Vzor
Smernica č. 0/Za_2023_RŠ
(uvedie sa evidenčné číslo smernice v zmysle evidencie vnútorných predpisov školy)
SMERNICA O HODNOTENÍ PEDAGOGICKÝCH ZAMESTNANCOV A ODBORNÝCH ZAMESTNANCOV ŠKOLY
Organizácia (právny subjekt): uviesť názov a adresu školy
Identifikačné číslo organizácie: uviesť IČO
Právna forma: rozpočtová organizácia
Štát: Slovenská republika
Štatutárny orgán: doplniť titul, meno a priezvisko riaditeľa školy
Riaditeľ základnej školy schvaľuje túto smernicu o hodnotení pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov školy.
Platnosť vnútorného predpisu od ____ (doplniť dátum).
___uviesť miesto vydania, dátum podpisu – podpisová doložka, titul, meno a priezvisko riaditeľa školy, ktorý smernicu vydal.
Riaditeľ Základnej školy (uviesť názov a adresu školy) v súlade s pracovným poriadkom školy vydáva smernicu, ktorej účelom je ustanoviť kritériá, spôsob, metódy, zásady, proces a výsledky hodnotenia pedagogických zamestnancov (ďalej ako „PZ“) a odborných zamestnancov (ďalej ako „OZ“).
Článok I
ÚVODNÉ USTANOVENIA
(1) PZ a OZ má okrem práv ustanovených osobitnými právnymi predpismi pri výkone pracovnej činnosti právo na objektívne hodnotenie pracovnej činnosti v súlade s princípmi rovnakého zaobchádzania a ochranou pred diskrimináciou.
(2) Zásady hodnotenia PZ a OZ sú rozpracované v pracovnom poriadku školy.
(3) Smernica špecifikuje kritériá na hodnotenie výsledkov a kvality výkonu pracovnej činnosti vyplývajúce zo školského vzdelávacieho programu, výchovného programu a individuálnych charakteristík školy a školského zariadenia.
(4) Spoločným účelom je usmerňovanie profesijného rozvoja PZ a OZ a posilnenie väzby odmeňovania s kvalitou výkonu pracovnej činnosti.
(5) Hodnotenie je nástrojom na poznanie pracovného výkonu PZ a OZ, nástrojom na vytvorenie priestoru medzi nadriadeným a podriadeným zamestnancom a motivačným nástrojom pre PZ a OZ.
(6) Systém hodnotenia stanovený touto smernicou má pozitívne vplývať na kvalitatívne a kvantitatívne parametre PZ a OZ, motivovať a efektívne ich stimulovať pri plnení si povinností vyplývajúcich z pracovnoprávneho vzťahu, a tak zvyšovať osobnú angažovanosť pri skvalitňovaní výchovno-vzdelávacieho procesu a výchovného poradenstva a prevencie.
(7) Hodnotenie PZ a OZ realizované v podmienkach školy a školského zariadenia je komplexným a kontrolným procesom, ktorý je zameraný na posúdenie kvality a výsledkov edukačnej, výchovnej a odbornej činnosti. Hodnotiteľ zohľadňuje pedagogickú, psychologickú a odbornú pripravenosť učiteľa.
(8) Pri hodnotení PZ a OZ sa rešpektujú kategórie a podkategórie, kariérové stupne a kariérové pozície, do ktorých sú títo zamestnanci zaradení.
(9) Indikátory hodnotenia sa odvíjajú od kvality kompetentnosti, odbornosti PZ a OZ v závislosti od dosiahnutého kariérového stupňa.
(10) Na PZ a OZ, ktorý vykonáva pracovnú činnosť na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej práci študentov), sa hodnotenie nevzťahuje. Hodnotení sú všetci PZ a OZ, ktorí majú uzatvorený pracovný pomer na ustanovený pracovný čas a kratší pracovný čas.
(11) Hodnotenie PZ a OZ je s účinnosťou od 1. januára 2022 podkladom na písomnú výzvu zamestnávateľa na odstránenie nedostatkov vo výkone pracovnej činnosti.
(12) Hodnotenie PZ a OZ je zároveň podkladom pri komunikácii neuspokojivého plnenia pracovných povinností medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Hodnotenie PZ a OZ je tým využiteľné aj na účely pracovnoprávnych vzťahov.
Článok II
VYMEDZENIE POJMOV
(1) Hodnotenie – nástroj personálneho riadenia, ktorý poskytuje spätnú väzbu zamestnancom na ich pracovné správanie sa a poukazuje na ich silné a slabé stránky, poskytuje informácie pre ďalšie personálne rozhodovanie, pre plánovanie vzdelávacích aktivít.
(2) Formálne (systematické) hodnotenie – štandardizované, periodické hodnotenie, má pravidelný interval a jeho charakteristickými rysmi sú plánovitosť a systematickosť. Výstupom sú dokumenty, ktoré sa zakladajú do osobných spisov zamestnancov.
(3) Hodnotený – zamestnanec, ktorého pracovný výkon hodnotia.
(4) Hodnotiteľ – zamestnanec, ktorý hodnotí pracovný výkon hodnoteného zamestnanca.
(5) Metóda hodnotenia – postup, spôsob hodnotenia a tiež postup i spôsob spracovávania a zaznamenávania jeho výsledkov.
(6) Výsledky výkonu pracovnej činnosti – súbor dôkazov a preukázateľných skutočností o úrovni dosahovania cieľov výchovy a vzdelávania alebo o úrovni pracovnej činnosti.
(7) Kvalita výkonu pracovnej činnosti – miera správnosti, účelnosti a efektívnosti pracovnej činnosti, ktorá sa sleduje na úrovni dieťaťa alebo žiaka.
(8) Osvojenie a využívanie profesijných kompetencií – hodnotenie profesijných štandardov v súlade s potrebami školy a školského zariadenia.
(9) Kritérium je definované ako výber kľúčových vlastností, činností, javov príznačných pre život školy, ktoré sú zásadným spôsobom viazané na kvalitu. Kritérium je slovné vyjadrenie kvalitatívnej stránky hodnotenia.
(10) Zodpovednosť je zvyk vykonávať prácu samostatne a spoľahlivo bez priameho vedenia a kontrolovania, schopnosť prekonávať prekážky, byť motivovaný na dôsledné dosahovanie cieľov.
(11) Iniciatíva je zvyk preberať vedenie, stanovovať pracovné ciele, samostatne určovať svoju vlastnú činnosť, hľadať a prichádzať s návrhmi nových postupov.
Článok III
LEGISLATÍVNE VÝCHODISKÁ
(1) Hodnotenie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa uskutočňuje v súlade s nasledovnými zákonnými ustanoveniami:
- zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 414/2021 Z. z. – § 70 a § 40,
- zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v ...