Každá dotknutá osoba má právo žiadať od prevádzkovateľa potvrdenie, či o nej spracúva osobné údaje. Najčastejšie si tieto práva dotknutá osoba uplatňuje vtedy, kedy ju informácia o tom, že niekto o nej spracúva osobné údaje, „zaskočí“. Napríklad z dôvodu, že má 100 % istotu, že nikdy neprišla s prevádzkovateľom do kontaktu, nebola jeho klientom, nikdy o ňom nepočula. Samozrejme, svoje právo môže uplatniť dotknutá osoba, ak aj svojho prevádzkovateľa pozná, avšak chce si preveriť napríklad správnosť, úplnosť o nej spracúvaných údajov alebo si chce naopak okrem práva na prístup uplatniť iné zo svojich práv. Napríklad právo na výmaz alebo prenosnosť osobných údajov.
V článku priblížime, ako vyhodnotiť oprávnenosť podanej žiadosti, aké sú lehoty na ich vybavenie a aké by mali byť správne reakcie prevádzkovateľov. Tiež uvedieme príklady, kedy je možné žiadosť odmietnuť alebo jej vybavenie spoplatniť.
Informačná povinnosť prevádzkovateľa
Prevádzkovateľ, ktorý spracúva osobné údaje dotknutých osôb a je jedno, či jednej alebo tisícok, je povinný transparentne dotknuté osoby informovať o tejto skutočnosti.
Predpokladáme, že riadne a transparentne vypracovaná informačná povinnosť môže znížiť alebo aj úplne eliminovať následne doručené žiadosti od ...