Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny návrh.
Dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami EÚ relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave, a preto je opodstatnená zmena súčasného nastavenia sadzieb dane. Návrh zákona sa vypracováva v súvislosti s požiadavkou autodopravcov na zníženie dane z motorových vozidiel. Cieľom návrhu zákona je tak zníženie daňového zaťaženia autodopravcov podnikajúcich v kamiónovej doprave a autobusovej doprave a posilniť ich konkurencieschopnosť s autodopravcami iných krajín. V tejto súvislosti sa navrhuje odstrániť podmienka „párovania“ vozidiel ťahač a náves v návesovej jazdnej súprave a priamo použiť pre všetky ťahače a návesy nižšiu ročnú sadzbu dane než do akej by patrili podľa najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti alebo celkovej hmotnosti uvedenej v doklade vozidla. Z tohto titulu sa na tento účel zavádza samostatná príloha č. 1a s aplikovaním sadzieb dane po automatickom zaradení všetkých vozidiel ťahač a náves do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane. Uvedená zmena v porovnaní so súčasným systémom „párovania“ vozidiel v návesovej jazdnej súprave zvyšuje transparentnosť v spôsobe výpočtu daňovej povinnosti daňovníka, ako aj pri stanovovaní preddavkov na daň z motorových vozidiel.
Okrem zavedenia novej prílohy č. 1a s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves, sa zavádzajú nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre všetky úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3. Nové percentuálne zvýhodnenia ročných sadzieb daní sa pohybujú v rozmedzí od 50% do 10% s ohľadom na vek vozidla a sú uplatňované od prvého zaradenia vozidla do evidencie vozidiel do 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Po uplynutí 156 kalendárnych mesiacov sa pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3 a N3 bude uplatňovať ročná sadzba dane podľa prílohy č. 1 alebo prílohy č. 1a bez ďalšej zmeny sadzby dane z titulu veku vozidla. Úprava ročnej sadzby dane pre vozidlá kategórie O4 sa navrhuje vo výške 60% vždy bez ohľadu na vek vozidla.
Ďalej sa navrhuje, aby sa ročné sadzby dane a úpravy ročnej sadzby dane uplatnili už na zdaňovacie obdobie roku 2020. Ministerstvo financií Slovenskej republiky na tento účel zverejní nový vzor daňového priznania, ktorý bude uverejnený na webovom sídle ministerstva.
Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania ani vnútrokomunitárneho pripomienkového konania. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie. Tento súlad je spracovaný formou doložky zlučiteľnosti. Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy (viď analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy) a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia z dôvodu čo najskoršieho zlepšenia podmienok autodopravcov podnikajúcich v nákladnej doprave.
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐ Materiál nelegislatívnej povahy
|
☒ Materiál legislatívnej povahy
|
☐ Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| |
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| |
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| Október 2020
|
|
Definícia problému
|
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje
Návrh zákona sa vypracováva nadväzne na požiadavku na zlepšenie podnikateľského prostredia pre autodopravcov prevádzkujúcich kamiónovú a autobusovú dopravu a to odstránením „párovania“ vozidiel návesovej jazdnej súpravy a zavedením nových nižších ročných sadzieb daní. Súčasne sa navrhuje zaviesť výhodnejšiu percentuálnu úpravu ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá kategórieM2, M3a N3 (zníženie v rozsahu od 50% do 10%) počas 156 kalendárnych mesiacov veku vozidla. Zákonom sa súčasne navrhuje zaviesť rovnaké zníženie pre vozidlá kategórie O4 bez ohľadu na vek vozidla a to 60%.
|
Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Cieľom predloženého návrhu zákona je upraviť časť zákona, ktorá zodpovedá definovanému problému.
|
Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Podnikatelia, fyzické osoby a právnické osoby, ktorí používajú vozidlá na podnikanie .
|
Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Návrhy zástupcov autodopravcov.
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
1. Úprava spôsobu stanovenia sadzieb priamo v zákone so štartovacou líniou blízkou sadzbám v Smernici EÚ 1999/62/ES bez uplatňovania zliav podľa veku a vice versa uplatnenie zvýšenia sadzieb z titulu rastúceho veku vozidla.
2. Úprava spôsobu stanovenia sadzieb tak, aby sa zľavy nevzťahovali na vek vozidla, ale na EURO normu pohonnej jednotky konkrétneho vozidla.
V oboch prípadoch majú návrhy výrazne negatívny vplyv na verejné financie, preto sa ďalej pokračuje v kompromisnom návrhu.
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☐ Áno
| x Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
|
Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
|
Sadzby dane z motorových vozidiel sú stanovené nad minimálnymi sadzbami dane upravenými v Smernici EÚ 1999/62/ES (Eurovignette smernica).
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☐
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| | | | | | |
☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
Návrh zákona ustanovuje propodnikateľské opatrenie v oblasti nižšieho daňového zaťaženia v oblasti kamiónovej a autobusovej dopravy. Finančný dopad je vyčíslený v analýze vplyvov na rozpočet.
|
Kontakt na spracovateľa
|
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
MF SR – 5958 3481, jan.luchava@mfsr.sk
|
Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Agregované anonymizované údaje z daňových priznaní k dani z motorových vozidiel.
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
2020
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách, akruál)
|
2020 | 2021
| 2022
| 2023
|
Príjmy verejnej správy celkom
| -28 493 000
| -30 834 000
| -33 354 000
| -35 149 000
|
v tom: kapitola VPS
| -28 493 000
| -30 834 000
| -33 354 000
| -35 149 000
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| -28 493 000
| -30 834 000
| -33 354 000
| -35 149 000
|
Rozpočtové prostriedky
| -28 493 000
| -30 834 000
| -33 354 000
| -35 149 000
|
EÚ zdroje
| | | | |
- vplyv na obce
| | | | |
- vplyv na vyššie územné celky
| | | | |
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| | | | |
Výdavky verejnej správy celkom
| | | | |
kapitola MF SR
| | | | |
Program 072 – výber daní a cla
| | | | |
Podprogram 0EK0D - Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
| | | | |
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| | | | |
Rozpočtové prostriedky
| | | | |
EÚ zdroje
| | | | |
spolufinancovanie
| | | | |
- vplyv na obce
| | | | |
- vplyv na vyššie územné celky
| | | | |
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| | | | |
Vplyv na počet zamestnancov
| | | | |
- vplyv na ŠR
| | | | |
- vplyv na obce
| | | | |
- vplyv na vyššie územné celky
| | | | |
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| | | | |
Vplyv na mzdové výdavky
| | | | |
- vplyv na ŠR
| | | | |
- vplyv na obce
| | | | |
- vplyv na vyššie územné celky
| | | | |
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| | | | |
Financovanie zabezpečené v rozpočte
| | | | |
v tom: kapitola MF SR
| | | | |
Iné ako rozpočtové zdroje
| | | | |
Rozpočtovo nekrytý vplyv
| | | | |
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrhom sa znižuje objem rozpočtovaných príjmov v kapitole VPS. Očakáva sa tiež negatívny vplyv vyplývajúci z nákladov na implementáciu návrhu zákona prostredníctvom informačného systému Finančnej správy SR, ktorý bude rozpočtovo zabezpečený v rámci schválených limitov výdavkov verejnej správy.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona reaguje na požiadavky prednesené podnikateľskou obcou s cieľom zlepšiť podnikateľské prostredie najmä ...