Autori:
Mgr. Ing. Miroslava Žiaková
Právny stav od: 1. 12. 2021
Dátum publikácie: 14. 12. 2021
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika / Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
ÚVOD
Skladovanie je neoddeliteľnou súčasťou každého podniku. Správne naplánované logistické a skladovacie činnosti priamo ovplyvňujú náklady podniku a jeho efektívnosť. Úspora prevádzkových nákladov sa dá plánovať už v rámci projektovej dokumentácie. Jednak na strane nákladov určených na spotrebu energií a prevádzku skladu, ktoré je možné ovplyvniť napríklad správnou orientáciou skladu a znížením potreby umelého osvetlenia pracovískPožiadavky na osvetlenie pracovísk sú upravené napríklad STN EN 12464-1 Svetlo a osvetlenie. Osvetlenie pracovísk. Časť 1: Vnútorné pracoviská., ale aj ďalšími stavebnými úpravami skladuStavebné prevedenie skladu upravuje napríklad STN 26 9030. V závislosti od skladovaných položiek to môže byť STN 65 0201 Horľavé kvapaliny. Prevádzky a sklady., STN 67 0811 Skladovanie náterových látok., STN 64 0090 Plasty. Skladovanie výrobkov z plastov a ďalšie..
Pri plánovaní procesov v sklade práce je možné uplatnením rôznych princípov významne zvýšiť efektívnosť skladovacích činností. Napríklad uplatnením princípu paralelnosti, t.j. zabezpečením súčasnej práce pracovníka a stroja možno výrazne skrátiť operačný čas. Princíp optimálnej pracovnej polohy vedie k maximalizácii využitia pracovného priestoru a minimalizácie potrebných presunov. Z moderných informačných technológií je možné práve na elimináciu chýb využiť napríklad virtuálnu realitu a digitalizované plánovanie podniku. Využitím virtuálnej reality nasimulovaním rôznych ergonomických podmienok na pracovisku a manipulačných plôch je možné v konečnom dôsledku ovplyvniť aj mieru práceneschopnosti z dôvodu úrazov alebo chorôb z povolania a s tým súvisiace finančné výdavky podniku.
Moderné technológie je možné využiť aj v už zabehnutých skladoch. Motorové vozíky obsluhované ľudskou pracovnou silou nahrádzajú automaticky riadené dopravné zariadenia, ktoré sa vedia pohybovať podľa značiek alebo vodičov umiestnených v podlahe, prípadne používajú laser na sledovanie optických symbolov. Tieto dopravné zariadenia môžu eliminovať chyby zapríčinené ľudským faktorom, najmä chyby vyplývajúce z porušenia predpisov či bezpečných pracovných postupovNapriek eliminácii ľudského faktora pri obsluhe zariadenia si zavedenie automaticky riadeného dopravného zariadenia v prevádzke skladu samozrejme vyžaduje dôslednú disciplínu zo strany pracovníkov skladu, vzhľadom na to, že základné pravidlo znie: „zariadenie má prednosť!“.
-vzor-
SKLAD HUTNÉHO MATERIÁLU
Miestny predpis pre sklad
(interná smernica)
I. Účel
- Účelom internej smernice je v súlade s ust. § 6 ods. 1 písm. l) zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o BOZP“) stanoviť metódy, postupy a zodpovednosti pre zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v Sklade hutného materiáluV prípade, že má zamestnávateľ (prevádzkovateľ) viac skladov (sklad surovín, sklad horľavých kvapalín, sklad hotových výrobkov a podobne), mal by mať spracovaný pre každý sklad príslušný miestny predpis. (ďalej len „Sklad“) a pri činnostiach súvisiacich so skladovaním.
- Dokument slúži zároveň ako interný materiál pre školenia zamestnancov z predpisov BOZP.
II. Pôsobnosť
- Interná smernica je záväzná pre všetkých zamestnancov zamestnávateľa, ktorí s ňou boli preukázateľne oboznámení.
III. Definície a skratky
Na účely internej smernice sa rozumie pod pojmom:
- zamestnávateľ – KOVO, s.r.o., Zelená 10, 010 01 Žilina, IČO: 12 345 678;
- prevádzkovateľ – právnická osoba zaisťujúca bezpečnosť práce a technických zariadení pri prácach súvisiacich s činnosťou v skladovom hospodárstve: KOVO, s.r.o., Zelená 10, 010 01 Žilina, IČO: 12 345 678 (ďalej len „prevádzkovateľ“);
- zamestnanec – fyzická osoba, ktorá v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu vykonáva pre zamestnávateľa závislú prácu podľa jeho pokynov za mzdu alebo za odmenu (ďalej len „zamestnanec“);
- pracovný prostriedok – stroj, zariadenie, prístroj alebo nástroj, ktorý zamestnanec používa pri práci;
- obsluha pracovného prostriedku – je každá činnosť s pracovným prostriedkom, najmä zapínanie, vypínanie, používanie, preprava, oprava, prestavba, údržba a starostlivosť o pracovný prostriedok vrátane čistenia;
- osobný ochranný pracovný prostriedok – je každý prostriedok, ktorý zamestnanec pri práci nosí, drží alebo inak používa, vrátane jeho doplnkov a príslušenstva, ak je určený na ochranu bezpečnosti a zdravia zamestnanca;
- skladové hospodárstvo – technická, ekonomická a organizačná činnosť a súbor objektov a zariadení spojených so skladovaním;
- uskladnenie – súhrn činností po príjme až do umiestnenia materiálu na miesto uloženia v sklade (do regálov, stojanov, stohov, nádrží, hromád a pod.).
Skratky:
BOZP – bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci
OOPP – osobný ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.
Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:
 |
Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:
| Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať
|
Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA
V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk, www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.
Autor: Mgr. Ing. Miroslava Žiaková
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 124/2006 Z. z. Zákon o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci
- 281/2006 Z. z. Nariadenie o požiadavkách pri ručnej manipulácii s bremenami
- 391/2006 Z. z. Nariadenie o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na pracovisko
- 392/2006 Z. z. Nariadenie o požiadavkách pri používaní pracovných prostriedkov
- 508/2009 Z. z. Podrobnosti bezpečnosti pri práci s tlakovými a elektrickými zariadeniami