OBSAH:
1. Vybrané zmeny v transferovom oceňovaní
2. Špecifické pravidlá transferového oceňovania – vysvetlenie zjednodušeného režimu
3. Uplatnia sa špecifické pravidlá?
Úvod
Kým pravidlá transferového oceňovania sú historicky staršie, od roku 2015 sa začali plošne uplatňovať na všetky závislé osoby (tak tuzemské, ako aj zahraničné), ktoré uskutočňujú kontrolované transakcie. Aj keď pôvodne išlo o daňový koncept uplatňujúci sa takmer výlučne na zahaničné závislé osoby (t. j. nadnárodné spoločnosti), postupne sa princíp nezávislého vzťahu stal významný aj pre tuzemské závislé osoby. Pozornosť preto musia zbystriť všetky závislé osoby, a to vrátane tých, ktoré môžeme súhrnne označiť ako právnické osoby v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí, miest a VÚC. Podstatou princípu nezávislého vzťahu je podľa aktuálnych pravidiel zabezpečiť také určenie základu dane na účely dane z príjmov, pri ktorom budú ceny a podmienky vo významných kontrolovaných transakciách nastavené rovnako ako v prípade transakcií nezávislých osôb. Ak by tomu tak nebolo, zákon o dani z príjmov v § 17 ods. 5 vyžaduje úpravu základu dane o takýto rozdiel. To okrem iného znamená, že transferové oceňovanie nepredstavuje cenovú reguláciu, ale výlučne len reguláciu daňovú. Ak sa transferové ceny medzi závislými osobami líšia od cien medzi nezávislými osobami, vyžaduje sa úprava základu dane z príjmov o tomu zodpovedajúci rozdiel.
Keďže daňovníci v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí a miest a VÚC mohli mať s vyššie uvedeným konceptom princípu nezávislého vzťahu problém, a to najmä z dôvodu praktických potrieb zabezpečovať rôzne činnosti a služby v rámci svojho zriaďovateľa veľakrát aj odlišne od podmienok uplatňujúcich sa na trhu medzi nezávislými osobami, pristúpilo ministerstvo financií k špecifikácii pravidiel, ktoré majú uľahčiť transferové oceňovanie u týchto daňovníkov. Toto prispôsobenie spočívalo v zavedení osobitného zjednodušeného režimu transferového oceňovania pre týchto daňovníkov. Je však dôležité upozorniť, že tak ako podľa doterajších pravidiel, aj podľa ich aktuálneho znenia sa zjednodušené pravidlá uplatňujú výlučne po splnení stanovených podmienok, preto, ak tieto podmienky nie sú splnené, podlieha aj táto osobitná kategória daňovníkov štandardným pravidlám transferového oceňovania, vrátane preukazovania princípu nezávislého vzťahu.
Od daňovníkov v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí, miest a VÚC sa vyžaduje, aby v každej transakcii medzi závislými osobami na účely výpočtu základu dane posudzovali splnenie podmienok pre uplatnenie zjednodušeného režimu. Je dôležité zdôrazniť, že zjednodušenie pravidiel transferového oceňovania nevylúčilo daňovníkov z oblasti verejnej právy spod uplatňovania transferového oceňovania úplne, ale stanovili sa len pravidlá, po splnení ktorých sa uplatní zjednodušený režim. Aj tento zjednodušený režim je však prísnejší v porovnaní so situáciou, ak by sa transferové oceňovanie neuplatňovalo vôbec.
Posudzovanie uplatnenia pravidiel transferového oceňovania môže byť pre osoby v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí, miest a VÚC v praxi náročné aj z toho dôvodu, že tieto osoby transferovému oceňovaniu v minulosti nepodliehali a celá oblasť transferového oceňovania sa pre nich preto môže javiť ako pomerne komplexná a náročná na uchopenie.
V prvej časti príspevku ponúkame prehľad aktuálnych zmien v transferovom oceňovaní. V druhej časti sumarizujeme základné atribúty špecifického režimu transferového oceňovania, ktorý ďalej označujeme ako tzv. zjednodušený režim, ktorý je určený pre závislé osoby v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí, miest a VÚC. V tretej časti príspevku následne ponúkame praktický návod na uchopenie problematiky transferového oceňovania, a to kvôli zjednodušeniu procesu posudzovania jednotlivých dôležitých otázok. Tento ponúkaný postup má napomôcť pri skúmaní miery uplatnenia transferového oceňovania na vybrané právnické osoby v oblasti verejnej správy. Ich zodpovedanie môže byť užitočné aj v komplexných usporiadaniach vzťahov, ktoré môžu vzbudzovať pochybnosti o spôsobe uplatnenia transferového oceňovania.
V celom príspevku zohľadňujeme aktuálne zmeny v právnej úprave transferového oceňovania, ktoré sa s účinnosťou od 1. januára 2023 premietli do príslušných ustanovení zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov a ktoré sú vyjadrené tiež v novom Usmernení Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/020061/2022-724 o určení obsahu dokumentácie podľa § 17 ods. 7 a § 18 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej aj ako „nové usmernenie“).
1. Vybrané zmeny v transferovom oceňovaní
V tejto prvej časti príspevku ponúkame prehľad niektorých vybraných zmien transferového oceňovania v zákone o dani z príjmov s účinnosťou od 1. 1. 2023. Poznanie týchto novelizovaných pravidiel je dôležité pre všetky posudzované daňové subjekty, vrátane tých, ktoré sú v zriaďovacej pôsobnosti štátu, obcí, miest a VÚC. Ide o základný – štandardný režim transferového oceňovania, ktorý sa na vyššie uvededené daňové subjekty môže uplatniť v ...