S účinnosťou od 1. 1. 2017 sú podiely na zisku príjmami, ktoré sú predmetom dane, čo znamená, že od 1. 1. 2017 podliehajú zdaneniu.
Jedným z dôvodov opätovného zdanenia (boli zdaňované aj do 31. 12. 2003) je, že zdaňovanie dividend je štandardným nástrojom zdaňovania kapitálových ziskov v najvyspelejších krajinách sveta a v krajinách EÚ, a preto aj SR opätovne implementuje tento spôsob zdanenia do svojej legislatívy.
Vo všeobecnosti nie je možné hovoriť o zavádzaní nového dvojitého zdanenia len z dôvodu zavedenia zdaňovania dividend. Už v súčasnosti podliehajú dividendy dvojitému zaťaženiu, a to daňou na úrovni spoločnosti a zdravotným odvodom na úrovni investora. Zdaňovaním dividend sa odstraňuje neštandardný nástroj – zdravotný odvod z dividend, ktorý je unikátom na Slovensku medzi nástrojmi uplatňovanými na dividendy, a nahrádza sa štandardným nástrojom zdaňovania uplatňovaným vo svete.
Z hľadiska daňovej spravodlivosti je správnejšie aplikovať na dividendy daň z príjmu ako zdravotné odvody. Systém nastavenia zdanenia sa aplikuje na všetkých rovnako bez ohľadu na výšku dosiahnutých dividend. Uvedený systém je spravodlivejší ako pri odvodoch, kde sa uplatňuje strop na úrovni približne 60-tis. eur ročne, čo môže znamenať vyššiu odvodovú povinnosť pri akcionároch malých a stredných firiem v porovnaní s akcionármi veľkých firiem, ktorí platili zdravotné odvody práve len do max. vymeriavacieho základu.
Na rozdiel od tohto stavu budú od 1. 1. 2017 aj títo veľkí akcionári platiť daň z celej sumy vyplatených dividend. Sadzba zdravotných odvodov vo výške 14 % síce s možnosťou uplatnenia maximálneho vymeriavacieho základu sa v tomto prípade nahrádza daňou z dividend, avšak len v polovičnej výške 7 %. Uvedené znamená aj to, že tí, ktorí už v súčasnosti platili zdravotný odvod z celej sumy dividend, budú mať výhodnejšie postavenie, pretože budú platiť iba polovičnú sadzbu dane. Preto je zdaňovanie dividend spravodlivejším a systematickejším krokom ako zdravotné odvody z dividend.
1.1. Podiely na zisku vyplácané obchodnou spoločnosťou alebo družstvom
Fyzické osoby
S účinnosťou od 1. 1. 2017 sú podiely na zisku podľa § 3 ods. 1 písm. e) ZDP predmetom dane, čo znamená, že od 1. 1. 2017 podliehajú zdaneniu.
V prípade, ak plynú zo zdrojov:
- na území SR, vyberá sa z nich daň zrážkou podľa § 43 ZDP,
- v zahraničí, zdaňujú sa prostredníctvom daňového priznania v rámci osobitného základu dane podľa § 51d ZDP.
Podľa § 3 ods. 1 písm. e) ZDP účinného od 1. 1. 2017 sú predmetom dane:
- podiely (dividendy) na zisku vyplácané zo zisku obchodnej spoločnosti alebo družstva určeného na rozdelenie osobám, ktoré sa podieľajú na ich základnom imaní alebo členom štatutárneho orgánu alebo členom dozorného orgánu tejto obchodnej spoločnosti alebo družstva,
- podiel na likvidačnom zostatku obchodnej spoločnosti alebo družstva, vyrovnací podiel,
- podiel na výsledku podnikania vyplácaný tichému spoločníkovi, ak nejde o plnenia uvedené v písmene f), pričom za obchodnú spoločnosť alebo družstvo sa považuje aj zahraničná osoba vyplácajúca obdobný príjem.
Upozornenie!
Vzhľadom na problematickú úpravu ohľadne definície „obdobnej“ obchodnej spoločnosti so sídlom v zahraničí potrebnej pri posúdení zdanenia, resp. od 1. 1. 2004 do 31. 12. 2016 aj vylúčenia z predmetu dane vyplácaných podielov na zisku bolo už v roku 2004 vydané usmernenie MF SR číslo 2634/2004-72 k zákonu č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov a k zákonu č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov k niektorým problematickým oblastiam pri posudzovaní vyčíslenia výšky základu dane z príjmov, kde sa v 2. bode upresňuje, že ak podiely na zisku plynú daňovníkovi zo zahraničia, nie sú predmetom dane, ak sú vyplácané spoločnosťou so sídlom v zahraničí, ktorá vykazuje základ dane na podobnom princípe ako akciové spoločnosti, spoločnosti s ručením obmedzeným a družstvá, pri ktorých je vykázaný hospodársky výsledok podľa predpisov príslušnej krajiny zdanený.
Zdanenie podielov na zisku vyplácaných obdobnou právnickou osobou v zahraničí, ako je obchodná spoločnosť (družstvo) zriadená podľa predpisov platných v Slovenskej republike, spresňuje aj Usmernenie MF SR č. MF/009465/2005-721 (FS č. 5/2005) k ZDP k niektorým problematickým oblastiam pri posudzovaní vyčíslenia výšky základu dane z príjmov.
Podľa tohto usmernenia na účely uplatnenia § 3 ods. 2 písm. c) ZDP nie je rozhodujúci spôsob vyčíslenia základu dane z príjmov a následne spôsob zdanenia zisku a vyčíslenia podielu na zisku spoločníkov (členov družstva) platný v krajine sídla obchodnej spoločnosti alebo družstva. To znamená, že okrem bežného výsledku hospodárenia upraveného o príjmy a výdavky, ktoré nie sú súčasťou základu dane, môže byť právnická osoba zdanená v krajine sídla aj iným spôsobom (napríklad metódou prírastku obchodného majetku na zdaňovacie obdobie). Na prijaté podiely zo zisku sa vzťahujú ustanovenia § 3 ods. 2 písm. c) a § 52 ods. 24 ZDP aj vtedy, ak právnická osoba so sídlom v zahraničí je oslobodená od dane podľa príslušných zákonov štátu, v ktorom má sídlo.
V prípade podielov na zisku, vyrovnacích podielov, podielov na likvidačnom zostatku a podielov tichého spoločníka vyplácaných zo zdrojov na území SR daňovníkom s obmedzenou daňovou povinnosťou (ďalej len „daňovník s ODP“) do zahraničia, tieto sú vymedzené ako predmet dane v § 16 ods. 1 písm. e) ZDP.
Daň z príjmov fyzickej osoby sa vypočíta:
- samostatne zo základu dane, ktorý sa v súlade s § 4 ods. 1 ZDP zistí ako súčet čiastkových základov dane z príjmov podľa § 5 a ...