Všeobecná časť
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „MDV SR“) v spolupráci s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len „MPSVR SR“) vypracovalo návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) na základe bodu B.6 uznesenia vlády SR č. 634/2020.
Primárnym cieľom návrhu zákona je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057 z 15. júla 2020, ktorou sa stanovujú špecifické pravidlá vo vzťahu k smernici 96/71/ES a smernici 2014/67/EÚ pre vysielanie vodičov v odvetví cestnej dopravy a ktorou sa mení smernica 2006/22/ES, pokiaľ ide o požiadavky týkajúce sa dodržiavania predpisov, a nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 (ďalej len „smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057“). Zároveň sa predmetným návrhom zabezpečí vykonanie Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ) č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov.
Aktuálne je oblasť vysielania pracovníkov upravená v smernici 96/71/ES a pravidlá týkajúce sa administratívnych požiadaviek vysielania sú uvedené v smernici 2014/67/EÚ a v smernici 201/957/EÚ. Tieto pravidlá nie sú vhodné pre oblasť cestnej dopravy, ktorá sa vyznačuje vysokou mierou mobility. Mnohé členské štáty zaviedli vnútroštátne opatrenia na uplatňovanie a dodržiavanie ustanovení o vysielaní pracovníkov v odvetví cestnej dopravy, ktoré viedli k právnej neistote, vysokej administratívnej záťaži čo výrazným spôsobom znižuje konkurencieschopnosť prevádzkovateľov cestnej dopravy z iných členských štátov Európskej únie. Na základe týchto poznatkov boli preto prijaté špecifické pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov ustanovené v článku 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057.
V súčasnosti platný zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o organizácii pracovného času v doprave“) ustanovuje minimálne požiadavky na organizáciu pracovného času v doprave. Upravuje pravidlá týkajúce sa vykonávania cestných kontrol a kontrol dopravných podnikov ako aj pôsobnosť orgánov štátnej správy v uvedených oblastiach. Subsidiárne sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov v doprave vzťahuje Zákonník práce.
Návrh zákona s účinnosťou od 2. februára 2022 zjednotí pravidlá vysielania vodičov v odvetví cestnej dopravy v rámci Európskej únie. Určí, že medzinárodná doprava v tranzite cez územie členského štátu nepredstavuje vysielanie a zároveň určí, ktoré dopravné činnosti majú výnimku z pravidiel týkajúcich sa vysielania, a to najmä v súvislosti s bilaterálnymi prepravami medzi členskými štátmi Európskej únie. Kabotážna preprava bude považovaná za vysielanie. Informácie a doklady k vysielaniu sa budú vymieňať prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou.
Predkladaný návrh zákona sa týka pracovných podmienok v oblasti organizácie pracovného času, t. j. dôležitých záujmov zamestnancov a zamestnávateľov a preto bude prerokovaný v Hospodárskej a sociálnej rade Slovenskej republiky.
Podrobnosti týkajúce sa vplyvu na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálny vplyv, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu sú uvedené v doložke vplyvov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
☒
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057 z 15. júla 2020, ktorou sa stanovujú špecifické pravidlá vo vzťahu k smernici 96/71/ES a smernici 2014/67/EÚ pre vysielanie vodičov v odvetví cestnej dopravy a ktorou sa mení smernica 2006/22/ES, pokiaľ ide o požiadavky týkajúce sa dodržiavania predpisov, a nariadenie (EÚ) č. 1024/2012.
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 3.máj 2021 – 14.máj.2021
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| 24. máj 2021 – 11. júna 2021
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| august 2021
|
|
2. Definovanie problému
|
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Hlavným dôvodom je transpozícia smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057 z 15. júla 2020, ktorou sa stanovujú špecifické pravidlá vo vzťahu k smernici 96/71/ES a smernici 2014/67/EÚ pre vysielanie vodičov v odvetví cestnej dopravy a ktorou sa mení smernica 2006/22/ES, pokiaľ ide o požiadavky týkajúce sa dodržiavania predpisov, a nariadenie (EÚ) č. 1024/2012 (ďalej len „smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057“).
Termín na transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057 členskými štátmi je 2. február 2022 a transpozícia v Slovenskej republike bude zabezpečená zákonom, ktorým sa mení a dopĺňa
- zákon č. 462/2007 Z. z. o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov,
- zákon č. 351/2015 Z. z. o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov na výkon prác pri poskytovaní služieb a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 307/2019 Z. z.
Zároveň návrhom novely zákona č. 462/2007 Z. z. sa zabezpečí vykonanie Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 z 15. júla 2020, ktorým sa mení nariadenie (ES) č. 561/2006, pokiaľ ide o minimálne požiadavky na maximálne denné a týždenné časy jazdy, minimálne prestávky a doby denného a týždenného odpočinku, a nariadenie (EÚ) č. 165/2014, pokiaľ ide o určovanie polohy prostredníctvom tachografov.
