V súčasne dobe sa do popredia čoraz viac dostáva digitalizácia účtovníctva, čo pre podnikateľov znamená najmä väčšiu automatizáciu účtovníctva, ako aj efektívnejšie spracovanie dokladov. S účinnosťou od 1. januára 2022 sa zaviedla možnosť nahradenia podpisu osoby zodpovednej za účtovný prípad elektronickou výmenou údajov alebo vnútorným kontrolným systémom. Došlo k zrušeniu povinnosti uvádzania označenia účtov na účtovnom doklade. Zadefinovali sa požiadavky na účtovný záznam a iné.
V budúcnosti je naplánovaná aj tzv. e-fakturácia, resp. real time invoicing (RTI), ktorý je už v niektorých krajinách zavedený. Ide o systém digitálneho reportingu, ktorý by mal umožniť sledovanie aktuálnych informácií v reálnom čase, pretože faktúry sa budú nahrávať online do systému.
Obsah:
5.1 Elektronická faktúra podľa zákona o účtovníctve
5.2 Elektronická faktúra podľa zákona o DPH
5.3 E-faktúra
V zákone o účtovníctve absentovala požiadavka na zabezpečenie vierohodnosti pôvodu, neporušiteľnosť obsahu a čitateľnosť účtovného záznamu, napr. faktúry. S účinnosťou od 1. januára 2022 sú podmienky v tejto oblasti v oboch zákonoch, teda v zákone o DPH aj v zákone o účtovníctve identické.
Zákon o účtovníctve stanovuje, čo musí faktúra, teda účtovný doklad, obsahovať. Účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to tak, aby bolo možno určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu.
Z hľadiska zákona o účtovníctve je preukázateľný účtovný záznam, ktorý musí obsahovať nasledovné náležitosti:
- slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
- obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
- peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
- dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
- podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke, ak overenie účtovného prípadu nie je zabezpečené podľa § 32 ods. 3 písm. b) alebo písm. c) ...