údaje z tabuľky C1 v III. časti daňového priznania
Obec a VÚC pri zisťovaní základu dane vychádza z výsledku hospodárenia zisteného podľa opatrenia MF SR č. 14454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre obce, VÚC a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie.
Obec a VÚC môže účtovať iba v sústave podvojného účtovníctva, preto v III. časti vypĺňa tabuľku C1.
Obsahové vymedzenie tabuľky C1:
- r. 1 – VH z hlavnej (nezdaňovanej) aj zdaňovanej (podnikateľskej) činnosti;
- r. 2 – VH pred zdanením z hlavnej nezdaňovanej činnosti;
- r. 3 – VH pred zdanením zo zdaňovanej (podnikateľskej) činnosti;
- r. 4 – Zisk z predaja majetku – údaj na tomto riadku má iba informatívny charakter pre účely správcu dane. Uvádza sa tu úhrnná výška ziskov z predaja majetkov predaných daňovníkom v príslušnom zdaňovacom období. Predaj majetku so stratou sa na tomto majetku neuvádza;
- r. 5 – Príjem z nájomného a príjem z reklamy – údaj na tomto riadku má iba informatívny charakter pre účely správcu dane;
- r. 6 – Výnosy alebo príjmy spolu z hlavnej nezdaňovanej činnosti a zo zdaňovanej (podnikateľskej) činnosti – uvádza sa údaj z účtovníctva – účtovnej závierky a je základňou, z ktorej sa následne počíta výška zdaniteľných príjmov dosiahnutá za príslušné zdaňovacie obdobie.
Úhrnný výsledok hospodárenia uvedený v tabuľke C1 na riadku 1 sa prevádza na riadok 100, a to so znamienkom:
- „+“ ak ide o účtovný zisk,
- „-“ ak ide o účtovnú stratu.
Položka č. 1
Obec Bradlo účtujúca v sústave podvojného účtovníctva vykonávala v zdaňovacom období 2024 hlavnú činnosť (90 %) aj podnikateľskú činnosť (10 %). Za účtovné obdobie 2024 vykázala vo výsledku ziskov a strát nasledovný výsledok hospodárenia:
| Výnosy
| Náklady
| VH
|
Hlavná činnosť
| 609 300
| 430 893
| + 178 407
|
Podnikateľská činnosť
| 67 700
| 45 200
| + 22 500
|
Úhrn
| 677 000
| 476 093
| + 200 907
|
• riadok 100 + tabuľka C1
Vzhľadom na skutočnosť, že obec účtuje v sústave podvojného účtovníctva, vypĺňa pomocnú tabuľku C1 nasledovne:
- na r. 1 – uvedie úhrnný výsledok hospodárenia zisk vo výške 200 907 eur,
- na r. 2 – uvedie výsledok hospodárenia z hlavnej nezdaňovanej činnosti zisk vo výške 178 407 eur,
- na r. 3 – uvedie výsledok hospodárenia z vedľajšej podnikateľskej činnosti zisk vo výške 22 500 eur,
- na r. 4 – § 17 ods. 16 – zisk z predaja majetku.
Obec v roku 2024 predala tento majetok:
- multifunkčná tlačiareň so skenerom v máji 2024 za predajnú cenu 1 000 eur.
Údaje
| Vstupná cena
| ZC k 31. 12. 2023
| Odpisy v roku 2024
| ZC ku dňu predaja
|
Účtovné
| 2 880
| 1 728
| 192
| 1 536
|
10 %
| 90 %
|
19,20
| 172,80
|
Daňové
| 2 880
| 2 736
| -
| 2 736
|
Obec dosiahla z predaja tlačiarne stratu vo výške 1 7366 eur, na ktorú sa neprihliada.
- osobný automobil v októbri 2024 za predajnú cenu 32 000 eur.
Údaje
| Vstupná cena
| ZC k 31. 12. 2023
| Odpisy v roku 2024
| ZC ku dňu predaja
|
Účtovné
| 34 800
| 28 420
| 5 220
| 26 100
|
30 %
| 70 %
|
1 566
| 3 654
|
Daňové
| 34 800
| 33 205
| 6 525
| 31 247,50
|
30 %
| 70 %
|
1 957,50
| 4 567,50
|
Obec v októbri 2024 predala osobný automobil za predajnú cenu 32 000 eur. Daňová zostatková cena automobilu ku dňu predaja bola vo výške 31 247,50 eura. Obec dosiahla z predaja osobného automobilu zisk z predaja vo výške 752,50 eura. Vzhľadom na skutočnosť, že obec má príjem z predaja majetku od dane oslobodený a nepostupuje pri zahrnovaní zisku z predaja majetku do základu dane podľa § 17 ods. 16 ZDP, na riadku 4 neuvádza žiadnu sumu.
Príjem z predaja akéhokoľvek majetku (s výnimkou dlhopisov a pokladničných poukážok, ktoré podliehajú zdaneniu daňou vyberanou zrážkou) má obec od dane oslobodený, t. j. príjem z predaja tlačiarne vo výške 1 000 eur a príjem z predaja osobného automobilu vo výške 32 000 eur sa uvádza na riadku 230 daňového priznania ako položky znižujúce výsledok hospodárenia.
Účtovné odpisy vo výške 5 410 eur (192 + 5220) a zostatkové ceny tlačiarne aj osobného automobilu vo výške 27 636 eur (1 536 + 26 100), ktoré sú zahrnuté vo výsledku hospodárenia, sa v súlade s § 21 ods. 1 písm. j) ZDP uvádzajú na riadku 130 daňového priznania a zároveň na riadku 14 pomocnej tabuľky A daňového priznania.
