HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Influencer, ako ho nepoznáme – daňové a účtovné súvislosti

Súčasný marketing čoraz viac využíva moderný trend influencerstva. Spoločnosti prizývajú na partnerstvo osobnosti známe zo sociálnych sietí čí médií. Využívajú ich dosah na spotrebiteľské správanie ich followerov ako potenciálnych klientov značky. Tradičné pohľady na zárobkovú činnosť pri tom nevedia zohľadniť všetky aspekty príjmov influencera. V príspevku prinášame zhrnutie pravidiel, ktoré platia pre daňové posúdenie a účtovné spracovanie tak finančných, ako aj bártrových spoluprác.

Autori: Ing. Zuzana Uríková
Právny stav od: 1. 1. 2024
Dátum publikácie: 23. 9. 2024
Prameň:
Dane a účtovníctvo / DaÚ - 2024 / DaÚ - 9/2024
Personálny a mzdový poradca podnikateľa / PMPP - 2025 / PMPP - 1/2025
Oblasti práva: Správne právo / Dane a poplatky / Daň z pridanej hodnoty; Daň z príjmov; Účtovníctvo / Jednoduché účtovníctvo; Podvojné účtovníctvo



„Influencera“ vnímame v kontexte internetu a moderného marketingu ako osobu, ktorá má vplyv na ľudí a dokáže ovplyvňovať správanie, myslenie, nákupné zmýšľanie a pod.

Influenceri sa oslovujú na propagáciu značiek, ich príspevky prezentujú tovar či služby a pokiaľ skutočne ukazujú reálne využitie produktov v bežnom živote, tak práve takýmto spôsobom vedia priniesť spotrebiteľom užitočné informácie a osobne ich zaujať.

Rozmachom internetu a sociálnych sietí sa toto povolanie stáva čoraz viac populárne. Vysvetlíme si, aké povinnosti táto činnosť prináša, či je potrebné založiť si živnosť a ako sa na ňu pozerá naša daňovo-účtovná legislatíva.

POZNÁMKA:

Samotná reklama má veľa podôb. Všetci poznáme klasickú formu reklamy, ako sú letáky, bilbordy, inzertná strana v časopisoch, televízna alebo audio reklama. Avšak v posledných rokoch sa veľmi výrazne dostáva do popredia aj online reklama.

Práve influencera môžete využiť ako jeden z marketingových nástrojov na propagáciu značky firmy alebo produktu. Jeho komunikácia na sociálnych sieťach, ale aj iných médiách alebo v jeho skupine, fanúšikovskej základni môže byť predpokladom úspechu.

Čo by mal influencer spĺňať, ak ho chceme považovať za influencera? Je to predovšetkým jeho:

  1. Dosah – množstvo ľudí, ktorých vie osloviť cez komunikačný kanál, ktorým je napr. Instagram, Facebook a pod.
  2. Dôveryhodnosť – závisí od jeho vedomostí a skúseností a či je žiaduce stotožnenie produktu s influencerom.
  3. Umenie obchodovať – dobre komunikovať, vysvetľovať alebo prezentovať jasne, jednoducho, pochopiteľne a dôveryhodne.

Obsah:

1. Influencer

1.1 Príspevok je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti

1.2 Príspevok nie je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti

2. Platiteľ príjmu

2.1 Z pohľadu dane z príjmov

2.2 Z pohľadu účtovania

      • Podvojné účtovníctvo
      • Jednoduché účtovníctvo

2.3 Z pohľadu dane z pridanej hodnoty

3. Barterový obchod

3.1 Barterový obchod z pohľadu dane z príjmov

3.2 Barterový obchod z pohľadu dane z pridanej hodnoty

3.3 Barterový obchod z pohľadu účtovníctva

4. Reklama prostredníctvom influencerov a jej vplyv na spotrebiteľov

1. Influencer

1.1 Príspevok je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti

Ustanovenie § 3 ods. 1 zákona č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon definuje predmet autorského práva ako dielo z oblasti literatúry, umenia alebo vedy, ktoré je jedinečným výsledkom tvorivej duševnej činnosti autora vnímateľnej zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, kvalitu, účel, formu jeho vyjadrenia alebo mieru jeho dokončenia.

To znamená, že, keď influencer dostane zadanie na propagáciu určitého produktu a on vymyslí, spracuje, napíše príspevok a natočí ho, tak tento príspevok sa bude považovať za jeho duševné vlastníctvo a vzťahuje sa naň Autorský zákon. Medzi výhradné majetkové práva autora patrí právo použiť svoje dielo, čím sa rozumie uvedenie diela na verejnosti [§ 19 ods. 4 písm. f) Autorského zákona].

Takáto činnosť si nevyžaduje založenie živnosti, avšak, ak dostáva influencer za túto činnosť príjem, tak tento príjem sa považuje za príjem z použitia umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov a podlieha dani z príjmov.

UPOZORNENIE:

Podľa § 65 Autorského zákona sa uzatvára licenčná zmluva medzi daňovníkom a platiteľom dane a príjmy dosahované na základe uzatvorených licenčných zmlúv podľa § 65 Autorského zákona, prípadne na základe licenčných zmlúv uzatvorených podľa zákona č. 618/2003 Z. z. sa považujú za príjmy podľa § 6 ods. 4 zákona ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Zuzana Uríková

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 740/2002 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v PÚ
  • 595/2003 Z. z. Zákon o dani z príjmov
  • 222/2004 Z. z. Zákon o dani z pridanej hodnoty
  • 628/2007 Z. z. Oznámenie o opatrení o postupoch účtovania pre podnikateľov účtujúcich v JÚ

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.