„Influencera“ vnímame v kontexte internetu a moderného marketingu ako osobu, ktorá má vplyv na ľudí a dokáže ovplyvňovať správanie, myslenie, nákupné zmýšľanie a pod.
Influenceri sa oslovujú na propagáciu značiek, ich príspevky prezentujú tovar či služby a pokiaľ skutočne ukazujú reálne využitie produktov v bežnom živote, tak práve takýmto spôsobom vedia priniesť spotrebiteľom užitočné informácie a osobne ich zaujať.
Rozmachom internetu a sociálnych sietí sa toto povolanie stáva čoraz viac populárne. Vysvetlíme si, aké povinnosti táto činnosť prináša, či je potrebné založiť si živnosť a ako sa na ňu pozerá naša daňovo-účtovná legislatíva.
POZNÁMKA:
Samotná reklama má veľa podôb. Všetci poznáme klasickú formu reklamy, ako sú letáky, bilbordy, inzertná strana v časopisoch, televízna alebo audio reklama. Avšak v posledných rokoch sa veľmi výrazne dostáva do popredia aj online reklama.
Práve influencera môžete využiť ako jeden z marketingových nástrojov na propagáciu značky firmy alebo produktu. Jeho komunikácia na sociálnych sieťach, ale aj iných médiách alebo v jeho skupine, fanúšikovskej základni môže byť predpokladom úspechu.
Čo by mal influencer spĺňať, ak ho chceme považovať za influencera? Je to predovšetkým jeho:
- Dosah – množstvo ľudí, ktorých vie osloviť cez komunikačný kanál, ktorým je napr. Instagram, Facebook a pod.
- Dôveryhodnosť – závisí od jeho vedomostí a skúseností a či je žiaduce stotožnenie produktu s influencerom.
- Umenie obchodovať – dobre komunikovať, vysvetľovať alebo prezentovať jasne, jednoducho, pochopiteľne a dôveryhodne.
Obsah:
1. Influencer
1.1 Príspevok je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti
1.2 Príspevok nie je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti
2. Platiteľ príjmu
2.1 Z pohľadu dane z príjmov
2.2 Z pohľadu účtovania
- Podvojné účtovníctvo
- Jednoduché účtovníctvo
2.3 Z pohľadu dane z pridanej hodnoty
3. Barterový obchod
3.1 Barterový obchod z pohľadu dane z príjmov
3.2 Barterový obchod z pohľadu dane z pridanej hodnoty
3.3 Barterový obchod z pohľadu účtovníctva
4. Reklama prostredníctvom influencerov a jej vplyv na spotrebiteľov
1. Influencer
1.1 Príspevok je výsledkom jeho tvorivej duševnej činnosti
Ustanovenie § 3 ods. 1 zákona č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon definuje predmet autorského práva ako dielo z oblasti literatúry, umenia alebo vedy, ktoré je jedinečným výsledkom tvorivej duševnej činnosti autora vnímateľnej zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, kvalitu, účel, formu jeho vyjadrenia alebo mieru jeho dokončenia.
To znamená, že, keď influencer dostane zadanie na propagáciu určitého produktu a on vymyslí, spracuje, napíše príspevok a natočí ho, tak tento príspevok sa bude považovať za jeho duševné vlastníctvo a vzťahuje sa naň Autorský zákon. Medzi výhradné majetkové práva autora patrí právo použiť svoje dielo, čím sa rozumie uvedenie diela na verejnosti [§ 19 ods. 4 písm. f) Autorského zákona].
Takáto činnosť si nevyžaduje založenie živnosti, avšak, ak dostáva influencer za túto činnosť príjem, tak tento príjem sa považuje za príjem z použitia umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov a podlieha dani z príjmov.