Technickým zhodnotením hmotného majetku a nehmotného majetku sa (na účely tohto zákona) rozumejú výdavky na:
- dokončené nadstavby, prístavby a stavebné úpravy,
- rekonštrukcie a
- modernizácie
prevyšujúce pri jednotlivom hmotnom majetku a nehmotnom majetku 1 700 eur v úhrne za zdaňovacie obdobie.
Po novelizácii zákonom č. 4/2019 Z. z. s účinnosťou od 1. 2. 2019 technickým zhodnotením hmotného majetku sa na účely tohto zákona rozumie aj hodnota verejným subjektom prijatého a poskytovateľom energetickej služby s garantovanou úsporou energie zrealizovaného energetického zhodnotenia majetku na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor, a to s odkazom na § 18 zákona č. 321/2014 Z. z. Predmetom zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor je zlepšenie energetickej efektívnosti budovy alebo zariadenia. Účtovanie garantovanej energetickej služby je upravené v § 30e Postupov pre PÚ.
Ak sú splnené určené podmienky – druh a výška výdavkov – daňovník ich musí považovať za technické zhodnotenie a nemôže ich premietnuť do daňových výdavkov priamo v roku ich vynaloženia, ale len postupne vo forme odpisov. Budovy a iné stavby (s výnimkou prevádzkových banských diel a drobných stavieb na lesnej pôde, ako aj oplotení slúžiacich na zabezpečovanie lesnej výroby a poľovníctva) sú považované za odpisovaný majetok bez ohľadu na ich vstupnú cenu, ale ak sa daňovník rozhodne pre (napr). prístavbu alebo nadstavbu, suma nepresahujúca 1 700 € za zdaňovacie obdobie sa premietne do výdavkov priamo.
Obsah:
4.1. Nadstavby, prístavby a stavebné úpravy ako zmeny dokončených stavieb
4.2. Stavebné úpravy a ich odlíšenie od udržiavacích prác
4.3. Rekonštrukcia a jej odlíšenie od opráv a udržiavania
4.4. Modernizácia a jej odlíšenie od opráv a udržiavania
4.5. K rozdielom medzi TZ a opravami na základe niektorých rozsudkov súdov
4.6. TZ do 1 700 €
4.7. Technické zhodnotenie prenajatého (vypožičaného) majetku
4.8. Technické zhodnotenie v špecifickom prípade
4.1. Nadstavby, prístavby a stavebné úpravy ako zmeny dokončených stavieb
Za pojmami „nadstavby, prístavby a stavebné úpravy“ nasleduje odkaz 107 a v poznámke pod čiarou k nemu je uvedený zákon č. 50/1976 Zb. (ďalej len „stavebný zákon“). Pri tomto druhu TZ ide len o stavby (súčasť nehnuteľného majetku), ale v prípade rekonštrukcií a modernizácií môže ísť o akýkoľvek odpisovaný majetok vrátane stavieb. Stavba je stavebná konštrukcia postavená stavebnými prácami zo stavebných výrobkov, ktorá je pevne spojená so zemou alebo ktorej osadenie vyžaduje úpravu podkladu.
Stavby sa podľa stavebno-technického vyhotovenia a účelu členia na pozemné a inžinierske. Pozemné stavby sú priestorovo sústredené zastrešené budovy vrátane podzemných priestorov, ktoré sú stavebno-technicky vhodné a určené na ochranu ľudí, zvierat alebo vecí; nemusia mať steny, ale musia mať strechu.
Podľa účelu sa členia na bytové budovy a nebytové budovy. Inžinierskymi stavbami sú napr. diaľnice, cesty, mosty, rozvody elektriny, vody a pod.
Vlastník stavby je v súlade s dokumentáciou overenou stavebným úradom a s rozhodnutím stavebného úradu (stavebné povolenie, kolaudačné rozhodnutie) povinný udržiavať stavbu v dobrom stavebnom stave tak, aby nevznikalo nebezpečenstvo požiarnych a hygienických porúch, aby nedochádzalo k jej znehodnoteniu alebo ohrozeniu jej vzhľadu a aby sa čo najviac predĺžila jej užívateľnosť.
Samozrejme, že môže dôjsť aj k zmenám stavieb pred ich dokončením – rozumejú sa nimi zmeny vo vzťahu k stavebnému povoleniu, prípadne vo vzťahu k dokumentácii stavby overenej stavebným úradom v stavebnom konaní. V prípade TZ máme na mysli zmeny dokončených stavieb a tieto výdavky sa stávajú súčasťou vstupnej ceny v tom zdaňovacom období, v ktorom bolo dokončené a zaradené do užívania.
Zmeny dokončených stavieb sú:
- nadstavby, ktorými sa stavby zvyšujú,
- prístavby, ktorými sa stavby pôdorysne rozširujú a ktoré sú navzájom prevádzkovo spojené s doterajšou stavbou,
- stavebné úpravy, pri ktorých sa zachováva vonkajšie pôdorysné aj výškové ohraničenie stavby.
Posúdiť, či v konkrétnom prípade ide o nadstavbu alebo (v inom prípade) o prístavbu, nie je v princípe problematické. Iste komplikovanejšie je posudzovanie stavebných úprav a ich odlíšenie od udržiavacích prác – opráv (ale aj od rekonštrukcie a modernizácie). V nasledujúcom bode preto svoju pozornosť sústredíme na túto problematiku.
4.2. Stavebné úpravy a ich odlíšenie od udržiavacích prác
V prípade stavieb nie je v stavebnom zákone pojem „oprava“ vymedzený, ale sa používa, a to v rámci špecifikácie udržiavacích prác. Rozhodnutie o ...