Etický kódex
Vzor
Tento etický kódex je spracovaný organizáciou XYZ ako jednotný postup, štandard a pravidlá správania sa vedenia organizácie a jej zamestnancov, a to najmä v rámci pracovného alebo dodávateľského vzťahu so zamestnancami organizácie, dodávateľmi a všeobecne tretími stranami. Etický kódex je ako riadený dokument súčasťou procesov v rámci štruktúry interných riadiacich aktov.
Poznámka autora: text podfarbený žltou farbou je potrebné doplniť zo strany organizácie.
1. Úvod
Organizácia si je plne vedomá svojej úlohy v spoločnosti a svojej zodpovednosti voči vlastným zamestnancom, zákazníkom a obchodným partnerom v kontexte vykonávania svojej činnosti. Z uvedeného dôvodu sa zaväzuje k jasným zásadám tvoriacim rámec pre spoločenské konanie v rámci svojich aktivít. Pre tento účel hrá významnú rolu etické konanie všetkých zamestnancov s cieľom úspešne sa udržať na trhu, resp. zabezpečiť dlhodobé fungovanie a dosahovanie ekonomických cieľov.
Organizácia na dosiahnutie dlhodobo pozitívnych výsledkov dbá na dodržiavanie etického správania sa, pričom stavia na schopnostiach a nasadení všetkých svojich zamestnancov, na spoľahlivých dodávkach tovarov a služieb, ako aj na bezpečnosti, minimalizácii dosahov na životné prostredie a ochrane dobrého mena seba i klientov.
Tento etický kódex definuje pravidlá správania sa každého zamestnanca organizácie, povzbudzuje zamestnancov ku konaniu s vedomím vlastnej zodpovednosti, podporuje etický rozvoj organizácie, vytvára orientáciu v oblasti jej smerovania a pomenúva princípy pre etické správanie v prostredí organizácie. Slúži ako etický sprievodca pre všetkých zamestnancov organizácie v každodenných rozhodovacích procesoch.
Všetci zamestnanci organizácie sú povinní konať v súlade s týmto etickým kódexom s cieľom zachovávať vysoký morálny štandard v pracovných i obchodných jednaniach a tým vytvárať dôveryhodné pracovné prostredie.
Organizácia vyhlasuje, že dodržiavanie tohto etického kódexu je slobodné a dobrovoľné rozhodnutie vedenia organizácie a jej zamestnancov, ako aj tretích strán. Udržanie si dobrého mena a dôvery zo strany vlastných zamestnancov a všetkých zainteresovaných strán patria ku kľúčovým hodnotám, ktorými sa organizácia riadi a stavia na nich do budúcnosti.
Organizácia vyhlasuje, že princípy tohto etického kódexu sa rozhodla zaviesť a aplikovať ich vo svojej praxi. Konanie jej zamestnancov je určené uvedomením si vlastnej zodpovednosti a cieleného konania vedúceho k lojalite, úprimnosti a rešpektu voči ľuďom a všetkým zainteresovaným stranám. Hlavné ciele organizácie spočívajú v poskytovaní požadovaných pracovných výkonov pri poskytovaní služieb alebo dodávok tovarov zákazníkom. To je možné dlhodobo dosahovať iba vtedy, ak sa organizácia bude neustále zameriavať na zlepšenie plnenia a hodnotenia kvalitatívnych a výkonnostných požiadaviek (KPI – Key Performance Indicator – kľúčových ukazovateľov výkonnosti).
2. Základné princípy v oblasti riadenia etického správania v organizácii
2.1 Princíp zákonnosti
Vedenie a zamestnanci organizácie rešpektujú a konajú v zmysle platných predpisov Slovenskej republiky. Zároveň dodržiavajú požiadavky medzinárodných noriem (to v prípade, že prešli napr. certifikačným auditným procesom v oblasti ...