Autor: Odborný tím národného projektu Inštitút sociálnej ekonomiky
Krátená verzia metodickej pomôcky zo 16.8.2024 upravená pre: Poradca podnikateľa
Čo rozumieme pod použitím zisku na dosiahnutie hlavného cieľa
Hlavným cieľom sociálneho podniku je dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu [§ 5 ods. 1 písm. b) zákona č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch (ďalej aj ako „ZSEaSP“)].
Pozitívnym sociálnym vplyvom na účely ZSEaSP je napĺňanie verejného záujmu alebo komunitného záujmu a to spôsobom poskytovania spoločensky prospešnej služby ako sú poskytovanie sociálnej pomoci, vzdelávanie, regionálny rozvoj, ochrana životného prostredia, či zdravia obyvateľstva a iné.Hlavným cieľom sociálneho podniku je poskytovanie spoločensky prospešnej služby v presne vymedzených oblastiach podľa § 2 ods. 4 ZSEaSP.
Sociálny podnik, ak zo svojej činnosti dosiahne zisk, použije do jedného roka odo dňa schválenia riadnej účtovnej závierky, ktorou bol preukázaný kladný výsledok hospodárenia príslušného účtovného obdobia, viac ako 50 % zo zisku po zdanení na dosiahnutie svojho hlavného cieľa.§ 5 ods. 1 písm. d) bod 1 ZSEaSP Sociálny podnik rozhodne o percentuálnej časti zisku po zdanení, ktorú sa zaviaže používať na jeho dosiahnutie.
Použitie zisku po zdanení na dosiahnutie hlavného cieľa znamená použiť predmetný zisk spôsobom, ktorý samotný podnik posilňuje, alebo ďalej rozvíja, prípadne stabilizuje v kontexte jeho spôsobilosti realizovať spoločensky prospešnú službu, ku ktorej poskytovaniu sa zaviazal vo svojom základnom dokumente. Zisk tak možno použiť na
- ďalšie investície do hmotných a nehmotných aktív podniku, berúc do úvahy, že podnikateľská činnosť podniku a jeho ekonomicky ...