HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Účtovanie štátnej podpory na nájomné pre podnikateľov

Zákon podmieňuje nárok na dotáciu na úhradu nájomného poskytnutím zľavy z ceny nájomného od prenajímateľa. Súčasne platí, že výška dotácie nesmie presiahnuť sumu zodpovedajúcu 50 % nájomného za obdobie sťaženého užívania predmetu nájmu.

Autori: Ing. Mária Horváthová
Právny stav od: 17. 6. 2020
Právny stav do: 31. 12. 2022
Dátum publikácie: 19. 8. 2020
Prameň: Daňový a účtovný poradca podnikateľa / DÚPP - 2020 / DÚPP - 12-13/2020
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z príjmov



Podnikateľmi očakávaná štátna podpora na nájomné bola prijatá zákonom č. 155/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v justícii a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení zákona č. 92/2020 Z. z. (ďalej len „zákon“).

Štátna podpora je poskytovaná podnikateľom, ktorí museli podstatne obmedziť možnosť predaja tovaru alebo poskytovanie služieb a tým mali zníženú schopnosť tvoriť zisk a platiť nájomné.

Úvod

Nosným ustanovením na stanovenie podmienok na poskytnutie dotácie na úhradu nájomného je § 13c zákona. Určuje podmienky, ktoré musí nájomca splniť, aby mu vznikol nárok na dotáciu. Požaduje súčinnosť prenajímateľa s nájomcom.

Zákon podmieňuje nárok na dotáciu na úhradu nájomného poskytnutím zľavy z ceny nájomného od prenajímateľa. Súčasne platí, že výška dotácie nesmie presiahnuť sumu zodpovedajúcu 50 % nájomného za obdobie sťaženého užívania predmetu nájmu.

Nájomca má nárok na dotáciu, ak preukáže existenciu nájomnej zmluvy s možnosťou faktického užívania predmetu nájmu od 1. februára 2020 a existenciu sťaženého užívania predmetu nájmu, t. j. užívanie predmetu nájmu na dohodnutý účel bolo znemožnené uzavretím predmetu nájmu, prerušením vyučovania na školách a v školských zariadeniach alebo podstatne obmedzené zákazom prítomnosti verejnosti v predmete nájmu. Sťažené užívanie predmetu nájmu nastalo na základe opatrení orgánov štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva, zriaďovateľov škôl a školských zariadení alebo Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.

Zákon vymedzuje aj ďalšie podmienky, a to:

  • úhrada nájomného je v peniazoch,
  • vzťah medzi prenajímateľom a nájomcom je upravený nájomnou zmluvou alebo obdobnou zmluvou podľa právneho poriadku iného štátu zodpovedajúcej právnemu vzťahu, ktorého obsahom je právo nájomcu užívať predmet nájmu,
  • na zmeny nájomnej zmluvy alebo obdobnej zmluvy, ku ktorým došlo po 12. marci 2020, sa na účely dotácie na úhradu nájomného neprihliada. Ak bola po tomto dátume dohodnutá úprava výšky nájomného, takáto zmena nemá vplyv na výšku dotácie.

Príklad č. 1

Nájomca má uzatvorenú zmluvu dňa 10. 1. 2020, na základe ktorej má nájomca právo užívať nehnuteľnosť na podnikanie od 1. februára 2020. Nájomca má v nebytových priestoroch obchod s metrovým textilom.

Z pohľadu začatia užívania predmetu nájmu nájomca splnil podmienky pre dotáciu na úhradu nájomného.

Príklad č. 2

Nájomca prevádzkuje malé potraviny v obci. Musel obmedziť počet zákazníkov v predajni v nadväznosti na veľkosť predajnej plochy.

Z pohľadu sťaženého užívania predmetu nájmu nájomca nesplnil podmienky na dotáciu, pretože zákon požaduje znemožnenie užívania uzavretím predmetu nájmu alebo podstatným obmedzením zákazom prítomnosti verejnosti v predmete nájmu.

Príklad č. 3

Nájomca má prenajaté priestory školského bufetu.

Nájomca splnil podmienky sťaženého užívania predmetu nájmu, pretože zákon stanovuje, že ide o užívanie na dohodnutý účel, ktoré bolo v súvislosti so zamedzením následkov šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 opatreniami orgánov štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva, zriaďovateľov škôl a školských zariadení alebo Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky znemožnené uzavretím predmetu nájmu, prerušením ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Mária Horváthová

Súvisiace dôvodové správy

Súvisiace odborné články

Súvisiace účtovné súvzťažnosti

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
  • 71/2013 Z. z. Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
  • 155/2020 Z. z. Novela zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.