HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Príprava obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc

Ako konať v prípade mimoriadnej udalosti? Čo robiť a čo si so sebou zobrať v prípade evakuácie? Obec vypracúva plán ochrany obyvateľstva, oboznamuje sa s havarijnými plánmi podnikov a prevádzok na svojom území a informuje obyvateľstvo a verejnosť. Vedeli by ste tieto informácie na stránke vašej obce/mesta rýchlo nájsť?

Autori: Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD.
Právny stav od: 1. 4. 2023
Dátum publikácie: 25. 4. 2023
Prameň: EPI Odborné články / epi - 2023
Oblasti práva: Ústavné právo / Štát, ústavné právo



Úvod

Príprava obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc ako súčasť systému prípravy občanov, jednotiek a zariadení, vychádza z práva každého občana byť včas varovaný pred hroziacim nebezpečenstvom, mať zabezpečenú maximálnu ochranu individuálnymi prostriedkami, ukrytím, evakuáciou a na informácie o spôsobe ochrany, na bezprostrednú pomoc pri ochrane života, zdravia a majetku.

Sebaochranou sa rozumie pomoc vlastnými silami a prostriedkami, ktorá sa zameriava na ochranu vlastnej osoby a jej najbližšieho okolia a smeruje k zmierneniu alebo zamedzeniu pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti. Pod prípravou občanov na sebaochranu a vzájomnú pomoc sa rozumie cieľavedomý sústavný proces preventívno-výchovnej a propagačnej činnosti, ktorá umožňuje fyzickým osobám získať nevyhnutne potrebné vedomosti, zručnosti a návyky na sebaochranu a vzájomnú pomoc. V dôsledku výrazných medzinárodne politických zmien sa vojenské ohrozenie Európy a vznik globálneho vojnového stretnutia stalo málo pravdepodobné, ale nie vylúčiteľné. Z dlhodobého hľadiska však nemožno vojenské ohrozenie vylúčiť. Z toho dôvodu musí byť ochrana obyvateľstva pre riešenie vzniknutej mimoriadnej udalosti riešená takým spôsobom, aby bola využiteľná aj v prípade vojenského ohrozenia a vojnového stavu.

 

Ako konať v prípade mimoriadnej udalosti?

Prvoradé je okamžité zvládnutie informačného systému v obci. Starostovia musia vedieť, ako majú varovať obyvateľstvo pred ohrozením, informovať verejnosť o prijatých úlohách, zapojiť ju do záchranárskych činností, informovať orgány krízového riadenia okresu, koordinačné stredisko IZS.

 

Obec na svojom území podľa § 10 zákona č. 387/2002 Z. z.:

  1. zriaďuje krízový štáb,
  2. koordinuje činnosť podnikateľov a právnických osôb pri civilnom núdzovom plánovaní,
  3. vykonáva opatrenia na riešenie krízových situácií,
  4. uskutočňuje civilné núdzové plánovanie,
  5. plní úlohy ustanovené vládou a v rozsahu určenom vládou, aj ústredným krízovým štábom, okresným úradom v sídle kraja a okresným úradom pri príprave na riešenie krízových situácií a pri ich riešení,
  6. vyžaduje poskytnutie pomoci od okresného úradu,
  7. zhromažďuje osobné údaje o počte osôb a totožnosti osôb v rozsahu meno, priezvisko, pobyt a rodné číslo, ktoré sa v čase krízovej situácie nachádzajú na území obce, a odovzdávajú zoznamy týchto osôb krízovému štábu príslušného okresného úradu,
  8. plní pri príprave na krízové situácie a pri ich riešení úlohy civilnej ochrany podľa osobitného predpisu.

 

1.      Analyzovať a posúdiť situáciu po vzniku mimoriadnej udalosti.

Zabezpečiť varovanie obyvateľstva, zamestnancov objektov v obci, zdravotníckeho zariadenia, pošty, obchodov, vedenia školy, žiakov, výchovno-vzdelávacieho zariadenia, zdravotne postihnutého obyvateľstva v obci. Varovný signál v obci sa ihneď po jeho skončení dopĺňa slovnou informáciou.

 

Slovná informácia obsahuje:

  1. deň a hodinu vzniku alebo skončenia ohrozenia,
  2. údaje o zdroji a druhu ohrozenia,
  3. údaje o veľkosti ohrozeného územia,
  4. základné pokyny pre obyvateľstvo.

 

Zabezpečiť vyrozumenie príslušných orgánov a organizácií, vrátane orgánov a organizácií sociálnej pomoci obyvateľstvu a psychosociálnej pomoci. Spracovať ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: Mgr. Ing. Eleonóra Benčíková, PhD., MPH, MHA; Ing. Júlia Mihoková Jakubčeková, PhD.

Súvisiace odborné články

Súvisiace vzory

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.