HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Smernica na vypracovanie kontraktov medzi ústredným orgánom štátnej správy a organizáciami v jeho pôsobnosti

Smernica na vypracovanie kontraktov medzi ústredným orgánom štátnej správy a rozpočtovými organizáciami a príspevkovými organizáciami v jeho pôsobnosti v súlade s Návrhom opatrení na zdokonalenie systému kontraktov medzi ústrednými orgánmi štátnej správy a podriadenými organizáciami prijatým uznesením vlády SR č. 1370 z 18. decembra 2002 upravuje postup pri vypracovaní a uzatvorení kontraktov, ich obsah vrátane zabezpečenia transparentnosti a kontroly.

Autori: kolektív
Právny stav od: 1. 1. 2022
Dátum publikácie: 24. 2. 2022
Oblasti práva: Správne právo / Financie, finančné právo / Príspevkové organizácie; Rozpočtové organizácie; Správne právo / Štátna správa



Názov organizácie:

(ústredný orgán štátnej správy)

Názov internej smernice:

Smernica na vypracovanie kontraktov medzi….. (ústredným orgánom štátnej správy) a organizáciami v jeho pôsobnosti

 

Dátum vyhotovenia internej smernice:

 

Smernicu vypracoval:

 

Za správnosť smernice zodpovedá:

 

Smernicu schválil:

 

Účinnosť internej smernice od

 

Účinnosť internej smernice do

 ...doba neurčitá

 

 

  

Čl. I
Právna úprava

Uznesenie vlády Slovenskej republiky č. 1370 z 18. decembra 2002

 

Komentár:

Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 1370 z 18. 12. 2002 bol schválený Návrh opatrení na zdokonalenie systému kontraktov medzi ústrednými orgánmi štátnej správy a podriadenými organizáciami (ďalej len „návrh opatrení“).

V súlade s prijatým návrhom opatrení vláda uložila ministrom a predsedom ostatných ústredných orgánov štátnej správy vypracovať kontrakty medzi ústredným orgánom štátnej správy a rozpočtovými organizáciami a príspevkovými organizáciami v ich pôsobnosti na rok 2004 a na ďalšie roky v súlade s návrhom opatrení a podľa štruktúry v ňom uvedenej na rok 2004 (termín splnenia do 31. decembra 2003) a na ďalšie roky priebežne vždy do 31. decembra predchádzajúceho roka.

Ďalej vo vzťahu k uvedeným kontraktom vláda uložila povinnosť zabezpečiť publikovanie kontraktov na internetových stránkach ministerstiev, ostatných ústredných orgánov štátnej správy SR, ako aj na internetových stránkach organizácií, ak boli zriadené a poskytnúť vedúcemu Úradu vlády SR potrebné údaje pre vytvorenie a publikovanie registra kontraktov na internetovej stránke Úradu vlády SR. Uvedená povinnosť sa vzťahuje na kontrakty na rok 2004 (termín splnenia do 31. januára 2004) a na ďalšie roky vždy do 31. januára.

Vláda SR uznesením č. 117 z 20. februára 2008 výnimkovala ministra financií, ministra hospodárstva a ministra zdravotníctva z povinnosti zabezpečiť uskutočnenie verejných odpočtov za všetky rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v jeho pôsobnosti, ako i z povinnosti zverejniť termín verejného odpočtu za každú svoju organizáciu.

V zmysle uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 1370 z 18. 12. 2002 vecné, finančné a organizačné vzťahy medzi ústredným orgánom štátnej správy a organizáciou v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti, príp. v jeho riadiacej pôsobnosti, ktorá je svojím rozpočtom alebo príspevkom zapojená na rozpočet ústredného orgánu štátnej správy, resp. kapitoly, ktorú ústredný orgán štátnej správy spravuje, sa upravia plánovacím a organizačným aktom, ktorým je kontrakt. Kontrakt nie je zmluvou v zmysle právneho úkonu.

 

Čl. II
Úvodné ustanovenia

(1) Smernica na vypracovanie kontraktov medzi ústredným orgánom štátnej správy (ďalej len „ústredný orgán“) a rozpočtovými organizáciami a príspevkovými organizáciami v jeho pôsobnosti v súlade s Návrhom opatrení na zdokonalenie systému kontraktov medzi ústrednými orgánmi štátnej správy a podriadenými organizáciami prijatým uznesením vlády SR č. 1370 z 18. decembra 2002 (ďalej len „smernica“) upravuje postup pri vypracovaní a uzatvorení kontraktov, ich obsah vrátane zabezpečenia transparentnosti a kontroly.

(2) Kontrakt je zverejňovaný plánovací a organizačný dokument interného charakteru, ktorý informuje verejnosť o činnosti organizácií v pôsobnosti ústredného orgánu a ich financovaní. Pri jeho príprave sa využijú ďalšie plánovacie mechanizmy a postupy zabezpečujúce prípravu plánu činnosti ústredného orgánu.

