V článku sa venujeme problematike financovania originálnych školských kompetencií z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku v roku 2025. Upozorníme na zmeny vo financovaní originálnych školských kompetencií od 1. januára 2025. Ide o realizáciu zákona č. 290/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V článku rozoberieme zmeny účinné od 1. januára 2025, ktoré sa dotknú financovania originálnych školských kompetencií.
Financovanie originálnych školských kompetencií upravujú zákony:
- zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“),
- zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597/2003 Z. z.“).
Zákonom č. 290/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len novela), boli uvedené zákony novelizované.
Pozn. autorky: Pre úplnosť treba uviesť, že zákonom č. 290/2024 Z. z. bol novelizovaný aj zákon č. 245/2008 Z. z. školský zákon.
Aj v roku 2025 ostáva pre obce a vyššie územné celky (VÚC) povinnosť zabezpečiť financovanie originálnych školských kompetencií – škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti.
Upozornenie: Od 1. januára 2025 pod originálne školské kompetencie v rámci financovania nepatria materské školy. Nastáva veľká zmena v ich financovaní. Obec a VÚC už nebude zo svojho rozpočtu zabezpečovať financovanie materských škôl vo svojej územnej pôsobnosti, materské školy bez rozdielu zriaďovateľa budú financované zo štátneho rozpočtu.
Financovanie originálnych školských kompetencií sa realizuje z rozpočtov obcí a rozpočtov VÚC, do ktorých na tento účel plynie výnos z dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou (ďalej len „daň z príjmov“) v súlade so zákonom č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Výnos dane z príjmov územnej samospráve sa rozdeľuje a poukazuje orgánom územnej samosprávy podľa kritérií, ktoré sú ustanovené v nariadení vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
Od 1. januára 2025 sa zákonom č. 278/2024 Z. z. – lex konsolidácia mení zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
Pre obce sa novelou od 1. januára 2025 mení v § 2 zákona č. 564/2004 Z. z. výška výnosu dane z príjmov územnej samospráve zo 70,0 % na 55,1 % (vplyv materských škôl a vplyv konsolidácie), čo znamená pre obec nižšie príjmy do rozpočtu.
Pre VÚC sa mení v § 3 zákona č. 564/2004 Z. z. výška výnosu dane z príjmov územnej samospráve z 30,0 % na 29,5,1 % (vplyv konsolidácie), čo znamená pre VÚC nižšie príjmy do ...