Od 1. januára 2023 začala na Slovensku platiť novela zákona o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní, ktorou sa do nášho právneho poriadku implementovala eurosmernica DAC 7.
Digitálne platformy musia podľa nových pravidiel automaticky poskytovať informácie o svojich klientoch daňovým úradom.
Obsah:
1. Úvod do legislatívnej úpravy
2. Kontrola plnenia povinností
3. Sankcie
4. Nové inštitúty v rámci automatickej výmeny informácií
- Komentár k § 12a – Spoločná kontrola
- Komentár k § 22h až 22p – Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní v oblasti automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22i – Požiadavky na oznamovanie informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22j – Oznámenie a registrácia oznamujúceho prevádzkovateľa platformy
- Komentár k § 22k – Postupy preverovania na účely automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22l – Rozsah a podmienky automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22m – Ustanovenia na účinné uplatňovanie automatickej výmeny informácií oznamovaných prevádzkovateľmi platforiem
- Komentár k § 22n – Sankcie
- Komentár k § 22o – Spolupráca Ministerstva financií SR s Európskou komisiou
- Komentár k § 22p – Povinnosť pre oznamujúceho prevádzkovateľa platformy plniť si rovnaké povinnosti
- Komentár k § 24d – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2023
5. Zhrnutie povinností oznamujúceho prevádzkovateľa platformy
6. Záver
1. Úvod do legislatívnej úpravy
Zákon, ktorý legislatívne upravuje oznamovaciu a registračnú povinnosť prevádzkovateľa digitálnych platforiem, je zákon č. 442/2012 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o medzinárodnej spolupráci“ alebo „ tento zákon“).
Cieľom legislatívnej úpravy tohto zákona bolo zvýšenie daňovej transparentnosti a zlepšenie fungovania existujúcich nástrojov medzinárodnej administratívnej spolupráce pri správe daní, predovšetkým rozšírením automatickej výmeny informácií (AVI).
Tento cieľ legislatívnej úpravy zákona o medzinárodnej spolupráci sa predpokladá dosiahnuť práve implementáciou smernice Rady (EÚ) 2021/514 z 22. marca 2021, ktorou sa mení smernica 2011/16/EÚ o administratívnej spolupráci v oblasti daní (Ú. v. EÚ L 104, 25. 3. 2021), ktorá je označovaná ako DAC 7 (ďalej len „smernica DAC 7“), ktorá bola tiež legislatívne doplnená o nové znenie súvisiace s povinnosťami prevádzkovateľov digitálnych platforiem, inštitútu spoločnej kontroly a aj ďalších úprav.
Podnetom na legislatívne doplnenie tejto smernice a následne aj tohto zákona predchádzala podrobná analýza rýchlo sa rozvíjajúcej digitalizácie ekonomiky nielen v členských štátoch, ale na celom svete. Práve v tomto období rozšírená automatická výmena informácií pomôže daňovým správam členských štátov pri správnom vyčíslení zdaniteľných príjmov osôb predávajúcich prostredníctvom digitálnych platforiem bez ich fyzickej prítomnosti. Preto zámerom smernice (EÚ) 2021/514 nie je pokryť iba cezhraničné využívanie platforiem, ale získať informácie aj o domácich predávajúcich cez domáce digitálne platformy.
Z dôvodovej správy je zrejmé, že na zabezpečenie tejto automatickej výmeny informácií sa zavádza povinnosť pre oznamujúcich prevádzkovateľov platforiem zbierať a poskytovať príslušnému orgánu Slovenskej republiky informácie o predávajúcich podliehajúcich oznamovaniu, ktorí aktívne predávajú tovary a poskytujú služby prostredníctvom platforiem. Ide o platformy ponúkajúce predaj tovaru, prenájom dopravných prostriedkov a nehnuteľného majetku, ako aj poskytovanie rôznych služieb (napr. ubytovacích, dopravných, stravovacích). Vymedzené pravidlá rozšírenej automatickej výmeny informácií platia nielen v rámci EÚ, ale obdobné pravidlá boli schválené aj na úrovni Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Legislatívna úprava zákona o medzinárodnej spolupráci pri správe daní obsahuje aj spresnenia týkajúce sa existujúcich ustanovení smernice 2011/16/EÚ v platnom znení ohľadom výmeny informácií na žiadosť, skupinových žiadostí, ako aj zavedenie inštitútu spoločných kontrol.
Implementácia smernice DAC 7 zabezpečí pre finančné správy členských štátov významný zdroj informácií o predávajúcich, ktorí dosahujú príjmy prostredníctvom digitálnych platforiem.
Ďalej z analýzy využitia informácií prostredníctvom AVI medzi členskými štátmi vyplýva, že využitie týchto informácií nie je na takej úrovni, ako sa očakávalo, čo sa prejavilo v značných daňových únikoch nepriznaním dosahovaných zdaniteľných príjmov prostredníctvom platforiem. Na účely poskytovania informácií o neusadených prevádzkovateľoch platforiem sa využíva centrálny register Európskej komisie (EK). Centrálnym registrom sa rozumie register EK, prostredníctvom ktorého členské štáty informujú iné členské štáty o registrácii a zrušení ...