Autori:
Ing. Ingrid Konečná Veverková
Právny stav od: 1. 1. 2024
Dátum publikácie: 11. 3. 2024
Prameň: EPI Odborné články / epi - 2024
Oblasti práva: Správne právo / Financie, finančné právo / Finančné právo; Správne právo / Samospráva
V príspevku sa budeme venovať zúčtovaniu finančných vzťahov, ktoré sa realizuje v rámci súhrnného spracovania údajov o rozpočtovom hospodárení obce a vyššieho územného celku do záverečného účtu v súlade s § 16 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“). Obec a vyšší územný celok majú povinnosť finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu; ďalej usporiadajú finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.
Obec a vyšší územný celok finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov:
- k štátu, t. j. najmä k štátnemu rozpočtu a štátnym fondom,
- k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom – pôsobiacim na území obce alebo vyššieho územného celku, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení obce alebo vyššieho územného celku, ako aj zo zmlúv,
- k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám a k právnickým osobám, ktorých je obec a vyšší územný celok zakladateľom,
- k rozpočtom iných obcí, k rozpočtu vyššieho územného celku, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
1. Usporiadanie finančných vzťahov obce a vyššieho územného celku
Usporiadanie finančných vzťahov je dôležité pre zostavenie záverečného účtu obce a záverečného účtu vyššieho územného celku. Finančné prostriedky vyplývajúce z týchto finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia príjmov rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku a čerpania výdavkov rozpočtu obce a rozpočtu vyššieho územného celku.
1.1. Finančné vzťahy štátu
Pod finančnými vzťahmi štátu k rozpočtom územnej samosprávy, t. j. k rozpočtom obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov, treba rozumieť finančné prostriedky, ktoré štát poskytuje obciam a vyšším územným celkom na plnenie úloh a funkcií, ktoré územná samospráva plní. Samotná realizácia finančných vzťahov štátu sa uskutočňuje prevodom finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu do rozpočtu obcí a vyšších územných celkov.
Finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu ...
Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.
Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:
 |
Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:
| Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať
|
Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA
V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk, www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.
Autor: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Súvisiace právne predpisy ZZ SR
- 416/2001 Z. z. Zákon o prechode niektorých orgánov štátnej správy na obce a vyššie územné celky
- 597/2003 Z. z. Zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
- 523/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy
- 564/2004 Z. z. Zákon o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve
- 583/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
- 668/2004 Z. z. Nariadenie vlády o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve