Národná rada SR schválila v priebehu roka 2024 štyri návrhy noviel zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok). Nejde o samostatné novely daňového poriadku, ale o novely daňového poriadku, ktoré sú zverejnené v zbierke zákonov ako osobitné články zákonov č. 87/2024 Z. z., č. 102/2024 Z. z., č. 251/2024 Z. z. a č. 279/2024 Z. z., ktorými boli legislatívne upravené aj ďalšie zákony.
Vykonané legislatívne úpravy zverejnených noviel daňového poriadku boli:
- vyvolané legislatívnymi úpravami iných osobitných predpisov/zákonov, ktoré si vyžiadali aj legislatívnu úpravu a doplnenie daňového poriadku v oblasti správy daní,
- vyvolané schválením nových zákonov s cieľom predovšetkým ozdravenia verejných financií, na ktoré sa vzťahuje aj správa daní,
- navrhnuté priamo ministerstvom financií, ktoré si vyžiadala aplikačná prax najmä v oblastí sankcií, na uplatnenie ktorých majú podstatný vplyv aj údaje, ktoré zverejňujú iné inštitúcie, ako je Európska centrálna banka.
Ministerstvo financií pripravuje už od konca roka 2022 pomerne rozsiahly legislatívny návrh daňového poriadku, ktorého ďalší legislatívny postup bol však z rozhodnutia ministerstva financií ako zákonodarcu dočasne pozastavený. Predbežná informácia o tomto pripravovanom legislatívnom návrhu je uvedená na konci tohto článku s dôrazom na dôležité postavenie daňového poriadku pri správe daní.
Jedným z dôležitých dôvodov pozastavenia dokončenia schvaľovacieho procesu tohto legislatívneho návrhu daňového poriadku bola prioritná príprava návrhov právnych predpisov so zámerom zlepšenia verejných financií prostredníctvom legislatívnej úpravy daní, odvodov a poplatkov počnúc rokom 2023 a 2024 a nasledujúce roky. V neposlednom rade dôležitým aspektom na legislatívnu úpravu pre ministerstvo financií bolo priebežné vyčíslenie vysokého deficitu verejných financií a vysoké zadlženie Slovenskej republiky.
Tieto dva negatívne aspekty hospodárskeho vývoja si vyžadovali čo najskôr navrhnúť také úsporné a konsolidačné opatrenia na zníženie vysokého deficitu verejných financií a vysokého zadlženia Slovenskej republiky, aby ich skutočná realizácia počnúc už rokom 2024 a 2025 prispela k postupnej stabilizácii verejných financií a k eliminácii negatívnych vplyvov na vývoj hospodárenia Slovenskej republiky, ako aj zníženie deficitu verejných financií na úroveň, ako predpisuje Európska komisia. Pri prijímaní týchto navrhnutých konsolidačných opatrení sa tiež zobralo do úvahy primerane rozdelenie daňovej povinnosti aj na daňové subjekty, ktoré majú povinnosť platiť dane, i napriek tomu, že nevykazujú kladný základ dane.
Obsah:
1. Novely daňového poriadku v roku 2024
1.1 Novela č. 87/2024 Z. z.
1.2 Novela č. 102/2024 Z. z.
1.3 Novela zákona č. 251/2024 Z. z.
1.4 Novela č. 279/2024 Z. z.
2. Uplatnenie daňového poriadku ako základného procesného zákona pri správe daní a ustanovení hmotnoprávneho zákona súvisiacich so správou daní
3. Predbežná informácia pripravovaného legislatívneho návrhu daňového poriadku v r. 2025
V priebehu roka 2024 boli schválené štyri novely daňového poriadku.
Prvá novela daňového poriadku je zverejnená v Čl. X zákona č. 87/2024 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Táto legislatívna úprava daňového poriadku vyplynula z legislatívnej úpravy a doplnenia zákona o sociálnom poistení, ktorým sa rozšírilo poskytovanie dôchodkových dávok zo starobného poistenia a z invalidného poistenia za podmienok ustanovených týmto zákonom o ďalšiu dávku, ktorým je 13. dôchodok. Legislatívna úprava sa dotkla ustanovení: § 99, § 106, § 109 a § 110 daňového poriadku, ktoré upravujú vymáhanie daňových nedoplatkov prostredníctvom daňovej exekúcie zrážkami zo mzdy a z iných príjmov.
K § 99: Legislatívna úprava sa dotkla odseku 4, v ktorom sú uvedené druhy príjmy daňového dlžníka, ktoré nepodliehajú daňovej exekúcii. Odsek 4 bol doplnený o písm. h) v znení: „13. dôchodok poskytovaný podľa osobitných predpisov“. Zn. to, že príjem plynúci daňovému dlžníkovi, ktorým je 13. dôchodok, ako dôchodková dávka nepodlieha daňovej exekúcii s odkazom na § 78a č. 328/2002 Z. z. a na § 77a až § 77d zákona č. 461/2003 Z. z. Znenie o 13. dôchodku poskytovanom podľa osobitných predpisov ako príjem, ktorý nepodlieha daňovej exekúcii, bolo doplnené aj do ďalších ustanovení o daňovej exekúcii.
Ide o nasledovné ustanovenia:
- K § 106 ods. 4 – Daňová exekúcia zrážkami z iných príjmov, podľa ktorého daňovej exekúcii nepodlieha ani suma 13. dôchodku.
- K § 109 ods. 1 druhá veta – Peňažné prostriedky nepodliehajúce exekúcii prikázaním pohľadávky z účtu vedeného u poskytovateľa platobných služieb, ktorým nepodlieha ani suma 13. dôchodku.
- K § 110 ods. 11 – Daňová exekúcia prikázaním iných peňažných pohľadávok –nepodlieha im ani suma 13. dôchodku.
Zákon č. 87/2024 Z. z. má viac účinností. Podľa Čl. XIII tento zákon nadobudol účinnosť 15. mája 2024; novela daňového poriadku zverejnená v Čl. X tohto zákona nadobudla účinnosť 1. júla 2024.
1.2 Novela č. ...