- na r. 5 – uvedie príjem z nájomného nehnuteľnosti vo výške 9 000 eur a príjem z reklamy vo výške 5 000 eur, t. j. v celkovej výške 14 000 €. Príjem je súčasťou riadka 100.
Príjem z prenájmu nehnuteľnosti je v obci v súlade s § 13 ods. 1 písm. e) ZDP oslobodený od dane, t. j. suma vo výške 9 000 eur sa vykazuje na riadku 230 daňového priznania. Daňové odpisy prenajatej nehnuteľnosti a všetky náklady súvisiace s oslobodenými výnosmi z prenájmu sa uvádzajú na riadku 130 daňového priznania ako pripočítateľná položka k výsledku hospodárenia a zároveň na riadku 14 pomocnej tabuľka A daňového priznania.
- na r. 6 – uvedie súhrn výnosov z hlavnej aj podnikateľskej činnosti vo výške 677 000 eur.
Na riadku 100 obec uvedie úhrnný výsledok hospodárenia z hlavnej (nezdaňovanej) a z vedľajšej (podnikateľskej) činnosti vo výške 200 907 eur, ktorý prenesie z pomocnej tabuľky C1 z riadka 1.
2. Položky zvyšujúce základ dane – r. 110 až 180
- riadok 110 – na tomto riadku sa uvádzajú sumy, ktoré neoprávnene znížili príjmy, ako je napr. nepeňažný príjem dosahovaný v súvislosti s technickým zhodnotením vykonaným nájomcom na prenajatom majetku a tiež rozdiel pri použití cien obvyklých medzi tuzemskými a zahraničnými závislými osobami (transferové oceňovanie).
Nepeňažný príjem
| ZO
| Situácia
| Vznik nepeňažného príjmu
| Výška
NP
|
Technické zhodnotenie
(TZ)
| v ktorom bolo TZ vykonané
| zvýšenie VC alebo DZC s úhradou TZ nájomcovi
| nie
| -
|
zvýšenie VC alebo DZC bez úhrady TZ nájomcovi
| áno
| hodnota TZ
|
v ktorom dôjde ku skončeniu prenájmu
| úhrada TZ nájomcovi vo výške DZC vypočítanej rovnomerným spôsobom
| nie
| -
|
prevzatie TZ prenajímateľom bez úhrady TZ
| áno
| DZC vypočítaná
rovnomerným
spôsobom
|
bez úhrady TZ s požiadavkou na vrátenie majetku do pôvodného stavu
| nie
| -
|
Oprava
| v ktorom bola oprava
vykonaná
| úhrada výdavkov na opravu
| nie
| -
|
bez úhrady výdavkov na opravu
| áno
| Vo výške výdavkov na opravu
|
Transferové oceňovanie
Pravidlá transferového oceňovania sa vzťahujú aj na obce a VÚC, ale aj na nimi zriadené rozpočtové alebo príspevkové organizácie alebo obchodné spoločnosti. Ministerstvo financií SR na zabezpečenie jednotného postupu vydalo Usmernenie č. MF/020061/2022-724 o určení obsahu dokumentácie podľa § 17 ods. 7 a § 18 ods. 1 ZDP, ktorým určilo obsah dokumentácie o použitej metóde na účely zistenia rozdielu cien alebo podmienok vo významných kontrolovaných transakciách, ktoré by sa použili medzi nezávislými osobami v porovnateľných vzťahoch.
V súlade s vyššie uvedeným usmernením MF SR daňovníci, ktorí sú závislými osobami z dôvodu prepojenia na základe priamej alebo nepriamej účasti štátu, obce alebo vyššieho územného celku na majetku, kontrole alebo vedení, pripravujú dokumentáciu a preukazujú súlad použitých cien s princípom nezávislého vzťahu len pre kontrolované transakcie s príslušným správcom kapitoly štátneho rozpočtu, s obcou alebo VÚC, s nimi zriadenými rozpočtovými organizáciami, príspevkovými organizáciami, ako aj s právnickými osobami, v ktorých má daňovník majetkovú účasť alebo v ktorých má majetkovú účasť príslušný správca kapitoly štátneho rozpočtu, obec alebo VÚC a nimi zriadené rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a iné právnické osoby, v ktorých majú majetkovú účasť a súčasne spĺňajú podmienky podľa § 2 písm. n) ZDP.
Obce, VÚC a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie a obchodné spoločnosti uvádzajú v dokumentácii informácie o organizačnej štruktúre a vlastníckej štruktúre závislých osôb len v rozsahu závislých osôb, s ktorými majú kontrolované transakcie. Ak dochádza k realizácii transakcií medzi obcou, VÚC a nimi zriadenými rozpočtovými a príspevkovými organizáciami a obchodnými spoločnosťami a tieto transakcie sú realizované za špecifických podmienok cenotvorby, pri ktorej je zohľadnený verejný záujem, správca dane v týchto transakciách neposudzuje súlad s princípom nezávislého vzťahu, napriek prípadným rozdielom cien v porovnaní s transakciami realizovanými v porovnateľných nezávislých vzťahoch, pričom:
- ak ide o zníženie ceny pod cenu, ktorá by bola inak stanovená v rámci nezávislých vzťahov, táto cena je akceptovaná, len ak dochádza k úspore prostriedkov štátneho rozpočtu, ...