Základná škola ...................................
Interný predpis
Smernica o prevencii
a riešení šikanovania
a kyberšikanovania
| č.
|
Organizácia
| |
Identifikačné číslo organizácie
| |
Adresa
| |
Právna forma
| |
Štatutárny orgán
| |
Počet strán
| |
Prerokované v pedagogickej rade
| |
Vypracoval
| Dňa
| Funkcia
| Meno
| Podpis a pečiatka
|
| | | |
Schválil
| | | | |
Cieľová skupina
| |
Účinnosť od
| |
Za kontrolu zodpovedá
| |
Zmeny v smernici sa uskutočňujú formou číslovaných písomných dodatkov, ktoré tvoria súčasť tejto smernice.
|
Riaditeľ Základnej školy ____ (uviesť názov a adresu školy podľa zriaďovacej listiny) v súlade s pracovným poriadkom a školským poriadkom vydáva smernicu, ktorej účelom je stanoviť pravidlá prevencie a riešenia šikanovania a kyberšikanovania v škole. Smernica o prevencii a riešení šikanovania a kyberšikanovania je interný predpis, ktorého zmyslom je charakterizovať uvedenú problematiku v kontexte vymedzenia prístupov a metód, opatrení a postupov v rámci prevencie a pri výskyte týchto sociálno-patologických javov a rizikového správania.
Čl. 1
ÚVODNÉ USTANOVENIA
1. Smernica upravuje základné znaky, formy a prejavy šikanovania detí a žiakov, možnosti preventívneho pôsobenia na úrovni monitoringu, manažmentu, preventívnych aktivít a programov, spoluprácu školy so zariadením poradenstva a prevencie, problematiku dlhodobej intervencie a spôsoby riešenia šikanovania žiakov v nadväznosti na zodpovednosť školy a školského zariadenia v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „školský zákon“), smernicou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej ako „ministerstvo školstva“) č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach účinnou od 1. februára 2025 (ďalej ako „Smernica č. 1/2025“), obsahovými štandardmi odborných činností v zariadeniach poradenstva a prevencie a v prostredí škôl s dôrazom na odbornú činnosť prevencie rizikového správania, ktoré boli schválené ministerstvom školstva SR dňa 24. 8. 2023 pod číslom 2023/13787:1 – C1661 s účinnosťou od 1. septembra 2023 a Katalógom podporných opatrení so zameraním na podporné opatrenie „prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevenciu rizikového správania“ a podporné opatrenie „krízová intervencia“, ktoré boli schválené ministerstvom školstva pod číslom 2023/13957:1-C1661 s platnosťou od 1. septembra 2023.
2. Jednotlivé oblasti prevencie sociálno-patologických javov uvedené v tejto smernici v škole zastrešujú školský koordinátor vo výchove a vzdelávaní, výchovný poradca a odborní zamestnanci, resp. členovia školského podporného tímu, ak je zriadený, s ohľadom na stratégie a postupy uvedené v pokynoch na príslušný školský rok (Sprievodca školským rokom) zo strany ministerstva školstva a podľa Smernice č. 1/2025 k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach (ev. č. 2025/1504:1-A3320). Jednotlivé formulácie a odporúčania tejto smernice sú spracované v podobe konkrétnych aktivít a dokumentov školy, ktoré v aplikačnej praxi reálne pomôžu preventívne pôsobiť voči rovesníckemu násiliu a šikanovaniu (vypracovaný plán preventívnych aktivít zameraný na problematiku prevencie a riešenia šikanovania a kyberšikanovania).
3. Smernica reflektuje závery spracované v dokumente Prevencia a riešenie šikanovania – sprievodca pre školské prostredie (september 2022), ktorý spracoval Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže, a v dokumente Dobrá prax pre úspešné zavedenie aplikácie na anonymné nahlasovanie šikanovania na školách (2025) vydanom ministerstvom školstva.
4. Problematika šikanovania a kyberšikanovania z dôvodu nebezpečnosti a dosahu na zdravie a na život detí a žiakov je zo strany školy neustále monitorovaná, vyhodnocovaná, a to nielen ako dôsledok už vzniknutého problému, ale aj ako nástroj na riešenie a elimináciu rizík v budúcnosti a možnosti ich prevencie.
5. Škola má nulovú toleranciu k šikanovaniu a v prípade jej objavenia koná rýchlo, efektívne a koordinovane. Zároveň vytvára podmienky pre anonymné nahlasovanie šikanovania na škole tak, aby bola čo najviac nápomocná žiakom a zamestnancom školy pre spoločné vytváranie bezpečného prostredia a elimináciu šikanovania.
6. Cieľom školy je, aby sa z koncepčného aj aplikačného hľadiska prijímali také opatrenia na predchádzanie šikany a kyberšikany, ktoré prispejú k zodpovednému a bezpečnému správaniu sa v online prostredí, rozvoju kritického myslenia a zabezpečia elimináciu rizík dôsledkov šikanovania a kyberšikanovania z hľadiska ich vplyvu na život a kultúru školy.
Čl. 2
CHARAKTERISTIKA ŠIKANOVANIA A KYBERŠIKANOVANIA
1. Definícia šikanovania
- Šikanovanie pochádza z francúzskeho slova chicane, ktoré v preklade v širšom zmysle slova znamená zlomyseľné obťažovanie.
- Šikanovaním sa rozumie obťažovanie formou spravidla opakujúceho sa nežiaduceho správania šikanujúceho voči šikanovanému, ktoré je motivované úmyslom získať nad šikanovaným prevahu, šikanovaného ponížiť alebo získať vynútené mocenské postavenie, v dôsledku ktorého dochádza alebo môže dôjsť k vytváraniu zastrašujúceho, nepriateľského, zahanbujúceho, ponižujúceho, potupujúceho, zneucťujúceho, zámerne zraňujúceho alebo urážajúceho prostredia vo forme verbálneho šikanovania, fyzického šikanovania, psychického šikanovania, emocionálneho šikanovania, nebezpečného elektronického obťažovania alebo nebezpečného prenasledovania.
- Kyberšikanovaním (iné názvy: kyberšikana, kybernetická šikana, elektronické šikanovanie, počítačová šikana, angl. cyberbullying) je druh šikany špecifický tým, že je realizovaný prostredníctvom informačných a komunikačných technológií, najčastejšie prostredníctvom internetu či mobilného telefónu. Ide o zasielanie obťažujúcich, urážlivých či útočných e-mailov a SMS, vytváranie dehonestujúcich stránok, blogov a vlogov, prípadne zverejňovanie audiovizuálnych záznamov (fotografií, videí) s cieľom poškodenia identity danej osoby.
- Šikanujúcim je žiak alebo skupina žiakov, ktorí opakovane psychicky alebo fyzicky ubližujú šikanovanému.
- Šikanovaným je žiak alebo ...