V článku sme sa zamerali na zmeny alebo nové inštitúty, ktoré zavedie nový zákon o štátnej službe, v porovnaní s v súčasnosti platným zákonom č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Nový zákon o štátnej službe podľa znenia schváleného v parlamente nadobudol účinnosť 1. júna 2017. Cieľom zákona vypracovaného Úradom vlády SR (ďalej len „úrad vlády“) je zabezpečenie odpolitizovania štátnej správy. Základnou úlohou zákona je ochrana princípov, na ktorých je štátna služba budovaná, a dohľad nad dodržiavaním etického kódexu štátneho zamestnanca.
Obsah:
Princípy štátnej služby, Ochrana súkromia, Štátni zamestnanci vo verejnej funkcii
Nadbytocný zamestnanec, Absolvent, Rada pre štátnu službu, Služobný úrad a nadriadený služobný úrad
Vedúci zamestnanec, Systematizácia štátnozamestnaneckých miest, Vhodné štátnozamestnanecké miesto
Dohoda o sporných nárokoch, Doručovanie písomností, Výberové konanie do stálej a dočasnej štátnej služby
Zmena druhu štátnej služby, Založenie štátnozamestnaneckého pomeru, Funkcie a platové triedy štátneho zamestnanca
Zmena štátnozamestnaneckého pomeru, Odvolanie vedúceho zamestnanca, Výpoveď
Prešetrenie výpovede, Kratší služobný čas, Služobné voľno
Práva a povinnosti štátneho zamestnanca, Majetkové priznanie, Porušenie služobnej disciplíny
Služobné hodnotenie, Odmeňovanie štátnych zamestnancov, Vzdelávanie štátnych zamestnancov
Činnosť odborových orgánov, Prechodné, záverečné a zrušovacie ustanovenia
Účinnosť
Princípy štátnej služby
Nový zákon zavádza nové princípy štátnej služby a na rozdiel od terajšieho zákona uvádza aj ich definície. V porovnaní s doterajšími princípmi sa počet princípov štátnej služby zvýšil zo šiestich na deväť, zmenili sa a zároveň boli podrobnejšie rozpracované.
Novými princípmi sú princíp politickej neutrality, princíp zákonnosti, princíp transparentného zamestnávania, princíp efektívneho riadenia štátnych zamestnancov, princíp nestrannosti, princíp profesionality, princíp transparentného a rovnakého odmeňovania, princíp stability a princíp rovnakého zaobchádzania.
Každý princíp je v zákone uvedený samostatným článkom pred paragrafovým znením zákona. Princípy štátnej služby majú vymedzovať prijímanie štátnych zamestnancov, stabilitu ich štátnozamestnaneckého pomeru, kariérny rast, hodnotenie výkonnosti a tiež odmeňovanie.
Ochrana súkromia
Okrem zákazu diskriminácie sa do zákona dopĺňa ustanovenie o ochrane súkromia.
Služobný úrad nebude môcť bez vážnych dôvodov spočívajúcich v osobitnej povahe činností služobného úradu narúšať súkromie štátneho zamestnanca na pracovisku a v spoločných priestoroch služobného úradu tým, že ho bude monitorovať, vykonávať záznam telefonických hovorov uskutočňovaných technickými pracovnými zariadeniami služobného úradu a kontrolovať elektronickú poštu odoslanú zo služobnej elektronickej adresy a doručenú na túto adresu bez toho, aby ho na to vopred písomne upozornil.
Ak služobný úrad bude zavádzať kontrolný mechanizmus, bude povinný prerokovať so zástupcami zamestnancov rozsah kontroly, spôsob jej uskutočnenia, dobu jej trvania a informovať o tom štátnych zamestnancov. Štátny zamestnanec, ktorý sa bude domnievať, že jeho súkromie na pracovisku alebo v spoločných priestoroch služobného úradu bolo narušené nedodržaním uvedených podmienok, sa môže domáhať ochrany v služobnom úrade alebo na súde.
Štátni zamestnanci vo verejnej funkcii
Štátnymi zamestnancami vo verejnej funkcii od 1. júna 2017 nebudú vedúci zamestnanci okresných úradov v sídle kraja, ktorí boli vymenúvaní do funkcií prednostom okresného úradu v sídle kraja na návrh príslušného vedúceho ústredného orgánu štátnej správy, napr. vedúci odborov školstva, z dôvodu, že uvedené ustanovenie bolo zo zákona vypustené. Stávajú sa v súlade s prechodným ustanovením štátnymi zamestnancami podľa nového zákona. Naopak, štátnymi zamestnancami vo verejnej funkcii sa od 1. júna 2017 stanú štátni zamestnanci vymenovaní do funkcií podľa osobitného predpisu predsedom súdnej rady.
