HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Smernica o rozpočtovom procese v subjekte verejnej správy

Táto smernica upravuje rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a členenie rozpočtu, zmeny rozpočtu a tiež jeho zostavovanie a schvaľovanie s ohľadom na rozpočtové pravidlá podľa osobitného predpisu, a to zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a tiež zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Autori: PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Právny stav od: 1. 1. 2023
Dátum publikácie: 6. 12. 2023
Oblasti práva: Správne právo / Financie, finančné právo / Rozpočtové právo



Smernica / Zásady

o rozpočtovom procese

v subjekte verejnej správy ....……

Článok 1

Úvodné ustanovenia, aplikácia rozpočtového procesu

1. Všeobecne: Táto smernica subjektu verejnej správy ......... (pozn.: upraví sa interne u vás) upravuje rozpočtový proces, pravidlá rozpočtového hospodárenia, zostavovanie a členenie rozpočtu, zmeny rozpočtu a tiež jeho zostavovanie a schvaľovanie s ohľadom na rozpočtové pravidlá podľa osobitného predpisu, a to zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a tiež zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a internej smernice ...... (pozn. autora: upraví sa interne, odporúčame uviesť smernicu o finančnej kontrole, respektíve smernicu o kompetenciách alebo dispozičný alebo podpisový poriadok subjektu verejnej správy).

2. Štátna správa: Cieľom smernice na zabezpečenie rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly je stanoviť jednotný a transparentný postup pri zabezpečovaní a riadení rozpočtového procesu v pôsobnosti riadených organizácií kapitoly a úradu kapitoly v súlade so súvisiacimi všeobecne záväznými právnymi predpismi a internými predpismi príslušnej kapitoly v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

3. Pravidlá rozpočtového procesu aplikujú základné pojmy rozpočtovej klasifikácie ustanovenej opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/010175/2004-42, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie v znení neskorších predpisov, a vyhláškou Štatistického úradu Slovenskej republiky, ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy (SK COFOG) v platnom znení (platné aj pre rok 2023/2024).

Pozn.: Programové rozpočtovanie je systém založený na plánovaní úloh a aktivít subjektov samosprávy v nadväznosti na ich priority a alokovanie disponibilných rozpočtových zdrojov do programov, s dôrazom na výsledky a efektívnosť vynakladania rozpočtových prostriedkov. Teda programové rozpočtovanie je systém plánovania, rozpočtovania a hodnotenia, ktorý kladie dôraz na vzťah medzi verejnými rozpočtovými zdrojmi a očakávanými (plánovanými) výstupmi a výsledkami realizovaných činností, ktoré sú financované z rozpočtu subjektu.

Článok 2

Rozpočet subjektu verejnej správy / územnej samosprávy

1. Štatutárny orgán (v samospráve orgány obce) je pri zostavovaní rozpočtu povinný prednostne zabezpečiť krytie všetkých záväzkov, ktoré mu vyplývajú z plnenia povinností ustanovených osobitnými predpismi. Rozpočet sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový.

2. Rozpočet nášho subjektu je základným nástrojom finančného hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií v príslušnom rozpočtovom roku a je súčasťou rozpočtu. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom. Viacročný rozpočet je strednodobý ekonomický nástroj finančnej politiky, v ktorom sú v rámci ich pôsobnosti vyjadrené zámery a potreby vrátane programového rozpočtu výdavkov (ak je to relevantné u vás), a to na tri rozpočtové roky.

3. Rozpočet vyjadruje samostatnosť hospodárenia a obsahuje vždy príjmy a výdavky, v ktorých sú vyjadrené finančné vzťahy k právnickým osobám, obchodným partnerom, štátu a štátnym fondom či dotácie z prostredia verejnej správy alebo mimo sektora verejnej správy (pozn.: odporúčam doplniť v samospráve aj napojenosť rozpočtu vo vzťahu k fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce alebo mesta, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území, vyplývajúce zo zákonov, všeobecne záväzných predpisov a všeobecne záväzných nariadení, respektíve finančné vzťahy k rozpočtom iných vyšších územných celkov, ako aj finančné vzťahy k rozpočtom iných združených obcí alebo miest).

