Údaje účtovnej jednotky:
Obchodné meno:
| XXX, spol. s r. o.
|
Sídlo:
| XXXXXX
|
Právna forma:
| XXXXXX
|
IČO:
| XXXXXX
|
DIČ:
| XXXXXX
|
IČ DPH:
| XXXXXX
|
Predmety podnikania:
| XXXXXX
|
SK NACE:
| XXXXXX
|
Zapísaná v Obchodnom registri:
| XXXX, vložka XXX, číslo: XXXXXX
|
Konateľ
| XXXXXX
|
Informácie o obsahu a vypracovaní smernice:
Interné číslo smernice:
| XX/2020
|
Účinnosť smernice:
| 1. 1. 2022 – 31. 12. 2022
|
Obsah smernice:
| 1. Cieľ smernice
2. Obmedzenia týkajúce sa hotovostných operácií účtovnej jednotky
3. Postup prác inventarizácie pokladnice
4. Inventarizácia pokladnice
5. Fyzická inventúra pokladnice
6. Inventarizačný zápis
7. Periodicita vykonania inventarizácie pokladnice
8. Účtovanie inventarizačných rozdielov
9. Hmotná zodpovednosť
10. Záverečné ustanovenia
|
Použité právne predpisy:
| – Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov
– Opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov
– Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník
– Zákon č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti
|
Dátum spracovania smernice:
| XX. XX. 2022
|
Aktualizácia smernice (periodicita):
| Ročne k otvoreniu účtovných kníh alebo pri zmene použitých právnych predpisov a potreby ich aktualizácie a transponovanie do smernice.
|
Počet príloh:
| XX
|
Vypracoval:
| XXXXXX, funkcia
|
Podpis:
|
|
Dátum schválenia smernice:
| XX. XX. 2022
|
Schválil:
| XXXXXX, konateľ spoločnosti
|
Podpis:
|
|
Znenie smernice:
1. Cieľ smernice
Cieľom tejto smernice je určiť povinnosť vykonávania inventarizácie peňažných prostriedkov a cenín v tuzemskej a cudzej mene, ako aj kontrola dodržiavania právnych predpisov obmedzujúcich platby a uskutočňovať plnenia v hotovosti.
Zisťuje sa účtovný a skutočný stav hotovostných prostriedkov a cenín, vecnosť a správnosť účtovných dokladov vzťahujúcich sa na agendu pokladnice vzhľadom na platnú a aktuálnu legislatívu na príslušných účtovných dokladoch, ich schvaľovanie, úplnosť dokladov.
Hlavným cieľom smernice je stanoviť povinnosť a postup vykonania dokladovej a fyzickej inventarizácie, vymenovanie inventarizačnej komisie, spísanie inventarizácie pokladnice, určiť účtovanie inventarizačných rozdielov, určenie hmotnej zodpovednosti pri vzniknutých inventarizačných rozdieloch.
2. Obmedzenia týkajúce sa hotovostných operácií účtovnej jednotky
Pri procese inventarizácie členovia inventarizačnej komisie skúmajú a zisťujú dodržiavanie obmedzení, ktoré sa týkajú hotovostných operácií účtovnej jednotky.
Pri hotovostných operáciách účtovnej jednotky treba dbať na dodržiavanie ustanovení zákona č. 394/2012 Z. z. o obmedzení platieb v hotovosti, ktorý zakazuje platby v hotovosti. Tým sa rozumie odovzdanie alebo prijatie bankoviek alebo mincí v mene euro alebo v inej mene, ktorých hodnota prevyšuje 5 000 eur. V zmysle § 5 zákona o obmedzení platieb, ak došlo k porušeniu tohto zákazu, nie je tým dotknutá platnosť právnych úkonov, na základe ktorých sa vykonala platba v hotovosti. Platbou v hotovosti v inej mene, ako je euro, je nominálna hodnota bankoviek a mincí prepočítaná na eurá referenčným výmenným kurzom určeným a vyhláseným Európskou centrálnou bankou alebo NBS, ktorý je platný v deň predchádzajúci dňu platby v hotovosti. Hodnota platby v hotovosti, ktorá je rozdelená na niekoľko samostatných platieb, je súčet hodnôt týchto platieb, ak tieto platby vyplývajú z jedného právneho vzťahu.
Zákaz sa nevzťahuje na hotovostné operácie: pri poskytovaní platobných služieb, poštových služieb a poštového styku, pri prevádzkovaní zmenárenskej činnosti, pri spracovávaní bankoviek a mincí, pri preprave bankoviek a mincí, pri predaji alebo výmene bankoviek alebo mincí vrátane výmeny slovenských korún za eurá v hotovosti NBS, pri správe daní, v súvislosti s uplatňovaním colných predpisov, v čase krízovej situácie, vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu, núdzového stavu a mimoriadnej situácie, v súvislosti so súdnym konaním, v súvislosti s úschovou peňazí, pri exekúcii alebo výkone rozhodnutia, pri výkone sociálneho poistenia podľa osobitného predpisu.
Pri poskytovaní úverov a obdobných plnení spoločníkom alebo osobami, ako sú člen štatutárneho orgánu; zamestnanec v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu; prokurista; vedúci organizačnej zložky podniku; člen dozornej rady; osoba, ktorá má priamy alebo nepriamy podiel predstavujúci aspoň 5 % na základnom imaní spoločnosti alebo hlasovacích právach v spoločnosti, alebo má možnosť ich uplatňovať, jej vplyv na riadenie spoločnosti je porovnateľný s vplyvom zodpovedajúcim tomuto podielu; tichý spoločník; alebo osoba blízka vymenovaným osobám; osoba konajúca na účet týchto osôb; môžu tieto osoby poskytnúť finančné prostriedky výhradne inak ako v hotovosti (§ 121 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb).
Pri porušení týchto opatrení inventarizačná komisia uskutočňuje všetky kroky pre odstránenie stavu, ktorým by boli porušené nasledovné obmedzenia, prípadne vznášajú opatrenia voči zamestnancovi, ktorý zapríčinil porušenie týchto obmedzení.
3. Postup prác inventarizácie pokladnice
Pri inventarizácii pokladnice spoločnosti XXX, spol. s r. o., je ustanovený súbor prác, ktorý sa skladá z nasledovných krokov, ktoré je nutné uskutočniť:
- Práce pred začatím inventarizácie – tieto práce súvisia so zriadením inventarizačnej komisie a jej vymenovaním, oboznámením ich s touto internou smernicou a stanovením ich úloh pri vykonávaní inventarizácie pokladnice. Stanovenie termínu a lehoty na vykonanie inventarizácie a doručenie príkazu na vykonanie inventarizácie členom od ...