HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

3. Vybrané výdavky na bezpečnosť a ochranu zdravia z pohľadu ZDP

Vybrané oblasti, ako osobné ochranné pracovné prostriedky, pracovný odev a obuv, ochranné nápoje, osobné hygienické prostriedky, rekondičné pobyty, lekárske preventívne prehliadky z pohľadu zákona o BOZP a dani z príjmov.

Autori: Ing. Iveta Petrovická
Právny stav od: 1. 9. 2021
Dátum publikácie: 9. 9. 2021
Prameň: Práca, mzdy a odmeňovanie / PaM - 2021 / PaM - 8/2021
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci



Obsah

Vzhľadom na rozsiahlu problematiku v rámci povinností a opatrení na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sa v článku budeme venovať vybraným, z pohľadu ZDP najčastejšie riešeným oblastiam.

Obsah:

1. Osobné ochranné pracovné prostriedky

2. Pracovný odev a obuv

3. Ochranné nápoje

4. Osobné hygienické prostriedky

5. Rekondičné pobyty

6. Lekárske preventívne prehliadky

1. Osobné ochranné pracovné prostriedky

Na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je zamestnávateľ podľa § 6 ods. 2 a § 9 zákona o BOZP povinný:

  • bezplatne poskytovať zamestnancom, u ktorých to vyžaduje ochrana ich života alebo zdravia, potrebné účinné osobné ochranné pracovné prostriedky a viesť evidenciu o ich poskytnutí,
  • udržiavať osobné ochranné pracovné prostriedky v používateľnom a funkčnom stave,
  • kontrolovať, či zamestnanci pracovné prostriedky riadne používajú.

Minimálne požiadavky na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov potrebných na ochranu života a zdravia zamestnancov pri práci sú ustanovené nariadením vlády SR č. 395/2006 Z. z. o minimálnych požiadavkách na poskytovanie a používanie osobných ochranných pracovných prostriedkov (ďalej len „nariadenie vlády“).

Osobným ochranným pracovným prostriedkom podľa tohto nariadenia vlády je každý prostriedok, ktorý zamestnanec pri práci nosí, drží alebo inak používa vrátane jeho doplnkov a príslušenstva, ak je určený na ochranu bezpečnosti a zdravia zamestnanca.

Zamestnávateľ poskytuje zamestnancovi osobný ochranný pracovný prostriedok, ak nebezpečenstvo nemožno vylúčiť ani obmedziť technickými prostriedkami, prostriedkami kolektívnej ochrany ani metódami a formami organizácie práce. Zoznam osobných ochranných pracovných prostriedkov, zoznam nebezpečenstiev a zoznam prác, pri ktorých sa poskytujú osobné ochranné pracovné prostriedky, je uvedený v prílohe nariadenia vlády.

Z § 5 nariadenia vlády vyplýva pre zamestnávateľa povinnosť vypracovať zoznam poskytovaných osobných ochranných pracovných prostriedkov na základe posúdenia rizika a hodnotenia nebezpečenstiev podľa § 4 tohto nariadenia. Na základe závažnosti nebezpečenstva a dĺžky jeho pôsobenia, charakteru práce a pracoviska, vlastností a účinností príslušného osobného ochranného pracovného prostriedku je zamestnávateľ zároveň povinný určiť podmienky používania a najmä dobu jeho používania.

Pokiaľ ide o pracovný odev alebo pracovnú obuv, nariadenie vlády v § 2 ods. 5 zamestnávateľovi osobitne ukladá povinnosť poskytnúť pracovný odev alebo pracovnú obuv zamestnancovi, ktorý pracuje v prostredí, v ktorom odev alebo obuv podliehajú mimoriadnemu opotrebeniu alebo mimoriadnemu znečisteniu, ak sa stanú nepoužiteľné za kratší čas ako šesť mesiacov.

Zamestnávateľ zároveň musí zabezpečiť udržiavanie osobného ochranného pracovného prostriedku najmä čistením, opravou a výmenou.

Nariadenie vlády v § 1 ods. 2 vymedzuje aj prostriedky, ktoré nie sú osobným ochranným pracovným prostriedkom. Ide o:

  • bežný pracovný odev, uniformu a obuv,
  • prostriedok, ktorým záchranné zložky poskytujú pomoc (zákon č. 129/2002 Z. z.),
  • prostriedok používaný pri cestnej doprave (zákon č. 8/2009 Z. z.),
  • športový výstroj,
  • prostriedok na sebaobranu a na odstrašovanie.

Osobnými ochrannými pracovnými prostriedkami musia byť vybavení nielen zamestnanci v hlavnom pracovnom pomere, ale aj osoby, ktoré sú v pracovnoprávnom vzťahu so zamestnávateľom prostredníctvom uzatvorenej dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, pokiaľ pracujú v rovnakom prostredí ako zamestnanci v pracovnom pomere, ako aj žiaci učilišťa, odborného učilišťa alebo strednej školy pri praktickom vyučovaní, prípadne študent vysokej školy pri praktickej výučbe.

Daňové hľadisko

Výdavky zamestnávateľa vynaložené na osobné ochranné pracovné prostriedky alebo v súvislosti s nimi, poskytnuté v rozsahu a za podmienok ustanovených uvedenými osobitnými predpismi, sú daňovo uznanými výdavkami v súlade s § 19 ods. 2 písm. c) bod 1 ZDP.

U zamestnanca nepeňažné plnenie vo výške hodnoty poskytovaných osobných ochranných prostriedkov podľa osobitných predpisov nie je predmetom dane, a to podľa § 5 ods. 5 písm. b) ZDP.

V prípade, ak by boli takéto nepeňažné plnenia poskytnuté nad rámec osobitných predpisov (zákona o BOZP, nariadenia vlády SR č. 395/2006 Z. z.), sú tieto plnenia na strane zamestnanca zdaniteľným príjmom podľa § 5 ZDP. V prípade, že tieto vyššie nároky budú dohodnuté v kolektívnej zmluve, v internom predpise zamestnávateľa, v pracovnej alebo inej zmluve uzatvorenej medzi zamestnancom a zamestnávateľom, sú u zamestnávateľa daňovým výdavkom aj v tejto vyššej sume, a to v súlade s § 19 ods. 1 ZDP.

Príklad č. 1:

Firma, ktorá podniká v stavebníctve, poskytuje svojim zamestnancom na základe interného zoznamu osobných ochranných pracovných prostriedkov ochrannú prilbu a ochranné rukavice. Keďže ide o osobné ochranné pracovné prostriedky poskytnuté v súlade s osobitnými predpismi (zákon o BOZP, nariadenie vlády SR č. 395/2006 Z. z.), uvedené náklady zamestnávateľa sú daňovo uznaným nákladom podľa § 19 ods. 2 písm. c) bod 1 ZDP. U zamestnanca tieto plnenia nie sú predmetom dane podľa § 5 ods. 5 písm. b) ZDP.

Príklad č. 2:

Firma nakúpila pre svojich zamestnancov ochranné rúška, respirátory, dezinfekciu a rukavice, a to v rámci bezpečnostných opatrení počas vyhlásenej mimoriadnej situácie spôsobenej chorobou COVID-19. Je tento nákup uznaným daňovým výdavkom?

V súlade s § 6 ods. 1 písm. a) zákona o BOZP zamestnávateľ v záujme zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci je povinný vykonávať opatrenia so zreteľom na všetky okolnosti týkajúce sa práce a v súlade s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti ochrany zdravia pri práci.

V rámci zaistenia bezpečnosti a ochrany ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Iveta Petrovická

Súvisiace vzory

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace dokumenty

Súvisiace aktuality

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.