4. Súčasťou rozpočtu sú rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám v zriaďovateľskej pôsobnosti, a to menovite: ................... (upraví sa interne), ako aj finančné vzťahy k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom, a to ............... (upraví sa interne u vás, ak je to relevantné).

5. Rozpočet sa vnútorne člení na bežné príjmy a bežné výdavky (bežný rozpočet), kapitálové príjmy a kapitálové výdavky (kapitálový rozpočet) a finančné operácie (rozpočet finančných operácií, prípadne aj prevodové finančné operácie, ak ide o štátnu rozpočtovú organizáciu).

6. Rozpočet sa navonok člení podľa programovej štruktúry na programy, podprogramy, prvky a/alebo projekty. Vecné vymedzenie bežných, kapitálových príjmov, bežných a kapitálových výdavkov a ich jednotné triedenie obsahuje rozpočtová klasifikácia.

Pozn.: Programová štruktúra má byť logická, hierarchicky usporiadaná konštrukcia, ktorá je účelne vytváraná vo vzťahu k zámerom a cieľom subjektu samosprávy. Programovú štruktúru vo všeobecnosti tvoria programy, podprogramy a prvky (následne i projekty).

Článok 3

Práce a postupy pri rozpočtovaní, zmeny a úpravy rozpočtu

1. Všetky práce a postupy v rámci rozpočtového procesu realizuje .......... (napríklad finančný úsek alebo referát, či ekonomický odbor a podobne). Všetky požiadavky na zapracovanie do rozpočtu pri jeho tvorbe a úpravách rozpočtu predkladajú subjekty rozpočtového procesu spôsobom ......... (napríklad na štandardizovanom rozpočtovom formulári, ktorý odporúčame uviesť v prílohovej časti smernice, uvádzame orientačné vzory). Rozpočet sa tvorí v celých sumách (bez desatinných miest) alebo spôsobom ....... Všetky sumy sú uvedené riadne v mene EUR. Sumy v rozpočte sa nemôžu uvádzať ako limit (napr. od 120 do 150 eur).

2. Harmonogram prác a postupov pri tvorbe rozpočtu je realizovaný spôsobom ........... (vzor je orientačne uvedený v prílohovej časti smernice č. 3) a uvádza zodpovednosť organizačnej zložky/úseku subjektu verejnej správy a termín (orientačný či presný).

3. Rozpočet nášho subjektu ........... na príslušný rozpočtový rok schvaľuje ................ Po jeho schválení zodpovedný úsek ............ (upraví sa interne) vykoná rozpis rozpočtu na rozpočtové a príspevkové organizácie vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Rozpis rozpočtu podpisuje ............ Pri rozpisovaní rozpočtu sa dbá na internú smernicu/akt ........... (ak je to pre vás relevantné, inak sa vypustí táto časť).

4. Rozpočtové príjmy a výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória sa zúčtujú s rozpočtom po ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 523/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy
  • 583/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

Súvisiace komentované ustanovenia

Súvisiace odborné články

Súvisiace aktuality

Prílohy

  • Smernica o rozpočtovom procese v subjekte verejnej správy /36 kB
  • Orientačná príloha č. 1A /19 kB
  • Orientačná príloha č. 1B /20 kB
  • VEREJNÁ SPRÁVA – Orientačná príloha č. 2A – Vzor na zmenu rozpočtu a rozpočtové opatrenie /20 kB
  • SAMOSPRÁVA – Orientačná príloha č. 2B – Vzor na zmenu rozpočtu a rozpočtové opatrenie /19 kB
  • SAMOSPRÁVA – Orientačná príloha č. 2C – Vzor na zmenu rozpočtu a rozpočtové opatrenie /20 kB
  • Orientačná príloha č. 3 – Harmonogram zostavenia rozpočtu /26 kB

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.