Pojem „malý konkurz“ pozná ZKR od začiatku jeho účinnosti, teda od 1. januára 2006. Až do prijatia ostatnej novely ZKR ustanovenia ZKR o malom konkurze pozostávali z dvoch ustanovení, a to § 106 a § 107 ZKR.
Malý konkurz do 28. 2. 2017
Podľa právnej úpravy účinnej do 28. februára 2017 hlavným dôvodom, pre ktorý sa mal v konkrétnej veci viesť malý konkurz, bolo, aby sa od takéhoto rozhodnutia dali očakávať značné výhody pre rýchlosť konania, jeho úspornosť alebo efektívnosť (§ 106 ods. 2 ZKR v znení do 28. 2. 2017). Túto všeobecnú formuláciu konkretizovalo ustanovenie § 107 ods. 1 ZKR v znení do 28. 2. 2017, ktoré umožňovalo súdu skrátiť lehoty platné pre riadny konkurz alebo rozhodnúť o iných opatreniach v záujme čo najrýchlejšieho, najúspornejšieho a najefektívnejšieho vedenia konkurzného konania. Aj keď malo ísť o konkretizáciu ustanovenia § 106 ods. 2 ZKR, aj dikcia tohto ustanovenia bola veľmi všeobecná. Lehoty ustanovené ZKR sú v zásade upravené kogentnými ustanoveniami ZKR, takže možnosť úpravy lehôt rozhodnutím súdu vyznievala skutočne „netradične“. Takáto úprava bola v zásade neaplikovateľná. Jediným konkrétnym rozdielom oproti „riadnemu“ konkurzu bolo, že namiesto veriteľského výboru pôsobil v malom konkurze len zástupca veriteľov (§ 107 ods. 2 ZKR). Zástupca veriteľov plnil všetky úlohy, ktoré pre veriteľský výbor vyplývali zo ZKR. Pokiaľ zástupca veriteľov riadne plnil svoje povinnosti, takáto úprava skutočne znamenala zjednodušenie a spružnenie konania príslušného orgánu a jeho komunikácie so správcom.
O otvorení malého konkurzu rozhodoval súd v zásade pri vyhlásení konkurzu. ZKR pripúšťal aj možnosť uznať uznesením súdu konkurz za malý počas konania a tiež zrušiť uznanie konkurzu za malý, ak takáto nutnosť vyplynula z priebehu konkurzného konania.
Malý konkurz obligatórne súd otváral v prípade, ak vyhlasoval konkurz na fyzickú osobu, ktorá nebola podnikateľom.
V prípade, ak súd vyhlasoval konkurz na fyzickú osobu – podnikateľa alebo právnickú osobu, mohol uznesením uznať konkurz za malý, ak boli splnené aspoň dva z troch predpokladov upravených v § 106 ods. 2 ZKR v znení do 28. 2. 2017 , a to:
majetok podliehajúci konkurzu pravdepodobne neprevyšuje 165 000 eur,
obrat úpadcu dosiahnutý v poslednom uzatvorenom účtovnom období pred vyhlásením konkurzu neprevýšil 333 000 eur,
úpadca pravdepodobne nemá viac ako 50 veriteľov.
V dvoch z uvedených predpokladov zákonodarca použil slovo „pravdepodobne“. Práve táto konštrukcia umožňovala súdu zrušiť uznanie konkurzu za malý, ak počas konkurzu vyšlo najavo, že niektorá z týchto podmienok nie je splnená.
O vyhlásení konkurzu za malý rozhodoval súd uznesením, ktoré sa doručovalo zverejnením v Obchodnom vestníku, a proti takémuto uzneseniu súdu nebolo prípustné odvolanie. Rozhodnúť o uznaní konkurzu za malý mohol súd bez návrhu (§ 106 ods. 2 in fine ZKR v znení do 28. 2. 2017) alebo na návrh. Navrhovateľom v zásade mohol byť ktorýkoľvek účastník konania, ale najčastejšie zrejme navrhovateľom bol správca, ktorý zákonite mal najkomplexnejšie informácie o splnení zákonných predpokladov pre uznanie konkurzu za malý.
Malý konkurz v období od 1. 3. 2017 do 31. 12. 2020
Dňa 1. marca 2017 nadobudol účinnosť zákon č. 377/2016 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 8/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Táto novela ZKR priniesla zásadnú zmenu štvrtej časti ZKR o oddlžení. Z tejto právnej úpravy vyplynulo, že konkurz na fyzickú osobu, ktorá nie je podnikateľom, možno viesť len podľa štvrtej časti ZKR (§ 166 a nasl. ZKR). Ustanovenie § 106 ods. 1 ZKR o obligatórnom vedení malého konkurzu vyhláseného na fyzickú osobu, ktorá nie je podnikateľom, tak stratilo zmysel a bolo zo ZKR vypustené. Naďalej zostala teda len možnosť uznať konkurz za malý v prípade, ak úpadcom je fyzická osoba – podnikateľ alebo právnická osoba, ak sú splnené predpoklady spomínané vyššie (§ 106 ods. 1 ZKR v znení účinnom od 1. 3. 2017).
Malý konkurz od 1. 1. 2021
Ostatná novela ZKR priniesla zásadnú zmenu v právnej úprave malého konkurzu. Ako uvádza dôvodová správa k uvedenej novele (ďalej aj len „dôvodová správa“), novo vystavaná konštrukcia malého konkurzu má za cieľ prispieť k zlepšeniu kľúčových parametrov týkajúcich sa likvidačných konaní, medzi ktoré patrí najmä čas inkasa pohľadávky veriteľom a miera vymáhateľnosti pohľadávky. Predkladateľ zákona súčasne priznáva, že inšpiráciou pre ustanovenia o malom konkurze sú ustanovenia o osobnom bankrote, zrejme teda ustanovenia štvrtej časti ...