HISTÓRIA: Ukladá navštívené dokumenty s možnosťou ich opätovného otvorenia alebo uloženia medzi záložky. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.
ZÁLOŽKY: Umožňuje ukladať vybrané alebo často používané odkazy na dokumenty a triediť ich podľa individuálnych potrieb. Funkcia je dostupná iba pre predplatiteľov.

Otázky a odpovede k financovaniu regionálneho školstva z rozpočtu orgánov územnej samosprávy

V príspevku poskytneme odpovede na množstvo otázok spojených s financovaním originálnych školských kompetencií – základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia z rozpočtu obce alebo z rozpočtu samosprávneho kraja, s vydávaním všeobecne záväzného nariadenia, v ktorom obec a samosprávny kraj majú povinnosť pre zriaďovateľov cirkevnej a súkromnej základnej umeleckej školy, cirkevnej a súkromnej jazykovej školy, cirkevnej a súkromnej materskej školy, cirkevného a súkromného školského zariadenia a pre základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia v ich zriaďovateľskej pôsobnosti určiť výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia.

Autori: Ing. Ingrid Konečná Veverková
Právny stav od: 1. 10. 2020
Právny stav do: 22. 12. 2023
Dátum publikácie: 19. 11. 2020
Prameň: EPI Odborné články / epi - 2020
Oblasti práva: Správne právo / Financie, finančné právo / Finančné právo; Správne právo / Samospráva; Školstvo a vzdelávanie / Materské školstvo; Mimoškolská výchova; Školské zariadenia; Základné školstvo



Problematika zabezpečenia financovania originálnych školských kompetencií – základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia z rozpočtov územnej samosprávy je neustále diskutovanou témou, ku ktorej sa vraciame aj my v príspevku, v ktorom poskytneme odpovede na množstvo otázok spojených s financovaním originálnych školských kompetencií – základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy alebo školského zariadenia z rozpočtu obce alebo z rozpočtu samosprávneho kraja, s vydávaním všeobecne záväzného nariadenia, v ktorom obec a samosprávny kraj majú povinnosť pre zriaďovateľov cirkevnej a súkromnej základnej umeleckej školy, cirkevnej a súkromnej jazykovej školy, cirkevnej a súkromnej materskej školy, cirkevného a súkromného školského zariadenia a pre základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy a školské zariadenia v ich zriaďovateľskej pôsobnosti určiť výšku finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy alebo školského zariadenia.

V odpovediach na otázky uvedieme aj príklady výpočtu objemu finančných prostriedkov, ktorý plynie do rozpočtu obce z výnosu dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou.

Na základe platnej právnej úpravy sú orgány územnej samosprávy (obce a samosprávne kraje) povinné zabezpečiť financovanie originálnych školských kompetencií – základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti.

Na základe platnej právnej úpravy sú orgány územnej samosprávy (obce a samosprávne kraje) povinné zabezpečiť financovanie originálnych školských kompetencií – základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti. Do rozpočtov orgánov územnej samosprávy na tento účel plynie výnos z dane z príjmov v súlade so zákonom č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Výnos dane z príjmov rozdeľuje a poukazuje orgánom územnej samosprávy daňový úrad podľa kritérií, ktoré sú ustanovené vládou Slovenskej republiky v jej nariadení č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov. V nariadení je ustanovený aj spôsob rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov orgánom územnej samosprávy.

Otázka č. 1:

Môžete uviesť niekoľko príkladov na výpočet objemu finančných prostriedkov, ktorý by mali obce dostať v roku 2020 z výnosu dane z príjmov napočítané na originálne školské kompetencie?

Odpoveď:

Objem finančných prostriedkov, ktorý by konkrétna obec mala dostať v kalendárnom roku z výnosu dane z príjmov na financovanie originálnych školských kompetencií, je vždy len predpokladanou sumou, ktorá závisí od dvoch veličín:

  1. od predpokladanej hodnoty jednotkového koeficientu,
  2. od prepočítaného počtu žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení v územnej pôsobnosti obce k 15. septembru začínajúceho školského roka.

