A. Všeobecná časť
Podľa zákona č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa s účinnosťou od 1. januára 2016 poskytuje vlastníkom rodinných domov podpora vo forme príspevku na zateplenie rodinného domu, a to za účelom zlepšenia energetickej hospodárnosti rodinného domu uskutočnením stavebných úprav, ktorými sa vykoná zásah do obalových konštrukcií budovy zateplením obvodového plášťa, strešného plášťa, vnútorných deliacich konštrukcií medzi vykurovaným a nevykurovaným priestorom a výmenou pôvodných otvorových konštrukcií.
Vláda SR sa vo svojom programovom vyhlásení vlády SR na roky 2016 až 2020 zaviazala pokračovať v programe zatepľovania stavieb s tým, že bude administratívne zjednodušený. Pre realizáciu tohto opatrenia a zintenzívnenie obnovy rodinných domov sa navrhuje upraviť výšku príspevku na zateplenie rodinného domu tak, aby bolo možné financovať väčší rozsah vykonávaných prác. Súčasťou návrhu je aj zníženie počtu požadovaných príloh k žiadosti o poskytnutie príspevku na zateplenie rodinného domu. Návrh obsahuje taktiež úpravy a doplnenia, ktorých nevyhnutnosť vyplynula z aplikačnej praxe.
Predložený návrh zákona nevyžaduje nové nároky na pracovné sily.
Predloženým návrhom nevzniknú nové požiadavky na rozpočet verejnej správy, nakoľko ide o finančné prostriedky rozpočtované v rámci existujúceho Programu rozvoja bývania. Návrh zákona má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, životné prostredie a nemá vplyv na informatizáciu a na služby verejnej správy pre občana. Vo vzťahu na rozpočet verejnej správy a na sociálne vplyvy má návrh zákona negatívny vplyv.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, nemá súvislosť s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Doložka zlučiteľnosti
právneho predpisu s právom Európskej únie
Predkladateľ právneho predpisu:
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon z .....2017, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
je upravená v práve Európskej únie:
- primárnom,
čl. 194 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83, 30.3. 2010),
- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009)
legislatívne akty,
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/31/EÚ z 19. mája 2010 o energetickej hospodárnosti budov (Ú. v. EÚ L 153, 18. 6. 2010)
nelegislatívne akty,
Delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 244/2012 zo 16. januára 2012, ktorým sa dopĺňa Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2010/31/EÚ o energetickej hospodárnosti budov vytvorením rámca porovnávacej metodiky na výpočet nákladovo optimálnych úrovní minimálnych požiadaviek na energetickú hospodárnosť budov a prvkov budov. (Ú. v. EÚ L 81, 21.3.2012)
nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia,
do 9. júla 2012
lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov,
bezpredmetné
informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
bezpredmetné
informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia
zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – rozsah prebratia čiastočný,
zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov – rozsah prebratia čiastočný,
zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – rozsah prebratia úplný,
zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – rozsah prebratia čiastočný,
zákon č. 17/2007 Z. z. o pravidelnej kontrole kotlov, vykurovacích sústav a klimatizačných systémov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – rozsah prebratia čiastočný.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu alebo návrhu legislatívneho zámeru s právom Európskej únie:
6. Gestor a spolupracujúce rezorty (podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc Európskej únie a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov a podľa návrhu na určenie zodpovednosti ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy za aplikáciu a prijatie opatrení na vnútroštátnej úrovni k nariadeniam a rozhodnutiam Európskej únie):
Doložka vybraných vplyvov
Základné údaje
|
Názov materiálu
|
Návrh zákona z......2017, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
|
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
|
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
|
Charakter predkladaného materiálu
| ☐
| Materiál nelegislatívnej povahy
|
| ☒
| Materiál legislatívnej povahy
|
| ☐
| Transpozícia práva EÚ
|
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
|
Termín začiatku a ukončenia PPK
| 16.11.2016-25.11.2016
|
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
| 29.11.2016-19.12.2016
|
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
| 03/2017
|
|
Definovanie problému
|
Pre realizáciu a zintenzívnenie obnovy rodinných domov sa navrhuje upraviť výšku príspevku na zateplenie rodinného domu tak, aby bolo možné financovať väčší rozsah vykonávaných prác a súčasne pre zatraktívnenie určiť vyšší rozsah príspevku, čo je v prospech vlastníkov rodinných domov. Súčasťou návrhu je aj zníženie počtu požadovaných príloh k žiadosti o poskytnutie príspevku na zateplenie rodinného domu. Návrh obsahuje taktiež úpravy a doplnenia, ktorých nevyhnutnosť vyplynula z aplikačnej praxe.
|
Ciele a výsledný stav
|
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Zvýšenie výšky príspevku ako aj zníženie počtu požadovaných príloh k žiadosti o poskytnutie príspevku na zateplenie rodinného domu má motivovať vlastníkov rodinných domov k ich obnove, a teda zvýšeniu počtu podporených rodinných domov. Uskutočnením stavebných úprav rodinného domu sa zlepšia tepelnotechnické vlastnosti stavebných konštrukcií budovy, zníži sa potreba energie, znížia sa výdavky domácností na energie a taktiež sa predĺži životnosť budovy.