Nadbytočný zamestnanec
Osobitným ustanovením zákona sa zavádza definícia nadbytočného zamestnanca, za ktorého sa bude považovať štátny zamestnanec, s ktorým služobný úrad skončil štátnozamestnanecký pomer výpoveďou z dôvodu zrušenia miesta z organizačných dôvodov alebo skončenia vykonávania funkcie na základe zákona, alebo dohodou z toho istého dôvodu a ktorý dosiahol v poslednom služobnom hodnotení za kalendárny rok vynikajúce výsledky, veľmi dobré výsledky alebo štandardné výsledky.
Absolvent
Vzhľadom na zavedenie štátnozamestnaneckého miesta vhodného pre absolventa sa zavádza definícia absolventa.
Absolventom na účely zákona bude občan, ktorý ku dňu prihlásenia sa na prvú časť hromadného výberového konania alebo ku dňu prihlásenia sa na výberové konanie nedovŕšil 30 rokov veku a skončil prípravu na povolanie najneskôr pred dvoma rokmi.
Štátnozamestnaneckým miestom vhodným pre absolventa bude voľné štátno-zamestnanecké miesto v dočasnej štátnej službe alebo v stálej štátnej službe, na ktorom sa nevyžaduje predchádzajúca prax.
Za štátnozamestnanecké miesto vhodné pre absolventa sa zo zákona nebude považovať štátnozamestnanecké miesto na zastupiteľskom úrade SR.
Odbory štátnej služby, tak ako sú ustanovené aj v súčasnosti, ustanoví vláda nariadením.
Rada pre štátnu službu
V záujme skvalitnenia výkonu štátnej služby sa zákonom zriaďuje Rada pre štátnu službu, ktorá má byť nezávislým koordinačným a monitorovacím orgánom.
Rada pre štátnu službu bude:
a) vykonávať dohľad nad dodržiavaním princípov štátnej služby a Etického kódexu štátneho zamestnanca,
b) vyjadrovať sa k výsledku kontroly dodržiavania zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie alebo služobných predpisov, proti ktorému bola vznesená námietka,
c) vypracúvať a predkladať Národnej rade SR správu o stave a vývoji štátnej služby každoročne do 30. apríla za predchádzajúci kalendárny rok,
d) vypracúvať návrh Etického kódexu štátneho zamestnanca a predkladať ho úradu vlády,
e) vypracúvať odborné štúdie k aplikovaniu princípov štátnej služby a ustanovení obsiahnutých v Etickom kódexe štátneho zamestnanca,
f) môže predkladať úradu vlády návrhy na zmenu alebo doplnenie právnych predpisov upravujúcich výkon štátnej služby,
g) vybavovať písomné podnety občanov alebo štátnych zamestnancov o porušení princípov štátnej služby služobným úradom,
h) odporúčať služobnému úradu prijatie nápravného opatrenia, ak zistí z vlastného podnetu alebo na základe podnetu občana, alebo na základe podnetu štátneho zamestnanca porušenie princípov štátnej služby; o tejto skutočnosti bezodkladne písomne upovedomí úrad vlády,
i) prešetrovať výpoveď štátneho zamestnanca najvyššieho služobného úradu.
Toto ustanovenie zákona o pôsobnosti rady a tiež ustanovenia zákona o členstve v rade a zániku funkcie člena rady nadobudnú účinnosť až 1. januára 2018.
Služobný úrad a nadriadený služobný úrad
Opätovne sa zavádza tzv. nadriadený služobný úrad, ktorým bude služobný úrad, ktorý vykonáva k služobnému úradu zriaďovateľskú funkciu.
Tak ako doteraz, služobný úrad bude vydávať služobné predpisy, ktoré budú upravovať podrobnosti vykonávania štátnej služby štátnymi zamestnancami podľa tohto zákona a ktoré nesmú byť v rozpore so služobnými predpismi nadriadeného služobného úradu.
Nadriadený služobný úrad bude povinný zabezpečiť sprístupnenie ním vydaného služobného predpisu podriadenému služobnému úradu. So služobnými predpismi bude musieť byť štátny zamestnanec riadne oboznámený spôsobom, ktorý si určí služobný úrad.
Doterajšia funkcia „vedúci služobného úradu“ sa premenúva na funkciu „generálny tajomník služobného úradu“. Generálny tajomník služobného úradu bude služobne najvyšším vedúcim zamestnancom všetkým štátnym zamestnancom v príslušnom služobnom úrade okrem vedúceho zamestnanca vo verejnej funkcii v služobnom úrade, ktorým je ministerstvo alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy. Bude oprávnený konať v príslušnom služobnom úrade vo veciach štátnozamestnaneckých vzťahov, ako aj vo veciach právnych vzťahov upravujúcich služobný pomer, ak to ustanoví osobitný predpis. V služobnom predpise bude možné poveriť konaním v uvedených veciach vedúceho zamestnanca. Zákon po prvýkrát ustanovuje aj predpoklady na vymenovanie generálneho tajomníka služobného úradu. Týmito ...