HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Ozdravný režim a nútená správa obce

Nielen bežní ľudia a podnikatelia, ale aj samosprávy sa môžu dostať do vážnych ekonomických problémov, ktoré môžu ohroziť ich fungovanie. Že nejde len o teoretické riziko, dokazuje aj niekoľko samospráv, ktoré to „dotiahli“ až do nútenej správy (asi najznámejším je príklad bratislavskej mestskej časti Devín).

Autori: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.
Právny stav od: 7. 12. 2001
Právny stav do: 31. 12. 2016
Dátum publikácie: 17. 9. 2014
Prameň: EPI Odborné články / epi - 2014
Oblasti práva: Správne právo / Financie, finančné právo / Finančná kontrola; Rozpočtové právo; Správne právo / Samospráva



1. Úvod

Obce vo všeobecnosti hospodária najmä na základe zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a práve tento zákon poskytuje právny rámec riešenia ich, zjednodušene povedané, platobnej neschopnosti, a to v podobe dvoch inštitútov: ozdravného režimu a nútenej správy. Ide o dva odlišné a v podstate na seba nadväzujúce inštitúty, ktoré si následne v tomto príspevku bližšie predstavíme.

Ozdravný režim je prvým krokom, ktorý má slúžiť na to, aby sa v pomerne krátkej dobe „skrotili“ záväzky po lehote splatnosti, pričom sa tak deje de facto v réžii obce, bez účasti štátu. Dôležitú úlohu tu má hlavný kontrolór obce, ktorý počas trvania ozdravného režimu obce schvaľuje každý jej výdavok.

Nútená správa (až na jednu výnimku, keď obec ozdravný režim vôbec nezaviedla, hoci mala) nasleduje, až keď ozdravný režim neviedol k úspechu. Tu už rozhoduje Ministerstvo financií SR, ktoré vymenuje núteného správcu, ktorý schvaľuje každý jej výdavok. Peniaze obce sú pritom chránené pred exekútormi na osobitnom účte.

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že pri existencii takýchto špecifických režimov je prioritou postupné znižovanie sumy záväzkov po lehote splatnosti a úhrada len tých najnevyhnutnejších činností obce (teda de facto žiaden rozvoj). Nútenú správu však nemožno považovať za určitý druh oddlženia alebo bankrotu, pretože záväzky obce nezanikajú ani ich na seba nepreberá ...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: JUDr. Jakub Ulaher, PhD., LL.M.

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 40/1964 Zb. Občiansky zákonník
  • 253/1994 Z. z. Zákon o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest
  • 502/2001 Z. z. Zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite
  • 583/2004 Z. z. Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.