Obsah:
Druhy diskriminačných praktík
Rovnosť v prístupe k zamestnaniu
Rovnosť príležitostí a zákaz diskriminácie počas trvania pracovnoprávneho vzťahu
Platová diskriminácia zamestnancov
Zdravotne znevýhodnení zamestnanci
Právne prostriedky ochrany pred diskrimináciou
Antidiskriminačná žaloba
Zabezpečovanie a uplatňovanie princípu rovnosti príležitostí je odzrkadlením dôležitých právnych zásad, na ktorých je vybudovaný právny poriadok SR. Dotýka sa mnohých oblastí spoločenského života, vrátane oblasti pracovnoprávnych vzťahov. Vo všeobecnosti možno zásadu rovnosti príležitostí charakterizovať ako úsilie o dosiahnutie takého stupňa úpravy spoločenských vzťahov, ktorý zabezpečí rovnaké podmienky pre prístup jednotlivcov do jednotlivých oblastí spoločenského života a ktorý ďalej zabezpečí rovnaký prístup jednotlivcov k verejným zdrojom a službám. Uplatňovanie princípu rovnosti príležitostí predpokladá odstraňovanie všetkých existujúcich bariér ktoré na diskriminačnom základe sťažujú, prípadne úplne znemožňujú, začlenenie jednotlivcov do určitého sociálneho prostredia s cieľom umožniť všetkým jednotlivcom rovnaké a spravodlivé možnosti na prístup k dostupným príležitostiam v spoločnosti.Príručka pre uplatňovanie princípu rovnosti príležitostí ako horizontálnej priority pri čerpaní štrukturálnej pomoci v programovacom období 2007 – 2013, MPSVR SR 2007.
Princíp rovnosti v právach a povinnostiach a zákaz diskriminácie je bohato zakotvený tak v medzinárodnom práve,Pozri napr. Všeobecnú deklaráciu ľudských práv, Medzinárodný dohovor o odstránení všetkých foriem rasovej diskriminácie, Dohovor OSN o odstránení všetkých foriem diskriminácie žien (CEDAW), Medzinárodný pakt o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach, Medzinárodný pakt o občianskych a politických právach, príp. Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd v znení dodatkových protokolov. v práve EÚ,Pozri predovšetkým Chartu základných práv Európskej únie, Smernicu Rady EÚ 2000/43 ES ustanovujúca zásadu rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod, Smernicu Rady EÚ 2000/78 ES ustanovujúca všeobecný rámec rovnakého zaobchádzania v zamestnaní a zárobkovej činnosti, Smernicu Rady č. 97/80/ES z 15. decembra 1997, o dôkaznom bremene v prípadoch diskriminácie na základe pohlavia. ako aj v právnych predpisoch Slovenskej republiky. Osobitný a ďalekosiahly právny význam v uvedenej problematike má taktiež judikatúra orgánov súdnej moci, či už ide o judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva, Súdneho dvora Európskej únie príp. Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorá významným spôsobom dopĺňa a konkretizuje právnu úpravu zabezpečovania a uplatňovania princípu rovnosti príležitostí v pracovnoprávnych vzťahoch.
Cieľom tohto článku je zamerať sa na vybrané aspekty relevantnej právnej úpravy zabezpečovania a uplatňovania princípu rovnosti príležitostí v pracovnoprávnych vzťahoch zakotvenej v právnom poriadku Slovenskej republiky.
S ohľadom na obsiahlosť tejto problematiky sa v tomto článku zameriavame predovšetkým na právnu úpravu obsiahnutú v Ústave Slovenskej republiky, zákone č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce (ďalej ako „Zákonník práce“) a zákone č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) (ďalej ako „Antidiskriminačný zákon“), ktorý upravuje uplatňovanie zásady rovnakého zaobchádzania a ustanovuje prostriedky právnej ochrany, ak dôjde k porušeniu tejto zásady.
Upozornenie!
Antidiskriminačný zákon sa nevzťahuje na rozdielne zaobchádzanie vyplývajúce z podmienok vstupu a držiavania sa cudzincov na území Slovenskej republiky, vrátane zaobchádzania s nimi, ktoré ustanovujú osobitné predpisy, okrem občanov členského štátu Európskej únie, štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore a Švajčiarskej konfederácie, osôb bez štátnej príslušnosti a ich rodinných príslušníkov, rozdielne zaobchádzanie z dôvodu zdravotného postihnutia alebo veku, ktoré vyplýva z ustanovení osobitných predpisov upravujúcich služobný pomer príslušníkov ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Národného bezpečnostného úradu, Slovenskej informačnej služby a Hasičského a záchranného zboru; to neplatí, ak ide o zamestnanca, ktorý vykonáva prácu v pracovnoprávnom vzťahu, rozdielne zaobchádzanie z dôvodu zdravotného postihnutia alebo veku, ktoré vyplýva z ustanovení osobitných predpisov upravujúcich prípravu na obranu štátu vojakov dobrovoľnej vojenskej prípravy, prípravu na výkon mimoriadnej služby v ...