|
Dotknuté subjekty
|
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Vlastníci rodinných domov, podnikateľské subjekty v oblasti stavebníctva
|
Alternatívne riešenia
|
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Žiadne
|
Vykonávacie predpisy
|
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
| ☒ Áno
| ☐ Nie
|
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Vyhláška Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky č. 342/2015 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevku na zateplenie rodinného domu a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevku na zateplenie rodinného domu
|
Transpozícia práva EÚ
|
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
|
Žiadna
|
Preskúmanie účelnosti**
|
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
|
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
|
|
Vplyvy navrhovaného materiálu
|
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
| ☒
| Áno
| ☐
| Nie
| ☐
| Čiastočne
|
Vplyvy na podnikateľské prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
z toho vplyvy na MSP
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Sociálne vplyvy
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☒
| Negatívne
|
Vplyvy na životné prostredie
| ☒
| Pozitívne
| ☐
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na informatizáciu
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
| | | | | | |
vplyvy služieb verejnej správy na občana
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
| ☐
| Pozitívne
| ☒
| Žiadne
| ☐
| Negatívne
|
Poznámky
|
Schválením predloženého návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a úpravy jeho vykonávacieho predpisu nevzniknú nové požiadavky na rozpočet verejnej správy. Financovanie bude realizované v rámci programu 017 Program rozvoja bývania, podprogram 01701 Výstavba a obnova bytového fondu a v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu verejnej správy predkladateľa na príslušný rozpočtový rok.
|
Kontakt na spracovateľa
|
MDV SR – Ing. Žemberová,02/594 94 573, zuzana.zemberova@mindop.sk
|
Zdroje
|
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
|
Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
|
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) v rámci predbežného pripomienkového konania k návrhu materiálu uplatnila nasledovné pripomienky a odporúčania.
K doložke vybraných vplyvov:
V doložke vybraných vplyvov je v bode 9. uvedené, že materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Zároveň sa v bode 10. Poznámky uvádza, že financovanie bude realizované v rámci programu 017 Program rozvoja bývania, podprogram 01701 Výstavba a obnova bytového fondu v rámci schválených limitov výdavkov rozpočtu kapitoly MDV SR na príslušný rozpočtový rok. V nadväznosti na uvedené Komisia žiada doložku vybraných vplyvov prepracovať s tým, že materiál má negatívny rozpočtovo zabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. Súčasne je potrebné dopracovať analýzu tohto vplyvu.
K analýze sociálnych vplyvov
V analýze sociálnych vplyvov, v časti kvantifikácia, je potrebné doplniť informáciu o tom, že príspevok bude možné poskytnúť na 40 % oprávnených nákladov (oproti pôvodným 30%), a to až do výšky 8 000 € (oproti pôvodným 6 000 €), čím sa znížia čisté náklady domácností na zateplenie. Ak sú dostupné údaje, je vhodné doplniť aj priemernú/očakávanú výšku príspevku na zateplenie rodinného domu.
Všeobecne
Komisia predkladateľa upozorňuje, že informačným systémom verejnej správy je aj už existujúci elektronický systém podľa tohto zákona, pričom predkladateľ je správcom ISVS a zároveň aj orgánom verejnej moci a platia preňho povinnosti podľa zákona č. 275/2006 Z. z. o ISVS evidovať všetky elektronické služby a formuláre v Centrálnom metainformačnom systéme verejnej správy (MetaIS).
V závere Komisia vyjadrila nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa uplatnených pripomienok.
MDV SR uplatnené pripomienky Komisie v stanovisku zapracovalo do návrhu materiálu, ktorý bol predložený na medzirezortné pripomienkové konanie.
|
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
| Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
|
| 2016
| 2017
| 2018
| 2019
|
Príjmy verejnej správy celkom
| 0
| 0
| 0
| 0
|
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
| 0
| 0
| 0
| 0
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Rozpočtové prostriedky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Výdavky verejnej správy celkom
| 30 184 000
| 30 184 000
| 30 184 000
| 30 184 000
|
v tom: za MDV SR /01701
| 30 000 000
| 30 000 000
| 30 000 000
| 30 000 000
|
MDV SR /07T0101
| 184 000
| 184 000
| 184 000
| 184 000
|
z toho:
| | | | |
- vplyv na ŠR
| | | | |
Rozpočtové prostriedky
| 30 184 000
| 30 184 000
| 30 184 000
| 30 184 000
|
EÚ zdroje
| 0
| 0
| 0
| 0
|
spolufinancovanie
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na obce
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na vyššie územné celky
| 0
| 0
| 0
| 0
|
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
| 0
| 0
| 0
| 0
|
Vplyv na počet zamestnancov
| 11
| 11
| 11
| 11
|
- vplyv na ŠR
| 11
| 11
| 11
| 11
|
- vplyv na ...
|