Obsah:
Práca fyzickej osoby staršej ako 15 rokov do skončenia povinnej školskej dochádzky
Nová legálna definícia zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa
3. Výmera dovolenky zamestnanca, ktorý sa začne alebo prestane trvale starať o dieťa v priebehu kalendárneho roka
4. Spresnenie ustanovenia o plynutí skúšobnej doby
5. Nová úprava domáckej práce a telepráce
6. Dočasné pridelenie zamestnanca medzi ovládajúcou osobou a ovládanou osobou
7. Zmeny v právnej úprave pružného pracovného času
8. Zmena právnej úpravy stravovania zamestnancov a súvisiacich ustanovení Zákonníka práce
9. Nový výpovedný dôvod zamestnávateľa a súvisiace zmeny v právnej úprave skončenia pracovného pomeru
Ponuková povinnosť podľa § 63 ods. 2 Zákonníka práce
Dohoda o skončení pracovného pomeru z dôvodu podľa Zákonníka práce
Odstupné podľa § 76 Zákonníka práce
10. Úhrada nákladov pri zvyšovaní a prehlbovaní kvalifikácie podľa § 155 Zákonníka práce
11. Zmeny v dohodách o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
A. Dohoda o vykonaní práce
B. Dohoda o brigádnickej práci študentov
C. Práca mladistvých podľa dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
12. Zmeny v podmienkach pôsobenia odborovej organizácie u zamestnávateľa
13. Ďalšie zmeny v Zákonníku práce
Dňa 4. 2. 2021 bol Národnou radou Slovenskej republiky schválený zákon č. 76/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej ako „novela“). Novela prináša viacero podstatných zmien v oblasti pracovného práva. V tomto ohľade sa primárne novelizuje zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce (ďalej ako „Zákonník práce“).
V tomto článku sa bližšie venujeme tým zmenám, ktorými novela mení právnu úpravu Zákonníka práce. Zmeny právnej úpravy pritom novela zavádza do Zákonníka práce v niekoľkých etapách. Prevažná väčšina zmien a doplnení Zákonníka práce nadobúda účinnosť 1. 3. 2021, časť novej právnej úpravy však bude účinná až od 1. 1. 2022 resp. až od 1. 1. 2023 (účinnosť jednotlivých čiastkových zmien a doplnení Zákonníka práce uvádzame samostatne v časti, ktorá pojednáva o príslušnej časti novely).
Novela zavádza novú právnu úpravu výkonu domáckej práce a telepráce, podstatným spôsobom mení a dopĺňa právnu úpravu stravovania zamestnancov, zjednodušuje podmienky dočasného pridelenia zamestnancov medzi materskými a dcérskymi spoločnosťami a tiež mení a dopĺňa podmienky pôsobenia odborovej organizácie u zamestnávateľa. Novela ďalej zavádza nový výpovedný dôvod na strane zamestnávateľa a upravuje s tým spojené práva a povinnosti zamestnanca a zamestnávateľa pri skončení pracovného pomeru. Novela taktiež mení a dopĺňa existujúcu právnu úpravu dohôd o prácach vykonaných mimo pracovného pomeru a prináša viaceré ďalšie čiastkové úpravy Zákonníka práce, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe. V tejto súvislosti novela rozširuje okruh povolených ľahkých prác pre fyzickú osobu staršiu ako 15 rokov do skončenia povinnej školskej dochádzky, zavádza definíciu zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa na účely aplikácie už existujúcich ustanovení Zákonníka práce, spresňuje podmienky plynutia (resp. predlženia) skúšobnej doby, dopĺňa a spresňuje ustanovenia o pružnom pracovnom čase v prípade pracovnej cesty zamestnanca, pravidlá výpočtu nároku na dovolenku za kalendárny rok pokiaľ ide o zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa. Okrem uvedeného novela vykonáva aj viaceré drobné resp. legislatívno-technické zmeny a spresnenia už existujúcich ustanovení Zákonníka práce.
