Obsah:
Rozšírenie okruhu zamestnancov v doprave
Úprava v oblasti prestávok v práci
Zmena v oblasti vykonávania koordinovaných cestných kontrol
Zmena v oblasti vykonávania kontrol v dopravných podnikoch
Výmena informácií
Rozšírenie právomoci NIP a IP
Rozsah cestnej kontroly vykonávanej Policajným zborom
Zmena v oblasti správnych deliktov
Zmeny v oblasti priestupkov
Zmeny v prílohách k zákonu o organizácii pracovného času v doprave
Ďalšie zmeny vyplývajúce z novely
Novela č. 407/2021 Z. z. v článku I prináša viaceré zmeny v samotnom zákone č. 462/2007 Z. z. o organizácií pracovného času v doprave, pričom väčšina zmien nadobúda účinnosť od 2. 2. 2022 (okrem čl. I bodu 30, ktorý nadobúda účinnosť 31. 12. 2024). Ide napr. o nižšie uvádzané oblasti:
Rozšírenie okruhu zamestnancov v doprave
Novela rozširuje okruh zamestnancov v doprave o zamestnanca, ktorý je členom posádky balóna, ktorý prevádzkuje zamestnávateľ so sídlom alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky [§ 2 ods. 3 písm. c) bod 3 zákona č. 462/2007 Z. z.]. Úprava súvisí so zapracovaním požiadavky podľa nariadenia Komisie (EÚ) 2018/395 z 13. marca 2018, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá prevádzky balónov, ako aj udeľovania preukazov spôsobilosti letovej posádke balónov podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1139 (Ú. v. EÚ L 71, 14. 3. 2018) v platnom znení. Zároveň sa do § 16 ods. 1 dopĺňa, že na zamestnanca podľa § 2 ods. 3 písm. c) tretieho bodu sa vzťahujú ustanovenia § 16 ods. 3 , § 17 ods. 1 písm. a), b), d) a e), § 17 ods. 2 písm. a) a písm. b) prvého bodu, § 17 ods. 3, 4 a 8, § 18 ods. 1 a ods. 2 písm. a), § 19 a § 20.
V súvislosti s uvádzaným rozšírením okruhu zamestnancov v doprave o členov posádky bol novelou zároveň vymedzený okruh ustanovení zákona týkajúcich sa pracovného času, prestávok v práci, minimálnej doby odpočinku a maximálneho času pracovnej pohotovosti týchto zamestnancov. Okruh týchto ustanovení vymedzuje § 16 ods. 1 zákona.
Úprava v oblasti prestávok v práci
Zákon o organizácii pracovného času v doprave v znení do 1. februára 2022 ustanovoval, že zamestnávateľ bol povinný rozvrhnúť pracovný čas vodiča pravidelnej osobnej dopravy tak, aby mal po 4 hodinách času jazdy prestávku v práci najmenej 30 minút, pričom to neplatilo, ak po 4 hodinách času jazdy nasledoval nepretržitý denný odpočinok alebo nepretržitý týždenný odpočinok. V snahe umožniť, aby prestávka v práci mohla byť zamestnancovi poskytnutá aj skôr ako po 4 hodinách jazdy, a rovnako umožniť, ...