Na začiatku roku 2020 bola predpokladaná hodnota jednotkového koeficientu = 95,28 €. Objem finančných prostriedkov pre konkrétnu obec vypočítame podľa nasledovného vzorca:

Predpokladaný objem finančných prostriedkov, ktoré dostane obec do vlastných príjmov z výnosu dane z príjmov

=

prepočítaný počet žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení v územnej pôsobnosti obce

x

predpokladaná hodnota jednotkového koeficientu.

Objem finančných prostriedkov pre financovanie originálnych školských kompetencií zohľadnený v celkovom výnose dane z príjmov je pri jednotlivých obciach odlišný, a to z dôvodu prepočítaného počtu žiakov základných umeleckých škôl, poslucháčov jazykových škôl, detí materských škôl a školských zariadení v územnej pôsobnosti obce. Objem finančných prostriedkov, ktoré dostane konkrétna obec do vlastných príjmov z výnosu dane z príjmov, rovnako nie je vo výške 40 % podielu z výnosu dane z príjmov. Ukážeme si to na niekoľkých príkladoch:

1. Mesto Brezno

Začiatok roka 2020 – predpokladaná hodnota jednotkového koeficientu = 95,28 €.

Prepočítaný počet žiakov originálnych školských kompetencií = 29 952,40.

Predpokladaný objem finančných prostriedkov, ktoré dostane mesto do vlastných príjmov z výnosu dane z príjmov na základe prepočítaného počtu žiakov, je 29 952,40 x 95,28 € = 2 853 864,60 €, čo je 35,40 % z celkových finančných prostriedkov (8 061 117 €), ktoré by malo mesto dostať v roku 2020 z výnosu dane z príjmov.

2. Obec Michal nad Žitavou

Začiatok roka 2020 – predpokladaná hodnota jednotkového koeficientu = 95,28 €.

Prepočítaný počet žiakov originálnych školských kompetencií = 1 235,10.

...

 

 

Vážený návštevník,
prístup do tejto sekcie majú len registrovaní užívatelia portálu
s predplateným prístupom.

 

Prihláste sa kliknutím na nasledujúci odkaz:

 

 epi-notebook

Prístup k EPI Právnym systémom
a ostatným online produktom
si môžete zakúpiť v našom e-shope:

 

Máte otázky?
V prípade, že potrebujete viac informácií, môžete nás kedykoľvek kontaktovať

 

 

 

Registračný formulár nájdete na tomto odkaze: REGISTRÁCIA


V prípade, že ste registrovaný na portáli www.epi.sk, www.pp.sk, www.vssr.sk www.danovecentrum.sk, www.mzdovecentrum.sk, www.manazerskecentrum.sk, www.profivzdelavanie.sk alebo www.zakon.sk môžete na prihlásenie použiť prihlasovacie meno a heslo z týchto portálov.

Autor: ng. Ingrid Konečná Veverková

Súvisiace odborné články

Súvisiace príklady z praxe

Súvisiace právne predpisy ZZ SR

  • 596/2003 Z. z. Zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
  • 597/2003 Z. z. Zákon o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení
  • 564/2004 Z. z. Zákon o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve
  • 668/2004 Z. z. Nariadenie vlády o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve

S-EPI, s.r.o. © 2010-2025, všetky práva vyhradené

cookies24x24  Súhlas s použitím cookies

Táto webová stránka používa rôzne cookies pre poskytovanie online služieb, na účely prihlásenia, poskytovania obsahu prostredníctvom tretích strán, analýzu návštevnosti a iné. V súlade s platnou legislatívou, prosíme, o potvrdenie súhlasu alebo nastavenie Vašich preferencií.

Pamätajte, že súbory cookies sú užitočné pre rôzne užívateľské nastavenia a ich odmietnutím sa môže znížiť Váš užívateľský komfort.

Viac informácií o cookies.