2.1 Definícia reklamácie
Pojem reklamácia je definovaný v § 2 písm. l) zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, podľa ktorého sa reklamáciou rozumie uplatnenie zodpovednosti za vady výrobku alebo služby. Pod vybavením reklamácie podľa tohto zákona sa rozumie ukončenie reklamačného konania odovzdaním opraveného výrobku, výmenou výrobku, vrátením kúpnej ceny výrobku, vyplatením primeranej zľavy z ceny výrobku, písomná výzva na prevzatie plnenia alebo jej odôvodnené zamietnutie. Podľa § 18 cit. zákona predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.
Zodpovednosť za vady predanej veci (alebo služby) upravuje Občiansky zákonník v § 619 až § 627. Podľa § 625 Občianskeho zákonníka sa práva zo zodpovednosti za vady uplatňujú u predávajúceho, u ktorého bola vec kúpená.
Ak je však v záručnom liste uvedený iný podnikateľ, ktorý má vykonať opravu, ktorý je v mieste predávajúceho alebo v mieste pre kupujúceho bližšom, uplatní kupujúci právo na opravu u podnikateľa určeného na vykonanie záručnej opravy. Podnikateľ, ktorý má vykonať opravu, ju má vykonať v lehote dohodnutej pri predaji veci medzi predávajúcim a kupujúcim. Obdobne zodpovednosť za vady je ustanovená aj v Obchodnom zákonníku v rámci povinností predávajúceho (§ 411 až § 442).
V nadväznosti na uvedené povinnosti vznikajú predávajúcemu (dodávateľovi) záväzky, o ktorých je povinný účtovať, prípadne informovať v poznámkach k účtovnej závierke.
Na druhej strane v určitých prípadoch je potrebné účtovať, prípadne vykazovať v poznámkach k účtovnej závierke aj práva súvisiace s reklamáciami a záručnými opravami na strane kupujúceho (odberateľa).
S pojmom reklamácie sa možno v postupoch účtovania stretnúť v nasledovných ustanoveniach:
- § 49 ods. 5, v ktorom je ustanovená obsahová náplň účtu 315 – Ostatné pohľadávky; v rámci tohto účtu sa účtujú aj reklamácie voči dodávateľom;
- § 50 ods. 5, v ktorom je ustanovená obsahová náplň účtu 325 – Ostatné záväzky; v rámci tohto účtu sa účtujú aj odberateľmi uplatnené reklamácie.
2.2 Účtovanie reklamácií v účtovníctve dodávateľa
Spôsob účtovania reklamácií závisí najmä od nasledovných skutočností:
- čo je predmetom reklamácie,
- či dodávka bola alebo nebola zaplatená,
- či je reklamovaná cena v dôsledku nedostatočnej kvality, zámeny sortimentu, nedodaného množstva a pod.,
- či reklamovanú zásobu možno opraviť alebo je potrebná jej výmena,
- či nebude celá dodávka vrátená,
- či bude vyplatená primeraná zľava z ceny dodávky v dôsledku vady a pod.
Ak je výsledkom reklamačného konania vystavenie dobropisu na určitú finančnú sumu, (nedôjde k oprave alebo vráteniu dodávky), znamená to, že bola znížená cena dodávky. Účtovanie zníženia ceny dodávky v dôsledku reklamácie je obdobné ako pri poskytnutí zľavy z ceny, tzn. zníženie ceny dodávky vystavením dobropisu sa premietne v účtovníctve dodávateľa znížením výnosov z predaja zásob, služieb, príp. dlhodobého majetku.
Súvzťažný účet závisí od toho, či pohľadávka bola inkasovaná alebo nie:
- ak pohľadávka nebola zinkasovaná, súvzťažným účtom je účet 311 – Odberatelia,
- ak pohľadávka bola inkasovaná, súvzťažným účtom je účet 325 – Ostatné záväzky.
Účtovné súvzťažnosti zníženia ...