Úvod
Zákon č. 292/2017 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 292/2017 Z. z.“), je doposiaľ najrozsiahlejšia novela zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch, ktorá obsahuje 247 novelizačných bodov. Napriek tomu, že približne polovicu novelizačných bodov možno považovať za legislatívno-technickú úpravu, resp. spresnenie doteraz platného textu bez nejakého výrazného dosahu, stále ostáva dosť novelizačných bodov, ktoré majú vecný význam.
Vo vymedzení pôsobnosti zákona o odpadoch nastal presun v § 1 medzi odsekmi 2 a 3 – presun nakladania s telami zvierat a ich časťami z odseku 3 do odseku 2 ako písmeno k). V základných pojmoch došlo k úprave pojmu recyklácia, uvedená úprava odstránila nepresnosť, keď odkazy na pojmy recyklácie v osobitných oddieloch boli nesprávne umiestnené na konci definície.
Význam pri zmene definície mobilného zariadenia
Úprava nastala aj v definícii mobilného zariadenia. Na prvý pohľad nepatrná zmena, vypustenie jedného slovíčka „najmä“ z § 5 ods. 4 písm. c) má však v tomto prípade značný vecný význam.
Doteraz sa prostredníctvom mobilného zariadenia mohol zhodnotiť/zneškodniť aj odpad mimo miesta svojho vzniku, a teda k zhodnoteniu/zneškodneniu odpadu mobilným zariadením mohlo dochádzať mimo miesta vzniku tohto odpadu. Laicky by sa dalo konštatovať, že kým doteraz mohol odpad aj prísť za mobilným zariadením, teraz musí mobilné zariadenie prísť za odpadom do miesta jeho vzniku.
Je otázne, ako sa uvedená zmena bude vykonávať v praxi v prípadoch, ak vznikne potreba zhodnotiť/zneškodniť malé množstvo odpadu mimo miesta jeho vzniku, keď sa v blízkosti bude nachádzať mobilné zariadenie, pričom nemusí byť ekonomicky a technicky výhodný presun tohto zariadenia.
Vzhľadom však na zmenenú definíciu pojmu mobilné zariadenie by prevzatie takéhoto odpadu do mobilného zariadenia na zhodnotenie/zneškodnenie, a teda zhodnotenie/zneškodnenie odpadu mobilným zariadením mimo miesta vzniku tohto odpadu, mohlo napĺňať znaky konania v rozpore so zákonom o odpadoch a súhlasom.
Pri tom najstriktnejšom výklade by to v podstate znamenalo, že ak odpad vznikol v prevádzke XY na ulici XY, tak mobilné zariadenie
by malo byť umiestnené v prevádzke XY na ulici XY a mohlo zhodnotiť/zneškodniť iba odpad vzniknutý v prevádzke XY na ulici XY.
Poznámka:
Prax zrejme prinesie aj situácie, keď predmetom zhodnotenia/zneškodnenia mobilným zariadením bude odpad vznikajúci napr. pri výstavbe ciest, kde miestom vzniku bude niekoľko- kilometrový úsek, alebo prípady, keď umiestnenie mobilného zariadenie na mieste vzniku odpadu nebude možné alebo bude problematické. Bude preto dôležité, ako sa v súhlase vymedzí zhodnotenie/zneškodnenie odpadu v mieste vzniku.
Súhlas vydaný na prevádzku mobilného zariadenia
V § 135c Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2018 sa však nič nehovorí o súhlasoch vydaných na prevádzku mobilného zariadenia podľa doterajších predpisov, vzniká preto otázka, aký vplyv má zmenená definícia na súhlasy vydané podľa doterajších predpisov, keďže z § 135c nevyplýva pre prevádzkovateľov povinnosť predložiť súhlas na preskúmanie.
S mobilným zariadením súvisí ešte jedna zmena, tá sa však nachádza vo vyhláške č. 322/2017 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch.
Podľa § 27 ods. 1 vyhlášky č. 371/2015 Z. z. (ďalej len „vykonávacia vyhláška“) k žiadosti o súhlas na zhodnocovanie/zneškodňovanie odpadov mobilným zariadením sa vyžadujú nové náležitosti, a to podľa písm. c) údaj o maximálnom výkone zariadenia za hodinu udávaný výrobcom mobilného zariadenia a podľa písm. d) preukázanie vlastníckeho ...