Obsah:
V akej výške tvorí zamestnávateľ sociálny fond?
Maximálny limit tvorby
Evidencia tvorby a čerpania sociálneho fondu
Koncoročné zúčtovanie
Možnosti využitia sociálneho fondu
Príspevky zamestnávateľa nad zákonom stanovený limit
Kombinovanie príspevku
Použitie sociálneho fondu odborovou organizáciou
Zákaz diskriminácie
Sociálny fond je nástroj a možnosť realizácie starostlivosti o svojich zamestnancov, ale napríklad aj o svojich bývalých zamestnancov. Príspevky, ktoré zamestnávateľ tvorí pre svojich zamestnancov, majú rôzne benefity, a to či už ide o oddych a relax, alebo zlepšovanie vzťahov na pracovisku účasťou na spoločných športových alebo kultúrnych podujatiach. Zamestnávatelia tvoria sociálny fond na základe zákona. Ide o povinný príspevok, ktorý sa platí z celkovo vyplatených miezd. Ďalším zdrojom do sociálneho fondu môžu byť dary a príspevky a okrem toho môže každý zamestnávateľ rozhodnúť o pridelení ďalších financií zo zisku.
Tvorbu a následné použitie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov.
Sociálny fond v rozsahu a za podmienok ustanovených zákonom o sociálnom fonde povinne tvoria zamestnávatelia, ktorými sú:
- právnické osoby so sídlom na území Slovenskej republiky alebo
- fyzické osoby s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky,
ktorí zamestnávajú zamestnancov:
- v pracovnom pomere alebo
- v obdobnom pracovnom vzťahu (príslušníci Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže, príslušníci Železničnej polície, colníci, sudcovia a prísediaci, štátni zamestnanci, členovia Hasičského a záchranného zboru, profesionálni vojaci).
Sociálny fond sa netvorí za osoby, ktoré nie sú zamestnané v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.
Príklad č. 1
Povinnosť tvorby sociálneho fondu sa nevzťahuje na:
- uzatvorené dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, t. j. odmeny na základe dohody o pracovnej činnosti, dohody o vykonaní práce a dohody o brigádnickej práci študentov sa nezapočítavajú do základu na určenie povinného a ďalšieho prídelu prostriedkov do sociálneho fondu,
- ústavných činiteľov (napr. poslanci NR SR, členovia vlády, verejný ochranca práv atď.),
- ďalšie volené osoby vykonávajúce verejné funkcie (napr. poslanci zastupiteľstiev územných orgánov, predsedovia VÚC),
- osoby vykonávajúce práce na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (dohoda o pracovnej činnosti, o vykonaní práce a o brigádnickej práci študentov),
- členov štatutárnych orgánov alebo správnych rád a dozorných rád verejnoprávnych inštitúcií, riaditeľov štátnych podnikov, členov predstavenstiev akciových spoločností, spoločníkov a konateľov s. r. o., komanditistov komanditných spoločností,
- samostatne zárobkovo činné osoby (napr. živnostníci vykonávajúci pre zamestnávateľov práce na základe obchodnej zmluvy),
- iné osoby vykonávajúce práce pre zadávateľa na základe zmluvy uzavretej podľa Občianskeho alebo Obchodného zákonníka a iné (napr. mandátnej zmluvy, príkaznej zmluvy, zmluvy o dielo, autorskej zmluvy),
- doktorandov v dennej forme doktorandského štúdia,
- osoby vo výkone väzby alebo vo výkone trestu odňatia slobody atď.
Aj v prípade, ak zamestnávateľ zamestnáva čo len jediného zamestnanca v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu, je povinný tvoriť sociálny fond. Prostriedky fondu nie je možné použiť ako náhradné plnenie na iné účely než na sociálnu oblasť. Zo sociálneho fondu nie je možné prispievať alebo hradiť náklady na rekvalifikáciu zamestnanca (napr. ak z dôvodu organizačných zmien alebo racionalizačných opatrení prechádza na nové pracovisko alebo na nový druh práce), pretože povinnosti v tomto smere zamestnávateľovi vyplývajú z ...