HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Usporiadanie finančných vzťahov obce a vyššieho územného celku

V príspevku sa budeme venovať zúčtovaniu finančných vzťahov, ktoré sa realizuje v rámci súhrnného spracovania údajov o rozpočtovom hospodárení obce a vyššieho územného celku do záverečného účtu v súlade s § 16 zákona č.583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). Obec a vyšší územný celok majú povinnosť finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu; ďalej usporiadajú finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.

Autori: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Právny stav od: 1. 1. 2023
Právny stav do: 31. 12. 2023
Dátum publikácie: 21. 4. 2023
Prameň: EPI Odborné články / epi - 2023
Oblasti práva: Správne právo / Financie, finančné právo / Finančné právo; Správne právo / Samospráva



Obec a vyšší územný celok finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov:

  1. k štátu, t. j. najmä k štátnemu rozpočtu a štátnym fondom,
  2. k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom – pôsobiacim na území obce alebo vyššieho územného celku, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce alebo vyššieho územného celku, ako aj zo zmlúv,
  3. k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám a k právnickým osobám, ktorých je obec a vyšší územný celok zakladateľom,
  4. k rozpočtom iných obcí, k rozpočtu vyššieho územného celku, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.

1. Usporiadanie finančných vzťahov obce a vyššieho územného celku

Usporiadanie finančných vzťahov je dôležité pre zostavenie záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku. Finančné prostriedky vyplývajúce z týchto finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia príjmov rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku a čerpania výdavkov rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku.

1.1. Finančné vzťahy štátu

Pod finančnými vzťahmi štátu k rozpočtom územnej samosprávy, t. j. k rozpočtom obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov, treba rozumieť finančné prostriedky, ktoré štát poskytuje obciam a vyšším územným celkom na plnenie úloh a funkcií, ktoré územná samospráva plní. Samotná realizácia finančných vzťahov štátu sa uskutočňuje prevodom finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu do rozpočtu obcí a vyšších územných celkov.

Finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu sú:

  • podiely na daniach v správe štátu (zabezpečujú sa prostredníctvom daňových úradov),
  • dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy (zabezpečujú sa prostredníctvom správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, ktorý sa preniesol na obec a vyšší územný celok),
  • ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok (zabezpečujú sa prostredníctvom Ministerstva financií SR alebo správcu kapitoly štátneho rozpočtu, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí činnosť, ktorá sa má financovať).

K najvýznamnejším finančným vzťahom štátu k rozpočtom obce a k rozpočtom vyššieho územného celku sú podiely na daniach v správe štátu. Finančné vzťahy – podiely na daniach v správe štátu – ustanovuje osobitný predpis, ktorým je zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 416/2001 Z. z. Zákon o prechode niektorých orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky
  • 597/2003 Z. z. Zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
  • 523/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy
  • 564/2004 Z. z. Zákon o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve
  • 583/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
  • 668/2004 Z. z. Nariadenie vlády o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.