 

Komentár:

I.    Definícia kontraktu:

Kontrakt je v podstate informácia pre verejnosť o tom, aké činnosti/aktivity/tovar/služby bude ústredný orgán zabezpečovať prostredníctvom ním zriadených rozpočtových alebo príspevkových organizácií a za aké financie. Kontrakt sa označuje ako zverejňovaný interný plánovací a organizačný dokument, ktorý nie je právnym úkonom v zmysle Obchodného zákonníka, t. j. uzavretie kontraktu nepredstavuje zásadnú zmenu vzťahov, nie je žiadnym osamostatnením organizácie zriadenej ústredným orgánom, nejde o privatizáciu, nejde o žiadnu zmenu/transformáciu rozpočtovej/príspevkovej organizácie, ktorá by umožňovala ich samostatnú (autonómnu) existenciu. Kontrakt je potrebné vnímať v kontexte súčasne existujúceho systému vzťahov a zodpovednosti medzi ústredným orgánom (v pozícii zriaďovateľa) a ním zriadenými rozpočtovými/príspevkovými organizáciami. Naďalej platí, že v prípade rozpočtových organizácií sa zachováva ich rozpočtová forma rozpočtového hospodárenia a v prípade príspevkových organizácií príspevková forma rozpočtového hospodárenia. Tento systém ostáva zachovaný a štatutárny orgán rozpočtovej/príspevkovej organizácie zodpovedá za výkon činností, ktorými je organizácia poverená (vrátane úloh určených kontraktom), ústrednému orgánu (jeho zriaďovateľovi). Na tomto princípe je založená aj zodpovednosť za plnenie financovaných činností vrátane kontraktu. Prípadné postihy sú limitované Zákonníkom práce.

Kontrakt aj ako „interný“ dokument sa však z hľadiska zverejňovania posudzuje ako povinne zverejňovaná zmluva.

Pri posudzovaní kontraktov a povinnosti ich zverejnenia sa v súčasnosti vychádza z ustanovení zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o slobode informácií“).  

Osobami povinnými podľa zákona o slobode informácií štátne orgány, obce, vyššie územné celky, ako aj tie právnické osoby a fyzické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy, a to iba v rozsahu tejto ich rozhodovacej činnosti.

Povinnými osobami sú ďalej právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, vyšším územným celkom alebo obcou podľa osobitného zákona.

Z uvedeného vo vzťahu ku kontraktom medzi ústredným orgánom a ním zriadenými rozpočtovými/príspevkovými organizáciami vyplýva, že povinne zverejňovaná zmluva je aj zmluva, ktorej účastníkom je ministerstvo alebo ostatný ústredný orgán štátnej správy (teda ústredné orgány štátnej správy), súčasne platí, že v Centrálnom registri zmlúv (CRZ) sa zverejňuje aj zmluva, ktorej účastníkom je rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia zriadená  ústredným orgánom.

Zmluvu, resp. kontrakt možno tiež definovať ako  dobrovoľnú dohodu, buď ústnu, alebo písomnú, medzi dvoma fyzickými alebo právnickými osobami uskutočniť určitú činnosť alebo prisľúbiť vykonať činnosť niekedy v budúcnosti alebo v závislosti na konkrétnej udalosti.

Preto možno definíciu pojmu „kontrakt“  ako „plánovacieho a organizačného dokumentu interného charakteru“ považovať v súčasnosti za diskutabilnú – predsa len v tomto prípade ide najmä o nakladanie a hospodárenie s verejnými prostriedkami vrátane prostriedkov štátneho rozpočtu a rozpočtu Európskej únie a dotknutý môže byť aj majetok štátu.

Kontrakt medzi ústredným orgánom štátnej správy a ním zriadenou rozpočtovou/príspevkovou organizáciou sa považuje za zmluvu povinne zverejňovanú v CRZ a nedodržanie tejto povinnosti považuje  MF SR za porušenie finančnej disciplíny.

V prípade kontraktov je povinnou osobou zadávateľ kontraktu (ústredný orgán) rovnako i realizátor kontraktu (štátna rozpočtová/príspevková organizácia zriadená ústredným orgánom, t. j. ministerstvom alebo ostatným ústredným orgánom štátnej správy).

 

II. Príprava kontraktov

Už pri príprave kontraktov je potrebné zo strany najmä ústredného orgánu dodržiavať istý, aplikačnou praxou vyprofilovaný postup, ktorý rieši 4 oblasti vo vzťahu ku kontraktu – ide o oblasti „účastníci kontraktu a zodpovednosť“, „činnosti a financovanie“, „hodnotenie a interná kontrola“ a „transparentnosť a uzatváranie kontraktu“.

 

Postup pri príprave kontraktov:

I. ÚČASTNÍCI KONTRAKTU A ZODPOVEDNOSŤ

V prvom kroku pri príprave kontraktu (účastníci kontraktu a zodpovednosť) ústredný orgán  vypracuje zoznam/určí zoznam tých organizácií, s ktorými uzatvorí kontrakt. Kontrakty uzatvárajú ústredné orgány s priamo riadenými rozpočtovými  organizáciami a príspevkovými organizáciami vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti okrem niektorých výnimiek.

...
 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: kolektív

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

Prílohy

  • Smernica na vypracovanie kontraktov medzi ústredným orgánom štátnej správy a organizáciami v jeho pôsobnosti /27 kB

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.