HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Právne postavenie adresáta poštovej zásielky z pohľadu ochrany osobných údajov

Článok sa zaoberá právami a povinnosťami adresáta, vzťahom medzi odosielateľom, adresátom a poštovým podnikom z pohľadu poštového práva a GDPR. Viete, aké technické a organizačné opatrenia je adresát povinný zabezpečiť, ak preberá poštové zásielky a poukázané platby v mieste svojho bydliska, sídla či v mieste podnikania?

Autori: JUDr. Lucia Váryová, PhD.
Právny stav od: 1. 1. 2024
Dátum publikácie: 12. 3. 2024
Prameň: EPI Odborné články / epi - 2024
Oblasti práva: Správne právo / Informácie, informačný systém / Ochrana údajov / GDPR; Pošta a telekomunikácie / Pošta



Úvod

Príspevok sa zaoberá analýzou postavenia adresáta poštovej zásielky a ochranou jeho osobných údajov, ktoré spracúvajú poštové podniky v interných procesoch a systémoch. Cieľom príspevku je komplexné posúdenie postavenia adresáta poštovej zásielky a vymedzenie vzťahov medzi subjektmi poštových služieb. V súčasnosti adresát poštovej zásielky má v spoločnosti veľký význam, keďže sa predaj tovaru premiestnil do digitálneho online sveta. Často adresáti poštových zásielok nevedia o svojich právach a povinnostiach, ktoré im vyplývajú z právnej legislatívy.

V dnešnej dobe poštový trh zaznamenal exponenciálny nárast poskytovania poštových služieb nielen na území Slovenskej republiky, ale po celom svete. Vývoj poštového trhu v 21. storočí znamená nielen reagovanie na legislatívne zmeny, ale predovšetkým na novodobé digitálne prostredie. Na území Slovenskej republiky má veľké zastúpenie Slovenská pošta, a. s., ako jediný subjekt univerzálnej služby, avšak dôležitú úlohu v súčasnosti zohrávajú samotné poštové podniky. Poštové podniky ako vertikálne integrované spoločnosti poskytujú komplexné poštové služby a koexistujú so Slovenskou poštou, a. s., ako poskytovateľom univerzálnej služby pri výkone svojich podnikateľských činností.

Pojem adresát zásielky

Pri poskytovaní, resp. využívaní poštových služieb zohrávajú dôležitú úlohu tri subjekty, a to užívatelia poštových služieb a poštový podnik. Podľa § 2 ods. 5 zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o poštových službách“) sa za užívateľov poštových služieb považuje odosielateľ a adresát. Zákon o poštových službách, medzinárodné dokumentyZa medzinárodné dokumenty sa na účely tohto článku rozumejú Akty Svetovej poštovej únie, smernica Európskeho parlamentu a Rady 97/67/ES z 15. decembra 1997 o spoločných pravidlách rozvoja vnútorného trhu poštových služieb spoločenstva a zlepšovaní kvality služieb, smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/6/ES z 20. februára 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 97/67/ES s ohľadom na úplné dokončenie vnútorného trhu poštových služieb Spoločenstva. alebo odborná literatúra doposiaľ jednoznačne nedefinovala, kto sa rozumie adresátom poštovej zásielky.

Analogicky a z aplikačnej praxe však možno dedukovať, že za adresáta poštovej zásielky sa považuje fyzická alebo právnická osoba, ktorej je zásielka adresovaná a je uvedená na adresnom štítku ako adresát.VÁRYOVÁ, L.: Zákon o poštových službách, Komentár. Bratislava: Wolters Kluwer SR, s. r. o., 2022, s. 25 V praxi sa často však stretneme s rôznymi synonymickými označeniami adresáta zásielky, ako napríklad príjemca zásielky, prijímateľ zásielky a podobne. Na rozdiel od slovenskej poštovej legislatívy český zákon č. 29/2000 Sb. o poštovních službách obsahuje legálnu definíciu adresáta v § 2 písm. e) tohto zákona, ktorého znenie je nasledovné: „osoba, která je na poštovní zásilce nebo v dokladu o poštovním poukazu jako adresát odesílatelem označena“. Možno podotknúť, že zásielka môže byť adresovaná nielen jednému adresátovi, ale aj skupine adresátov, napr. manželom, osobám žijúcim v spoločnej domácnosti a podobne. Takisto je potrebné spomenúť, že zásielka nemusí byť vždy doručená výhradne adresátovi zásielky do vlastných rúk, ak nie je stanovená služba „do vlastných rúk“. Zásielku možno doručiť aj na iné miesto, než je uvedené na adresnom štítku, ako aj inej osobe, či už na základe splnomocnenia určitej osoby, tzv. oprávnenému ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. Lucia Váryová PhD.

Súvisiace vzory

Súvisiace odborné články

Súvisiace videoškolenia

Súvisiace usmernenia, pokyny, nariadenia

Súvisiace právne predpisy ZZ SR


S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.