JUDr. Dušan Hrnčiar
advokát, Bratislava
externý doktorand
Právnická fakulta UK v Bratislave
katedra správneho a enviromentálneho práva
I. Úvod
Verejná správa je jednou zo zložiek verejnej moci, je vlastne správou verejných záležitostí alebo inak povedané, správou vecí vo verejnom záujme. Štát prostredníctvom verejnej správy zabezpečuje správu verejných vecí. Výkon verejnej správy je prejavom výkonnej moci v štáte a realizuje ho množstvo správnych orgánov rozličného druhu a stupňa.
Verejná správa pri výkone činnosti, teda správy vecí vo verejnom záujme, zasahuje do práv a ukladá povinnosti jednotlivým fyzickým a právnickým osobám. Zákonnosť takéhoto postupu je daná určenými kompetenciami a presným určením práv konkrétneho správneho orgánu, ktorý koná v danej veci. Skutočnosť, že správne orgány svojou činnosťou zasahujú do práv a povinností fyzických a právnických osôb vyžaduje aj možnosť kontroly verejnej správy v tom zmysle, či správny orgán neprekročil svoje kompetencie a priznané práva pri výkone verejnej správy. Verejnú správu totiž reálne vykonávajú pracovníci správneho orgánu, čo umožňuje možnosť pochybenia konkrétneho pracovníka pri výkone verejnej správy a tým spôsobiť vznik ujmy (škody) konkrétnej fyzickej alebo právnickej osobe, o ktorej právach a povinnostiach sa rozhodovalo.
Za súčasť kontroly činnosti verejnej správy možno považovať aj zavedenie zodpovednosti verejnej správy za výkon jej činnosti. Pokiaľ správny orgán pri výkone verejnej správy zasahuje do práv a povinností fyzických a právnických osôb, je prirodzené, že musí za výkon verejnej správy niesť zodpovednosť. Ide najmä o to, či v konkrétnom prípade výkonu verejnej správy boli dodržané pravidlá určené zákonom. Inak povedané, úradný postup správneho orgánu bol v súlade so zákonom a individuálny správny akt vydaný správnym orgánom pri výkone verejnej správy je taktiež v súlade so zákonom. Pochybenie verejnej správy pri výkone jej činnosti spravidla spôsobuje vznik ujmy (škody) fyzickej alebo právnickej osobe, zodpovednosťou verejnej správy za výkon jej činnosti sa preto rozumie najmä jej zodpovednosť za škodu spôsobenú pri výkone verejnej správy.
Verejná správa pozostáva zo štátnej správy, ktorú vykonávajú orgány štátnej správy a územnej samosprávy, ktorú vykonávajú orgány územnej samosprávy. Treba preto rozlišovať zodpovednosť za škodu spôsobenú pri výkone štátnej správy a zodpovednosť za škodu spôsobenú pri výkone územnej samosprávy. Pre úplnosť treba dodať, že možno hovoriť aj o prípadoch výkonu štátnej správy orgánmi ...