V súčasnosti je predložený do NR SR vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov („ZDP“). K jeho schváleniu by malo prísť na decembrovej schôdzi poslancov NR SR.
Najväčšie okruhy zmien v predkladanom návrhu sa týkajú úprav v oblasti vedenia daňovej evidencie podnikateľov – fyzických osôb, v postupe pri asignovaní dane zamestnancov, medzinárodného zdaňovania, niektorých výdavkov a podobne. Prehľad tých najdôležitejších zmien uvádzame v nasledujúcom príspevku.
1. Úpravy v zdaňovaní fyzických osôb
1.1 Závislá činnosť
a) Zmena vo výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca z poskytnutého vozidla zamestnávateľom aj na súkromné účely
Úpravou v ustanovení § 5 ods. 3 písm. a) ZDP sa navrhuje pri vyčíslení nepeňažného príjmu plynúceho z používania motorového vozidla zamestnávateľa na súkromné účely vychádzať zo vstupnej ceny tohto motorového vozidla, pričom však výška zdaňovaného nepeňažného príjmu bude zobrazovať opotrebenie používaného vozidla. Zamestnancovi sa bude tento nepeňažný príjem zdaňovať len počas 8 rokov používania motorového vozidla poskytnutého zamestnávateľom aj na súkromné účely, a to od zaradenia vozidla do užívania vrátane vo výške 1 % vstupnej ceny, pričom:
- v prvom roku zo vstupnej ceny (§ 25) motorového vozidla zamestnávateľa za každý aj začatý kalendárny mesiac;
- v ďalších siedmich rokoch zo vstupnej ceny zistenej podľa § 25 ZDP, zníženej každoročne o 12,5 % k prvému dňu príslušného kalendárneho roka za každý aj začatý kalendárny mesiac jeho poskytnutia na používanie aj na súkromné účely. Ak bude na vozidle v týchto rokoch vykonané technické zhodnotenie, jeho vstupná cena sa o hodnotu technického zhodnotenia zvýši a následne sa táto suma zníži každoročne o 12,5 %.
b) Povinnosti zamestnávateľa
Z pohľadu povinností platiteľa dane sa predovšetkým:
- spresňuje postup pri uložení pokuty za nepodanie prehľadu,
- upravuje lehota na vrátenie rozdielu daňového bonusu v prípade, ak správca dane vyzve zamestnávateľa na opravu údajov v prehľade,
- dopĺňa možnosť pre zamestnanca alebo zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane, vystaviť opravné potvrdenie o príjme uvedené v § 39 ods. 5 ZDP, ak sami zistili uvedenie nesprávnych údajov v tomto doklade.
Poslaneckým návrhom sa ruší s účinnosťou od 1. 1. 2014 aj povinnosť členiť príjmy zo závislej činnosti podľa výnimiek z platenia poistného a príspevkov zamestnanca [§ 39 ods. 2 písm. i) a § 39 ods. 5 zákona] na mzdovom liste a na potvrdení o príjme zo závislej činnosti. Aj v prípade, ak zamestnávateľ takéto členenie na potvrdení o príjme zo závislej činnosti nevykonal v roku 2013, bude sa toto akceptovať tak pre vykonanie ročného zúčtovania zamestnanca, ako aj pre podanie daňového priznania za rok 2013 (§ 52w ods. 3 návrhu zákona).
c) Zmena v postupe pri asignovaní dane zamestnanca
S účinnosťou od 1. 1. 2014 sa navrhuje zmena v postupe pri asignovaní dane zamestnanca, podľa ktorej už nebude poukazovať podiel zaplatenej dane cez samostatné vyhlásenie, ale bude žiadať zamestnávateľa v žiadosti o vykonanie ročného zúčtovania, aby zaňho poukázal podiel zaplatenej dane.
Poslaneckým návrhom sa účinnosť ustanovení týkajúcich sa tohto postupu pri asignácii dane posúva až od 1. 1. 2016 za zdaňovacie obdobie roka 2015. Dôvodom pre posun účinnosti je zmena celého informačného systému finančnej správy.
1.2 Zrušenie podmienok pre možnosť vedenia daňovej evidencie a zjednotenie všetkých evidencií k príjmom podľa § 6 ZDP
V súčasnosti je umožnené daňovníkom s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti viesť zjednodušenú formu uplatňovania ...