OBSAH:
Kvalifikačné predpoklady a ich posudzovanie
Platové triedy a zaraďovanie zamestnancov do platových tried
Zaraďovanie do platových stupňov a započítaná prax
Doplatok k minimálnej mzde
Príplatok za riadenie
Príplatok za zastupovanie
Plat za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku
Náhrada za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti mimo pracoviska
Ochrana údajov o plate
Hodinová sadzba funkčného platu
Pôsobnosť Zákonníka práce
Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“) sa vzťahuje aj na odmeňovanie nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení, ktoré pri odmeňovaní svojich zamestnancov postupujú podľa tohto zákona. Teda zamestnávatelia určujú plat tejto skupine zamestnancov a posudzujú kvalifikačné predpoklady ustanovené na vykonávanie jednotlivých pracovných činností v súlade s uvedeným zákonom a v súlade s jeho vykonávacím predpisom, ktorým je nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z.“).
Novela zákona účinná do 1. januára 2019
Od 1. januára 2019 bol zákon č. 553/2003 Z. z. opätovne novelizovaný, a to zákonom č. 318/2018 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. januára 2019 menil a dopĺňal zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menili a dopĺňali niektoré zákony. Uvedená novela priniesla do zákona dosť zásadné zmeny. V článku budú zohľadnené aj tieto novelizované úpravy zákona.
Medzi zásadné zmeny zákona č. 553/2003 Z. z. realizované uvedenou novelou patrí zníženie počtu platových tried, do ktorých možno od 1. januára 2019 zaraďovať zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, z doterajších 14 platových tried na 11 platových tried. Zníženie platových tried bolo realizované zlúčením niektorých platových tried do jednej platovej triedy a u ostatných znížením čísla bývalej platovej triedy o tri. Spôsobu zníženia platových tried sa budeme venovať v samostatnej časti článku.
V nadväznosti na zníženie počtu platových tried sa zmenili aj ustanovenia zákona uvedené v § 5 ods. 3 a ods. 4 ustanovujúce, do ktorých platových tried je možné zaradiť zamestnancov v závislosti od toho, či vykonávajú pracovné činnosti s prevahou duševnej práce alebo vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce. Od 1. januára 2019 môže zamestnávateľ zaradiť zamestnanca, ktorý má vykonávať pracovné činnosti s prevahou duševnej práce, do niektorej z platových tried 2 až 11 a zamestnanca, ktorý má vykonávať pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce, do niektorej z platových tried 1 až 4.
Ďalšou zásadnou zmenou je zvýšenie počtu platových stupňov, z ktorých sa zamestnancom určuje tarifný plat. K uvedenej zmene došlo v nadväznosti na zvýšeniu počtu rokov, ktoré sa od 1. januára 2019 započítavajú do započítanej praxe na účely zaradenia zamestnanca do platového stupňa alebo na účely zvýšenia platovej tarify pedagogického a odborného zamestnanca, z doterajších 32 rokov na 40 rokov. V tejto súvislosti sa od 1. januára 2019 zvyšuje počet platových stupňov, do ktorých sa zaraďujú zamestnanci, z 12 platových stupňov na 14 platových stupňov.
Uvedený zákon bol dvakrát novelizovaný aj od 1. septembra 2019, tieto novely sa však nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení nedotkli a z uvedeného dôvodu sa nimi v článku nebudeme zaoberať.
Novely zákona účinné od 1. januára 2020
Od 1. januára 2020 došlo k opätovnej novelizácii uvedeného zákona, a to dvoma zákonmi. Uvedieme len novelizačné body týkajúce sa zamestnancov rezortu školstva so zameraním na nepedagogických zamestnancov.
Prvým zákonom, ktorým bol novelizovaný zákon č. 553/2003 Z. z. od 1. 1. 2020, bol zákon č. 381/2019 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Uvedenou novelou sa zmenila maximálna možná výška príplatku za prácu so žiakmi so zdravotným znevýhodnením alebo so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia z „najviac 2,5 % z platovej tarify 9. platovej triedy prvej pracovnej triedy mesačne“ na „najviac 5 % z platovej tarify 9. platovej triedy prvej pracovnej triedy mesačne“.
