Obsah:
Špecifiká konfliktov v rodinnom podnikaní
K fenoménu mediácie všeobecne
Charakteristika rodinného podniku
Práca s konfliktmi v rodinnom podnikaní
Nastavenie mechanizmov riešenia konfliktov ako prevencia
Mediácia verzus súdy
Bližšie k zdrojom konfliktov v rodinných firmách
Spoločné hľadanie riešení
Päť harlandových pravidiel
Krízová mediácia v rodinných firmách
Podľa odhadov viacerých inštitúcií a podnikateľských združení majú na Slovensku rodinné firmy asi 70 % podiel na celkovom biznise.https://www.podnikajte.sk/manazment-a-strategia/generacna-vymena-v-rodinnych-firmach Tieto firmy predovšetkým spája skutočnosť, že sú vo vlastníctve rodín a počas svojho fungovania museli (alebo ešte len budú musieť) riešiť situácie, ktoré nesúvisia výlučne s dynamikou biznisu, postavením na trhu a expanziou, ale aj s rodinnými problémami ako nevyčerpateľným zdrojom rôznych turbulencií, disonancií či tenzií. Konflikt je síce prirodzenou súčasťou života, podnikanie nevynímajúc, ale keď sú kolegami či zamestnancami aj členovia rodiny, môže obyčajné, drobné nedorozumenie nadobudnúť nové, netušené dimenzie a ovplyvniť kvalitu iných, veľmi citlivých vzťahov. Možné riešenie ponúka jedna z významných súčastí alternatívneho riešenia sporov – mediácia.
Napriek náročnosti tejto témy by som chcel začať nasledujúce riadky trochu odľahčene, čo si, dúfam, v tejto zložitej a neľahkej dobe snáď všetci aj zaslúžime...
Jozef bol slušný, trochu nesmelý slobodný chlapec, ktorý pracoval v rodinnom biznise na pozícii nižšieho manažmentu. Keď zistil, že zdedí veľký majetok po smrti ťažko chorého otca, majiteľa firmy, rozhodol sa, že si nájde manželku, ktorá by sa dokázala postarať nielen o neho, ale aj o očakávaný majetok. Jedného večera sa na koncoročnom firemnom večierku s dodávateľmi zoznámil so sympatickou, atraktívnou ženou, do ktorej sa na prvý pohľad zamiloval.
Na záver večierka konečne nabral odvahu a oslovil ju: „Zrejme vyzerám a pôsobím trochu ako sivá myška, ale možno zmeníte názor, keď vám poviem, že môjmu chorému otcovi dávajú lekári len niekoľko mesiacov života a ja zdedím obrovský majetok.“ Mladá žena si zobrala Jozefovu vizitku a o necelý mesiac sa stala nielen jeho macochou, ale aj spolumajiteľkou otcovej firmy...
Asi aj takto môže, v lepšom prípade, pokračovať rodinný biznis alebo, naopak, sa môže spustiť domino efekt sporov, konfliktov,Niektorí odborníci (J. Burton, 1990, F. Dukes, 2004) rozlišujú medzi konfliktom a sporom. O sporoch hovoria v prípade majetku a spôsobených škodách, ktoré sa môžu urovnať (settlement) nielen alternatívnymi spôsobmi riešenia, ale napríklad aj súdmi či arbitrážou. Konflikty sa týkajú základných potrieb človeka, ktoré musia byť vyriešené na základe procesov analýzy a riešenia problému (resolution) takým spôsobom, ktorý neohrozuje hodnoty a potreby človeka. Medzi spormi a konfliktmi sa často nerozlišuje a pristupuje sa k ich riešeniu tým istým spôsobom. Hoci označenia konflikt a spor sa bežne používajú ako synonymá, existuje medzi nimi rozdiel. Kým v prípade poruchy vzťahu, ktorý vznikol na základe zmluvy, hovoríme o spore (pracujeme predsa s výrazom „súdny spor“, nie „súdny konflikt“), pri probléme v menej formálnom vzťahu hovoríme o konflikte. Potiaľ definície oboch fenoménov. V ďalšom texte však už naznačené rozdiely výraznejšie zohľadňovať nebudeme a pri analýze konfliktu budeme mať na mysli aj spor, a naopak. alebo v lepšom prípade len nedorozumení a kontroverzií. Avšak teraz už vážne.
Špecifiká konfliktov v rodinnom podnikaní
Len máloktorá oblasť ľudských aktivít je popretkávaná tak rôznorodými problémami ako tie, ktoré vznikajú v rodinných firmách a pri rodinnom podnikaní vôbec. Práve tu sa totiž prelína niekoľko momentov. Počínajúc emocionalitou rodinného prostredia cez komplikovanosť interpersonálnych vzťahov niektorých členov rodiny až po tvrdý záujem a očakávania biznisu. Zatiaľ čo konflikt akéhokoľvek druhu predstavuje výzvu pre každú firmu, konflikt v rodinných podnikoch má osobitný pôvod, genézu a štruktúru. Často je výsledkom okolností, ktoré predchádzali obchodným či pracovným turbulenciám, štartujúcim konkrétny konflikt. Ten sa mohol začať pred rokmi na detskom či športovom ihrisku, pri rodinných oslavách, mohol ho spôsobiť spôsob výchovy, uprednostňovanie jedného potomka pred druhým, alebo dokonca mohol vzniknúť už v predchádzajúcej generácii. História konfliktu môže byť tichá, neviditeľná, polozabudnutá, ale často je silne prítomná práve v rodinnom podnikaní.
Na vlastnej koži som, z pozície mediátora, zažil, ako dokázali rodinné firmy doslova vyčerpať svoj potenciál konfliktom, ktorý má len nepatrnú alebo väčšinou žiadnu súvislosť s daným obchodným problémom. Je to však práve proces mediácie, ktorý môže zohrať neoceniteľnú úlohu pri riešení konfliktov v rodinných podnikoch. Dokáže potlačiť negatívnu energiu spôsobenú starými krivdami, pretransformovať ju na energiu pozitívnu, nájsť východiská z problémov a predovšetkým zachovať korektné vzťahy. Pre rodinný podnik nie je ochrana osobných a pracovných vzťahov prostredníctvom mediácie žiadny luxus. Naopak. Je potrebná a prax o tom denne vydáva svedectvá. Konflikt v rodinných firmách sa môže vyskytnúť v dôsledku zásadných rozdielov pri hodnotení a nastavovaní firemnej stratégie, odbornej a emočnej neistote, ale aj obyčajných ľudských intríg, šírenia dezinformácií a klebiet, manipulácie, respektíve mediálneho masírovania (často plateného ...