Poznámka:
Okrem zmien a doplnení ustanovení Zákonníka práce, novela zároveň mení a dopĺňa aj viaceré ďalšie právne predpisy: zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov, zákon č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej polície v znení neskorších predpisov, zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov, zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, , zákon č. 103/2007 Z. z. o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o tripartite), zákon č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 35/2019 Z. z. o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
1. Práca fyzickej osoby staršej ako 15 rokov do skončenia povinnej školskej dochádzky
Podľa § 11 ods. 4 Zákonníka práce, práca fyzickej osoby vo veku do 15 rokov alebo práca fyzickej osoby staršej ako 15 rokov do skončenia povinnej školskej dochádzky je zakázaná. Tieto fyzické osoby môžu vykonávať iba ľahké práce, ktoré svojím charakterom a rozsahom neohrozujú ich zdravie, bezpečnosť, ich ďalší vývoj alebo školskú dochádzku, a to len pokiaľ ide o taxatívne vymedzené činnosti, ktoré uvádza Zákonník práce v § 11 ods. 4. Zákonník práce do prijatia novely umožňoval tejto kategórii osôb výlučne výkon nasledovných činností:
- účinkovanie alebo spoluúčinkovanie na kultúrnych predstaveniach a umeleckých predstaveniach, alebo
- účasť na športových podujatiach, prípadne
- pri reklamných činnostiach.
K vyššie vymedzeným výnimkám sa novelou zavádza ďalšia výnimka, ktorá je uvedená pod novým písmenom d) § 11 ods. 4 Zákonníka práce. Po novom sa vyššie uvedený zákaz práce nevzťahuje ani na akékoľvek ďalšie činnosti (ľahké práce) nad rámec činností uvedených v § 11 ods. 4 písm. a) až c), a to pokiaľ ide o fyzickú osobu staršiu ako 15 rokov do skončenia povinnej školskej dochádzky.
Dôležité
Pri tejto kategórii osôb sa teda pripúšťa po novom aj výkon akýchkoľvek iných ľahkých prác, ktoré svojim charakterom a rozsahom neohrozujú ich zdravie, bezpečnosť, ďalší vývoj alebo školskú dochádzku a školské vyučovanie. Tu je potrebné zdôrazniť, že výkon ľahkých prác podľa novozavedeného § 11 ods. 4 písm. d) Zákonníka práce sa nevzťahuje na fyzické osoby vo veku do 15 rokov (výkon akýchkoľvek iných ľahkých prác iných ako výslovne špecifikovaných v písm. a) až c) tohto ustanovenia sa povoľuje výlučne fyzickým osobám starším ako 15 rokov do skončenia povinnej školskej dochádzky).
Táto zmena nadobúda účinnosť 1. 3. 2021.
Poznámka:
Pokiaľ ide o výkon ľahkých prác vymedzených v § 11 ods. 4 Zákonníka práce, na všetky doterajšie výnimky pod písm. a) až c), ako aj vrátane novozavedenej výnimky pod písmenom d) § 11 ods. 4 Zákonníka práce, platí v plnom rozsahu tak ako doposiaľ požiadavka odobrenia výkonu týchto prác inšpektorátom práce. Podľa § 11 ods. 5 Zákonníka práce, výkon ľahkých prác uvedených v § 11 ods. 4 Zákonníka práce povoľuje na žiadosť zamestnávateľa príslušný inšpektorát práce po dohode s príslušným orgánom štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva. V povolení sa určí počet hodín a podmienky, za ktorých sa ľahké práce môžu vykonávať. Príslušný inšpektorát práce odoberie povolenie, ak podmienky povolenia nie sú dodržiavané.
2. Nová legálna definícia zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa
Z dôvodu potrieb aplikačnej praxe sa novelou presne definuje, akého zamestnanca možno považovať za zamestnanca, ktorý sa trvalo stará o dieťa, na účely uplatňovania príslušných ustanovení Zákonníka práce.
Novela zavádza v § 40 Zákonníka práce nový odsek 11, podľa ktorého sa za zamestnanca trvale sa starajúceho o dieťa na účely Zákonníka práce považuje zamestnanec, ktorý sa osobne stará o vlastné neplnoleté dieťa vrátane striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov, a zamestnanec, ktorý sa osobne stará o neplnoleté dieťa zverené mu do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe rozhodnutia súdu. Toto postavenie zamestnancovi vzniká dňom, keď zamestnávateľovi písomne oznámil, že sa trvale stará o dieťa podľa prvej vety, a zaniká dňom, keď sa zamestnanec prestal trvale starať o dieťa podľa prvej vety. Zánik trvalej starostlivosti o dieťa je ...