Zľavové portály sa v uplynulých rokoch stali fenoménom internetu a zmenili spôsob internetového nakupovania. Najpodstatnejším faktorom je však rozhodne túžba po výhodnom nákupe. Zľavové portály predstavujú istý marketingový nástroj, ktorý firmám prináša nových zákazníkov, ľuďom prináša niekedy výhodné a akciové ponuky a prevádzkovateľovi zľavového webu (portálu) prináša províziu. Internetový portál je spravidla určený na zabezpečenie predaja tovarov, služieb medzi predávajúcimi a konečnými spotrebiteľmi tovarov/služieb.
Funkciou zľavového portálu je sprostredkovanie samotného predaja tovarov/služieb, pričom prevádzkovateľ portálu samotné tovary/služby od zariadení nenakupuje, a teda ich ani nepredáva.
Naopak, pri internetovom obchode prebieha priama komunikácia medzi predávajúcim a kupujúcim a následné uzatvorenie zmluvy prevažne alebo úplne prostredníctvom počítačov prepojených telekomunikačnými kanálmi. Z pohľadu zľavového portálu ide o obstaranie tovarov/služieb v mene a na účet konečných spotrebiteľov. Zinkasované finančné prostriedky prevádzkovateľom portálu od konečných spotrebiteľov sú odosielané dodávateľom tovaru alebo služieb znížené o cenu služieb poskytnutých zariadeniam. Konečnému spotrebiteľovi je po zaplatení tovaru alebo služby zaslaný kupón (voucher) od prevádzkovateľa portálu v dohodnutej zľavnenej cene.
Pri kúpe tovarov a služieb cez zľavové portály sa zúčastňujú tri subjekty:
- prevádzkovateľ a vlastník webového portálu (ďalej aj „prevádzkovateľ“),
- dodávateľ tovaru alebo služieb,
- zákazník.
Prevádzkovateľ prostredníctvom webového portálu v rámci svojho podnikania umožňuje získať zákazníkovi poukážku, tzv. kupón (voucher) na kúpu tovaru alebo služby, ktoré poskytuje osoba odlišná od prevádzkovateľa („dodávateľ“), v prípade, že o kúpu tohto tovaru alebo služby prejaví záujem v stanovenom časovom limite.
Dodávateľom sa rozumie akákoľvek právnická alebo fyzická osoba (podnikateľ), ktorá v rámci svojej podnikateľskej činnosti poskytuje tovary alebo služby.
Zákazníkom sa rozumie konečný spotrebiteľ, ktorý si vyberie z ponuky tovarov alebo služieb zverejnených na webovom portáli a po riadnom vyplnení záväznej elektronickej objednávky túto odošle do informačného systému prevádzkovateľa.
Kupón (voucher) je papierová poukážka na nákup tovaru alebo služby, ktorú si vytlačí sám zákazník (dostane ju od ...