OBSAH:
Verejné kultúrne podujatia
- Definícia verejného kultúrneho podujatia
- Oznamovacia povinnosť obci
- Dozorné oprávnenia obce
Verejné športové podujatia
- Definícia verejného športového podujatia
- Oznamovacia povinnosť obci
- Príprava verejného športového podujatia
- Dozor obce nad verejným športovým podujatím
- Obec ako organizátor verejného športového podujatia
Zhromažďovacie právo
- Definícia zhromaždenia
- Oznamovacia povinnosť obci
- Dozorné oprávnenia obce
- Sankcie
1 Úvod
Verejné kultúrne podujatia, verejné športové podujatia, ako aj samotné zhromažďovanie sú chránené ústavne garantovanou slobodou zhromažďovania (článok 28 Ústavy SR). Ani toto právo však nemôže bezdôvodne zasahovať do práv iných, a preto podľa Ústavy SR podmienky výkonu tohto práva ustanoví zákon v prípadoch zhromažďovania na verejných miestach, ak ide o opatrenia v demokratickej spoločnosti nevyhnutné na ochranu práv a slobôd iných, ochranu verejného poriadku, zdravia a mravnosti, majetku alebo pre bezpečnosť štátu.
V tomto príspevku si preto postupne predstavíme úlohy obce pri realizácii verejného kultúrneho podujatia, verejného športového podujatia a zhromaždenia.
2 Verejné kultúrne podujatia
Správu na úseku verejných kultúrnych podujatí upravuje zákon č. 96/1991 Zb. o organizácii verejných kultúrnych podujatí.
Jeho ustanovenia sa ale nevzťahujú na podujatia, ktoré sa konajú v priestoroch ozbrojených síl a ozbrojených zborov (§ 8 ods. 1 zákona o kultúrnych podujatiach).
2.1 Definícia verejného kultúrneho podujatia
Verejnými kultúrnymi podujatiami sú (§ 1 ods. 1 a 2 zákona o kultúrnych podujatiach) verejne prístupné:
- divadelné, filmové a iné audiovizuálne predstavenia,
- koncerty, hudobné a tanečné produkcie,
- výstavy diel výtvarných umení, diel úžitkového umenia a prác ľudovej výtvarnej tvorivosti,
- festivaly a prehliadky v oblasti kultúry a umenia,
- tanečné zábavy a iné akcie v oblasti spoločenskej zábavy,
- artistické produkcie, cirkusové a varietné predstavenia.
Dôležitý rozlišovací znak pre aplikáciu zákona je prvok prístupnosti verejnosti, pričom podujatie sa považuje za verejnosti prístupné, ak sa koná pre individuálne neurčených návštevníkov.
2.2 Oznamovacia povinnosť obci
Je dôležité zdôrazniť, že verejné kultúrne podujatia nepodliehajú povoľovacej povinnosti, ale len oznamovacej povinnosti. Obec teda nerozhoduje o povolení verejného kultúrneho podujatia, len registruje oznámenie o jeho konaní a len v zákonom presne stanovených výnimočných prípadoch môže verejné kultúrne podujatie zakázať.
2.2.1 Oznámenie verejného kultúrneho podujatia
Podľa § 3 zákona o kultúrnych podujatiach usporiadateľ je povinný písomne oznámiť zámer usporiadať podujatie obci, na území ktorej sa má podujatie konať, a to na obecnom úrade najneskôr 7 dní pred konaním podujatia. V odôvodnenom prípade možno oznámenie prijať aj v kratšej lehote. Ak sa má podujatie konať na území niekoľkých obcí, treba jeho konanie oznámiť každej z nich. V oznámení treba uviesť označenie a adresu usporiadateľa, názov a obsahové zameranie podujatia, miesto a čas jeho konania. V jednom oznámení možno uviesť aj viac podujatí.
Zmeny v údajoch uvedených v oznámení je usporiadateľ povinný oznámiť bezodkladne.
Usporiadatelia, pre ktorých usporadúvanie podujatí vyplýva z ich poslania, predmetu činnosti alebo z podnikania povoleného podľa osobitných predpisov, sa môžu dohodnúť s obcou na ...