Druhým zákonom, ktorým bol novelizovaný zákon č. 553/2003 Z. z. od 1. 1. 2020, je zákon č. 470/2019 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktorý článkom II novelizoval aj zákon č. 553/2003 Z. z. Uvedenou novelou sa upravili podmienky na odobratie a zníženie osobného príplatku tak, že od 1. januára 2020 osobný príplatok je možné zamestnancovi zvýšiť, znížiť alebo odobrať len na základe úrovne kvality plnenia pracovných úloh a zároveň je návrh na zníženie alebo odobratie osobného príplatku zamestnávateľ povinný vopred prerokovať so zástupcami zamestnancov. Bližšie informácie k tejto zmene sú v časti „osobný príplatok“. Touto novelou došlo aj k zmene príplatku za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla tak, že sa zmenil na dva príplatky a v tejto súvislosti sa zmenil aj jeho názov „príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla“ na názov „príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla a príplatok za vedenie služobného motorového vozidla“. To znamená, že od 1. 1. 2020 sú to dva príplatky. Jeden je príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla, ktorý je nárokovým príplatkom, a druhým je príplatok za vedenie služobného motorového vozidla, ktorý zamestnávateľ zamestnancovi môže, ale nemusí poskytovať. Keďže v regionálnom školstve sa tento príplatok poskytuje výnimočne, v článku sa mu bližšie nevenujeme.
Od 1. januára 2021 zákon č. 553/2003 Z. z. novelizovaný nie je. Dotkla sa ho však novela Zákonníka práce účinná od 1. januára 2021, realizovaná článkom II zákona č. 294/2020 Z. z., ktorým sa s účinnosťou od 1. januára 2021 mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov. Uvedenou novelou Zákonníka práce dochádza od 1.1.2021 aj k zmene ustanovenia § 123 ods. 1 Zákonníka práce týkajúceho sa mzdového zvýhodnenia za nočnú prácu, ako aj ustanovenia § 122a Zákonníka práce týkajúceho sa mzdového zvýhodnenia za prácu v sobotu a § 122b Zákonníka práce týkajúceho sa mzdového zvýhodnenia za prácu v nedeľu, na ktoré sa zákon č. 553/2003 Z. z. odvoláva. Z uvedeného dôvodu sa menia aj minimálne sumy príplatkov za prácu v noci, v sobotu a v nedeľu upravené § 16 a § 17 zákona č. 553/2003 Z. z. Konkrétne zmeny sú uvedené v časti 4.3.1 týkajúce sa príplatkov za prácu v noci a príplatku za prácu v sobotu a v nedeľu.
V článku sú zapracované v príslušných častiach aj tieto novelizované úpravy zákona.
Kvalifikačné predpoklady a ich posudzovanie
Kvalifikačným predpokladom na účely zákona č. 553/2003 Z. z. ustanoveným pre najnáročnejšiu pracovnú činnosť, ktorú má zamestnanec vykonávať v rámci druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve, je vzdelanie vo vzťahu k požadovanému stupňu vzdelania a osobitný kvalifikačný predpoklad podľa osobitného predpisu.
Osobitný kvalifikačný predpoklad na účely uvedeného zákona je absolvovanie špeciálnych skúšok alebo špecializačných foriem vzdelávania ustanovených osobitným predpisom, ktoré sú nevyhnutné na získanie oprávnenia vykonávať určenú pracovnú činnosť.
Kvalifikačné predpoklady potrebné na vykonávanie pracovných činností, miera zložitosti, zodpovednosti, psychická záťaž a fyzická záťaž týchto pracovných činností sú uvedené v charakteristikách platových tried pre pracovné činnosti s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. a pre pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme v prílohe č. 2 zákona.
Kvalifikačné predpoklady pre jednotlivé pracovné činnosti, ktoré sú vypracované v súlade s charakteristikami platových tried, sú uvedené v katalógu pracovných činností s prevahou ...