Štátni zamestnanci verzus verejní zamestnanci – 1. časť
Obsah:
Zamestannci pri výkone práce vo verejnom záujme (podľa zákona č. 552/2003 Z. z. a č. 553/2003 Z. z.
Zamestnanci (podľa zákona č. 311/2001 Z. z.)
Rozdielna právna úprava a odkazy na ustanovenia Zákonníka práce
Obsahom tejto druhej časti je nielen téma zamestnancov a zamestnanávateľov pri výkone práce vo verejnom záujme, ale aj porovnanie a rozdielnosť ich právnej úpravy.
Zamestnanci pri výkone práce vo verejnom záujme
Pri verejných zamestnancoch, presnejšie zamestnancoch pri výkone práce vo verejnom záujme sa použije právna úprava, ktorou sú dva zákony – zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme (ďalej v texte len „zákon“) a zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej v texte len „zákon o odmeňovaní“). Verejní zamestnanci majú podmienky odmeňovania upravené osobitným zákonom. Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa vzťahuje rovnako ako pri štátnych zamestnancoch aj Zákonník práce, ak tento zákon alebo osobitný predpis neustanovuje inak.
POZNÁMKA
Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme k zamestnávateľom, ktorými sú:
- štátne orgány, obce, vyššie územné celky a právnické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy,
- právnické osoby zriadené zákonom, právnické osoby zriadené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom podľa osobitného predpisu a verejné výskumné inštitúcie,
- právnické osoby založené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom, ak majetková účasť alebo súčet majetkovej účasti štátu, obce alebo vyššieho územného celku je viac ako 67 %,
- iné právnické osoby založené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom, u ktorých väčšinu členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje štátny orgán, obec alebo vyšší územný celok.
Uvedený zákon sa nevzťahuje na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce.
Verejný záujem je definovaný podľa zákona ako záujem, ktorý prináša majetkový prospech alebo iný prospech všetkým občanom alebo väčšine občanov.
Zamestnancom podľa zákona sa môže stať fyzická osoba, ktorá:
- má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
- je bezúhonná,
- spĺňa kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady, ak to vyžaduje osobitný predpis,
- má zdravotnú spôsobilosť na prácu, ktorú má vykonávať, ak to vyžaduje osobitný predpis,
- bola zvolená alebo vymenovaná, ak tento zákon alebo osobitný predpis voľbu alebo vymenovanie ustanovuje ako predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme,
- je oprávnená na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami podľa osobitného predpisu, ak sa takéto oprávnenie na dohodnutú prácu vyžaduje,
- má poverenie podľa vnútorných predpisov príslušnej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, ak vyučuje náboženstvo.
V prípade vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu u vyššie zadefinovaného zamestnávateľa a ďalšieho vedúceho zamestnanca, u ktorého to určí pracovný poriadok, sa ich miesta obsadzujú na základe výsledku výberového konania.
Predmetné neplatí, ak osobitný predpis ustanovuje aj iný spôsob výberu vedúceho zamestnanca alebo ustanovuje voľbu alebo vymenovanie vedúceho zamestnanca kolektívnym orgánom.
NEPREHLIADNITE
Výberovým konaním na obsadenie miesta vedúceho zamestnanca sa overujú schopnosti a odborné znalosti uchádzača, ktoré sú potrebné alebo vhodné vzhľadom na povahu povinností, ktoré má zamestnanec vykonávať na mieste vedúceho zamestnanca. Pri výberovom konaní sa musí dodržiavať zásada rovnakého zaobchádzania v pracovnoprávnych a obdobných právnych vzťahoch.
Výberové ...