Témou tohto príspevku je problematika daňového bonusu na vyživované dieťa od 1. 1. 2025 podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení n. p. (ďalej aj „ZDP“), a to so zameraním najmä na praktické príklady – iste, v texte je potrebné aj určité porovnanie s právnym stavom do konca roku 2024.
Obsah:
1. Úvod – vstup do problematiky
2. K zmenám týkajúcim sa daňového bonusu na dieťa od 1. 1. 2025
2.1. Ku kráteniu nároku na DB na základe aplikácie § 33 ods. 6 ZDP (aj) od 1. 1. 2025
2.2. Krátenie nároku na DB na dieťa podľa § 33 ods. 11 ZDP
2.3. Rekapitulácia dôvodov krátenia nároku na DB v roku 2025
Záver
1. Úvod – vstup do problematiky
Svoju pozornosť sústredíme v tomto príspevku na všetky zmeny týkajúce sa daňového bonusu na vyživované dieťa (ďalej aj „daňový bonus na dieťa“, resp. „DB na dieťa“, prípadne len „DB“), nielen na zmeny vyplývajúce zo zákona č. 278/2024 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií, schváleného Národnou radou SR 3. októbra 2024 (kvôli prehľadnosti si ho nazvime aj „konsolidačný zákon“).
Novela zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov tvorí článok III uvedeného konsolidačného zákona. V zmysle čl. XV tento konsolidačný zákon nadobúda účinnosť 30. novembra 2024 okrem presne vymenovaných článkov a bodov – konkrétne novela ZDP nadobúda účinnosť 1. januára 2025.
K viacerým zmenám v rámci konsolidácie verejných financií došlo už na základe zákona č. 530/2023 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšením stavu verejných financií s účinnosťou od 1. januára 2024.
Téma potreby ozdravenia verejných financií však bola veľmi aktuálna už aj v predchádzajúcom období, pri nástupe úradníckej vlády; v septembri a októbri 2023 dosluhujúca dočasná úradnícka vláda predstavila verejnosti návrh (takmer stovky) opatrení, ktoré by mohli prispieť ku konsolidácii nezdravých verejných financií – v daňovej oblasti o. i. išlo aj o zavedenie istej adresnosti pri uplatňovaní daňového bonusu na vyživované dieťa (klesanie nároku s rastom príjmov).
2. K zmenám týkajúcim sa daňového bonusu na dieťa od 1. 1. 2025
Zmeny od 1. januára 2025 nevyplývajú len z tohto konsolidačného zákona č. 278/2024 Z. z., ale aj z predchádzajúcich noviel ZDP, najmä zo zákona č. 496/2022 Z. z. Týmto zákonom sa na obdobie dvoch rokov v prechodných ustanoveniach § 52zzp ZDP určila suma DB 140 € v prípade detí, ktoré nedovŕšili 18 rokov veku (poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku); suma DB 50 € vzťahujúca sa na deti až od 18 rokov veku. Na základe tohto zákona č. 496/2022 Z. z. sa teda suma daňového bonusu na vyživované dieťa zvýšila, ale len na prechodné obdobie dvoch rokov (2023 a 2024).
Od 1. 1. 2025 sa začínajú uplatňovať sumy uvedené v § 33 ods. 1 ZDP, schválené ešte zákonom č. 496/2022 Z. z. V súlade s § 52zzp ods. 6 ZDP nárok na DB na vyživované dieťa podľa § 33 ods. 1 (v znení účinnom od 1. januára 2023) sa uplatní prvýkrát za kalendárny mesiac január 2025; ide o sumy:
- 50 eur mesačne, ak dieťa dovŕšilo 15 rokov veku alebo
- 100 eur mesačne, ak dieťa nedovŕšilo 15 rokov veku.
Dá sa skonštatovať, že najväčšia zmena, vyplývajúca ešte priamo z predchádzajúcich noviel ZDP, sa vzťahuje na deti, ktoré dovŕšili 15 rokov a nedovŕšili 18 rokov veku – kým do konca decembra 2024 možno na takéto vyživované dieťa uplatniť DB vo výške 140 €, od januára 2025 to bude len 50 € (rozdiel predstavuje 90 € mesačne).
Na porovnanie: napr. v prípade 10-ročného dieťaťa dôjde k zníženiu (len) o sumu 40 € mesačne (zo 140 € na 100 €).
Obmedzenie nároku na daňový bonus len na vyživované dieťa do 18 rokov veku (poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku), pričom do konca roku 2024 sa nárok vzťahuje aj na vyživované dieťa nad 18 do 25 rokov veku, ak sa (zjednodušene vyjadrené) sústavne pripravuje na povolanie dennou formou štúdia.
Poznámka:
V tejto súvislosti je potrebné dodať, že kvôli jednoznačnosti by bolo vhodné aj v § 33 ods. 2 ZDP spresniť vymedzenie pojmu „vyživované dieťa“ z (tohto) aspektu veku. V zmysle tohto ustanovenia za vyživované dieťa sa totiž považuje nezaopatrené dieťa podľa zákona č. 600/2003 Z. z., zjednodušene vyjadrené, aj dieťa nad 18 do 25 rokov veku, ak sa sústavne pripravuje na povolanie dennou formou štúdia.
Podľa môjho názoru by mala byť kvôli jednoznačnosti za prvú vetu tohto ustanovenia § 33 ods. 2 ZDP vložená čiarka a slová „ale len ak nedovŕšilo 18 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku“. Čo sa týka druhej vety tohto ustanovenia § 33 ods. 2 ZDP, v zmysle ktorej ide aj o dieťa, ktoré bolo daňovníkovi zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov a ten sa o toto dieťa naďalej stará aj po dosiahnutí jeho plnoletosti, ak sa toto dieťa sústavne pripravuje na povolanie dennou formou štúdia [§ 2 ods. 1 písm. d) tretí bod zákona č. 600/2003 Z. z. v znení n. p.] – ani takéto dieťa nemôže byť výnimkou a nárok na DB naň vzniká len do 18 rokov jeho veku: bolo by možno vhodné aj túto vetu analogicky doplniť (úplne ju vypustiť by nebolo správnym riešením, keďže v zmysle § 8 ods. 2 Občianskeho zákonníka ...