Vypracovanie návrhu novely predmetných zákonov vychádza z návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy a niektorých orgánov verejnej moci za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam Európskej únie a rozhodnutiam Európskej únie schváleného uznesením vlády Slovenskej republiky č. 634/2020 zo dňa 7.10. 2020 ako aj z Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2021.
|
3. Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
V súčasnosti je oblasť vysielania pracovníkov upravená v smernici 96/71/ES a pravidlá týkajúce sa administratívnych požiadaviek vysielania sú uvedené v smernici 2014/67/EÚ. Tieto pravidlá nie sú vhodné pre oblasť cestnej dopravy, ktorá sa vyznačuje vysokou mierou mobility. Mnohé členské štáty zaviedli vnútroštátne opatrenia na uplatňovanie a dodržiavanie ustanovení o vysielaní pracovníkov v odvetví cestnej dopravy, ktoré viedli k právnej neistote, vysokej administratívnej záťaži čo výrazným spôsobom znižuje konkurencieschopnosť prevádzkovateľov cestnej dopravy z iných členských štátov Európskej únie. Na základe týchto poznatkov boli prijaté špecifické pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov ustanovených v článku 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057.
Právna úprava s účinnosťou od 2. februára 2022 zjednotí pravidlá vysielania vodičov v odvetví cestnej dopravy v rámci Európskej únie. Určí, že medzinárodná doprava v tranzite cez územie členského štátu nepredstavuje vysielanie a zároveň určí, ktoré dopravné činnosti majú výnimku z podmienok vysielania, a to najmä v súvislosti s bilaterálnymi prepravami medzi členskými štátmi Európskej únie. Kabotážna preprava bude považovaná za vysielanie. Informácie a doklady k vysielaniu sa budú vymieňať prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou.
|
4. Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Prevádzkovatelia cestnej dopravy, vodiči nákladných vozidiel a autobusov, registrované a autorizované dielne na vykonávanie inštalácie a overovanie záznamových zariadení, Národný inšpektorát práce SR, inšpektoráty práce, Ministerstvo vnútra SR, Prezídium policajného zboru.
|
5. Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Bol posudzovaný súčasný stav, t. j. nulový variant, a nadväzne sa navrhli príslušné ustanovenia s cieľom zabezpečiť transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057, zabezpečiť vykonanie Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 a aj upraviť podmienky na základe aplikačnej praxe.
|
6. Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| ☒ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
7. Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Navrhovaná úprava nie je nad rámec minimálnych požiadaviek ani nad rámec minimálnej transpozičnej povinnosti. V rámci predkladanej právnej úpravy nebol identifikovaný gold-plating.
|
|
8. Preskúmanie účelnosti**
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
---
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne“
|
10. Poznámky
|
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Tým, že ide o transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1057 a implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/1054 identifikované náklady majú primárne súvis so zmenami v legislatíve EÚ. Návrh zákona môže mať pozitívny vplyv na informatizáciu a to z dôvodu, že v rámci vysielania vodičov sa budú vymieňať informácie prostredníctvom informačného systému o vnútornom trhu tzv. IMI systém, ktorý je už v súčasnosti využívaný na spoluprácu medzi členskými štátmi Európskej únie a Európskou komisiou v iných oblastiach. Prevádzkovateľom systému IMI je Európska komisia v tejto súvislosti pre Slovenskú republiku nevzniknú náklady z hľadiska informatizácie. Systém IMI nie je informačným systémom verejnej správy, z tohto dôvodu nie je ani zapísaný v centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy.
|
11. Kontakt na spracovateľa
|
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Marek Hudec,
Odbor cestnej dopravy MDV SR,
marek.hudec@mindop.sk
|
12. Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Štatistické údaje Národného inšpektorátu práce, Prezídia policajného zboru.
Štatistické údaje – Jednotný informačný systém v cestnej doprave, Informačné zdroje Európskej komisie.
|
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia žiada predkladateľa, aby okrem rozpisu transponovaných smerníc uviedol v časti 7. Transpozícia práva EÚ aj skutočnosť, či návrh nejde nad rámec minimálnej transpozičnej povinnosti - tzv. identifikácia efektu gold-platingu, a to najmä z hľadiska odôvodnenosti, resp. neodôvodnenosti jeho existencie v prípade jeho identifikácie.
MDV SR: Pripomienka akceptovaná. Doložka vybraných vplyvov bola upravená na základe pripomienok Stálej pracovnej komisie Legislatívnej rady vlády SR na posudzovanie vybraných vplyvov.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi materiálu popísať a vysvetliť v Analýze vplyvov, v časti 3.3.1. Priame finančné náklady - z čoho vychádzal pri uvedení pokút, či ide o odhad, alebo čerpal z minulých rokov, príp. uviesť sumu aj na 1 podnikateľský subjekt.
Komisia žiada o popis a vyčíslenie úspor v nadväznosti na avizovaný a v Doložke vybraných vplyvov vyznačený aj pozitívny vplyv predloženého materiálu na podnikateľské prostredie vrátane MSP.
V časti 3.3.3 Administratívne náklady Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie predkladateľ pri kalkulácií nákladov na podnikateľské prostredie okrem iného uvádza, že pri výpočtoch používa hodnotu, ktorá je, „priemerná hrubá mzda v národnom hospodárstve (835 EUR)“. Keďže podľa najnovších údajov Štatistického úradu SR dosahovala priemerná nominálna mesačná mzda v národnom hospodárstve v roku 2020 sumu 1133 eur, Komisia odporúča pri výpočtoch vychádzať z uvedenej aktuálnej sumy. Podľa aktuálnej priemernej hrubej mesačnej mzdy 1133 eur sú admin. náklady vo výške 339,84 eur (časová náročnosť 60 min., frekvencia 4x mesačne).
MDV SR: Pripomienka akceptovaná. Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola upravená na základe ...
|