Autori:
PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Právny stav od: 1. 1. 2023
Dátum publikácie: 18. 9. 2023
Oblasti práva: Pracovné právo / Pracovné právo a personalistika
Vzor
Smernica č. ........
ETICKÝ KÓDEX SUBJEKTU ......
Článok 1
Základné ustanovenia, verejný a osobný záujem
Pozn. autora k úvodu Etického kódexu pre subjekty verejnej správy:
Je vhodné uviesť, že konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Preto v mojej spracovanej vzorovej smernici je uvedená aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií (nepárnych a menovaných štatutárom).
Zároveň by som odporúčal, aby sa v rámci Etického kódexu uviedla aj oblasť preverenia porušenia Etického kódexu voči štatutárovi, jeho zástupcovi, kontrolórovi, spoločnému vedúcemu úradu, prednostovi obecného úradu a podobne. Netreba zabúdať, aby váš Etický kódex nadväzoval aj na ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení (najmä štátna správa, obce, mestá a vyššie územné celky).
Treba mať na pamäti, že zamestnanec vo verejnej správe vykonáva pracovnú činnosť (ako závislú prácu, ktorá je založená na princípe podriadenosti a nadriadenosti) vo verejnom záujme, čo definuje spracovaný vzorový Etický kódex.
- Etický kódex je zovšeobecnením hodnôt, princípov a pravidiel správania, ktorými sa riadi počas výkonu svojej pracovnej pozície alebo funkcie vo verejnom záujme (pozn. autora: táto časť sa upraví interne podľa charakteru vašej organizácie a jej veľkosti, respektíve organizačnej štruktúry) v našom subjekte verejnej správy/samosprávy/verejnoprávnej organizácie ........ (ďalej v texte len subjekt) podľa ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení a zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov.
- Etický kódex je vyjadrením potreby zadefinovania žiaduceho konania a uplatňovania etických princípov, ktorými sú najmä dôvera a dôveryhodnosť s dôrazom na princípy hospodárnosti, verejného záujmu, neprestajne a trvalo smerujúcej potreby k zvýšeniu kvality a rozsahu poskytovania služieb nášho subjektu ....... (určí sa interne).
- Cieľom Etického kódexu je zadefinovať základné etické princípy a štandardy správania, ktorých dodržiavanie sa vyžaduje od zamestnancov a štatutárneho orgánu či predstaviteľov nášho subjektu, menovite ..... (pozn. autora: najmä v obciach ako starosta a obecné zastupiteľstvo alebo ako dozorná rada, správna rada a podobne).
- Pod pojmom verejný záujem sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech všetkým občanom alebo mnohým občanom a verejnosti. Pod pojmom osobný záujem sa pre účely tohto Etického kódexu rozumie taký záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech štatutárovi, vedúcemu zamestnancovi, všetkým zamestnancom a osobám vykonávajúcim prácu mimo pracovného pomeru, jemu blízkym osobám, iným jednotlivcom, skupinám jednotlivcov, prípadne politickej strane alebo hnutiu, ktorého je reprezentantom.
Pozn. autora:
Práve zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov uvádza, že povinnosťou zamestnanca je zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov. To znamená i povinnosť: konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého, čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania, zdržať sa konania, z ktorého vyplývajú neoprávnené prísľuby alebo záväzky zaväzujúce zamestnávateľa. Rovnako tiež sprostredkúvať pre seba alebo inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu obchodný styk s obcou, iným subjektom alebo obchodnou spoločnosťou (pozn.: ak uvedené nevyplýva zamestnancovi z výkonu práce vo verejnom záujme – v zmysle pracovnej náplne alebo zaradenia).
Článok 2
Etické princípy štatutára a vedúcich zamestnancov
- Štatutárny orgán ........ vykonáva svoje práva s rozvahou a pre verejné dobro. K rozhodovaniu pristupuje starostlivo, zodpovedne a nestranne, pričom zohľadňuje všetky dostupné informácie týkajúce sa danej veci a s ochotou zodpovedá za svoje rozhodnutie a konanie.
- Vedúci zamestnanec a štatutár ......... (pozn.: určí sa interne) sa správa tak, aby bola chránená a zvyšovaná dôvera verejnosti a viera v efektívnosť nášho subjektu. Svojím správaním zachováva a upevňuje dôveru a vieru verejnosti v poctivosť, nestrannosť a účinnosť výkonu závislej práce v rámci pracovnoprávneho/štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pomeru či dohody (pozn.: určí sa interne).
- V záujme zabezpečenia kontinuity chodu nášho subjektu ...... štatutár a vedúci zamestnanec nepristúpi k obsadzovaniu pracovných postov zamestnancov vlastnými osobami alebo blízkymi osobami a rodinou. K zamestnancom sa štatutár a ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.
Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:
 |
Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:
| Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať
|
Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA
V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk, www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.
Autor: PhDr. Jozef Sýkora, MBA
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 211/2000 Z. z. Zákon o slobode informácií
- 552/2003 Z. z. Zákon o výkone práce vo verejnom záujme
- 553/2003 Z. z. Zákon o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
- 357/2004 Z. z. Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov
- 54/2019 Z. z. Zákon o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti