Mgr. Tomáš Čentík
advokátsky koncipient
externe spolupracuje s European Information Society Institute, o. z v oblasti základných práv a slobôd.
Čentík, T.: Ochrana spotrebiteľa a (ne)oslobodenie od súdnych poplatkov; Bulletin slovenskej advokácie, 18, 2012, č. 12, s. 8 - 15.
Ochrana spotrebiteľa
Na úvod možno uviesť, že spotrebiteľské právo patrí k dynamicky sa rozvíjajúcim oblastiam súkromného práva, čo sa deje najmä pod vplyvom činnosti Európskej únie a jej orgánov, ktoré prijímajú v tejto oblasti značný počet právnych noriem, v dôsledku čoho táto oblasť práva podlieha aj pomerne častým novelizáciám.
Základnou funkciou a cieľom právnych noriem regulujúcich ochranu spotrebiteľa je ochrana spotrebiteľa ako tzv. slabšej strany v právnych vzťahoch s dodávateľmi tovarov a služieb, ktorí väčšinou „ťahajú“ za silnejší koniec z pozície svojej ekonomickej prevahy nad spotrebiteľmi.
Pod ochranou spotrebiteľa tak možno rozumieť súhrn právnych noriem zameraných na vyvažovanie faktickej nerovnosti medzi spotrebiteľom a dodávateľom v záväzkovo-právnom vzťahu, ktorých cieľom je chrániť spotrebiteľa ako slabšiu stranu tohto vzťahu pri uspokojovaní jeho potrieb, realizácii spotrebiteľských práv, ako aj pri uplatňovaní nárokov v konaniach pred príslušnými orgánmi.
V čom spočíva postavenie spotrebiteľa ako slabšej strany výstižne pomenoval Ústavný súd Českej republiky:Nález ÚS ČR, sp. zn. II. ÚS 3/06 zo dňa 6. novembra 2007.
„Východiskom spotrebiteľskej ochrany je postulát, podľa ktorého sa spotrebiteľ ocitá vo fakticky nerovnom postavení s profesionálnym dodávateľom, a to s ohľadom na okolnosti, za ktorých dochádza ku kontraktácii a na väčšiu profesionálnu skúsenosť predávajúceho, lepšiu znalosť práva a lepšiu dostupnosť právnych služieb a napokon možnosť stanovovať zmluvné podmienky jednostranne cestou formulárových zmlúv. Pre také vzťahy je charakteristické, že podnet na zmluvné konanie pochádza spravidla od dodávateľa, pričom spotrebiteľ nie je na to pripravený, pri kontraktácii je využívaný moment prekvapenia a neskúsenosti spotrebiteľa. V prípade predaja na obchodných prezentáciách je uňho navyše vyvolaný pocit vďačnosti za poskytnuté sprievodné služby spojené s prezentáciou, ktoré sa spotrebiteľ môže snažiť kompenzovať snahou vyhovieť ponuke dodávateľa a často nemá na mieste samotnom možnosť porovnať kvalitu a cenu ponuky s inými ponukami atď. Spoločným znakom tejto novej kogentnej právnej úpravy je teda snaha cestou práva vyrovnať túto faktickú nerovnosť, a to formou obmedzenia autonómie vôle“.
Ochrana spotrebiteľa je záležitosťou tak súkromného ako aj verejného práva.TOMÁŠEK, M.: O některých úkolech veřejného práva při ochraně spotrebitele. Právník, 7/03, s. 665.
V oblasti súkromného práva sa ochrana spotrebiteľa zameriava najmä na zásahy do zmluvnej slobody, ktoré spočívajú v „nútenom presadení“ obsahu zmluvy zo strany dodávateľa.ĎURICA, M.: Právna ochrana spotrebiteľa a jej miesto v systéme súkromného práva. In: Súčasnosť a perspektívy právnej regulácie obchodných zmlúv. Zborník príspevkov účastníkov vedeckej konferencie konanej v dňoch 24. - 26. októbra 2007 v Starej Lesnej. Košice, 2008, s. ...